زمستان امسال روی خوش به مردم به‌ویژه مردم تهران نشان نداد. نگویید باران بارید و برف آمد چون دو سه‌بار بارش باران و یک‌بار بارش برف نصفه و نیمه، دردی از هوای تهران دوا نکرده و نمی‌کند.

آشنايی با چند گياه خانگی مولد اكسيژنبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان آلودگی هوا افزایش یافته و به این ترتیب حتی در منزل هم هوای آلوده را مهمان ریه‌های‌مان می‌کنیم اما برای تصفیه هوای داخل منزل، کافی است کمی سلیقه به‌خرج بدهید و با انتخاب گل‌هایی که هم هوای منزل را تصفیه می‌کنند و هم فضا را زیباتر، اکسیژن مورد نیاز خانه را تامین کنید.

زمستان امسال روی خوش به مردم به‌ویژه مردم تهران نشان نداد. نگویید باران بارید و برف آمد چون دو سه‌بار بارش باران و یک‌بار بارش برف نصفه و نیمه، دردی از هوای تهران دوا نکرده و نمی‌کند. هوای کلانشهر تهران با نزدیک‌تر شدن به عید نوروز آلوده‌ترهم می‌شود به این دلیل که اغلب ما برای خرید، خودروی شخصی را ترجیح داده و فارغ از اینکه چند ساعت بین ترافیک گره‌خورده تهران می‌مانیم، برای خرید بیرون می‌رویم. بنابراین میزان آلودگی هوا افزایش یافته و به این ترتیب حتی در منزل هم هوای آلوده را مهمان ریه‌های‌مان می‌کنیم اما برای تصفیه هوای داخل منزل، کافی است کمی سلیقه به‌خرج بدهید و با انتخاب گل‌هایی که هم هوای منزل را تصفیه می‌کنند و هم فضا را زیباتر، اکسیژن مورد نیاز خانه را تامین کنید آن‌وقت دیگر نیاز به هزینه چند میلیونی خرید دستگاه‌های تصفیه هوا هم نخواهید داشت. این گیاهان از همین روزهای مانده به بهار نو تا همیشه می‌توانند همراه ریه‌های ما بوده و هوای خانه را تصفیه کنند. هر یك از این گل‌های آپارتمانی، یكی یا چندتا از آلاینده‌های موجود در هوا را از میان می‌برند.

پاپیتال انگلیسی، پاک‌کننده فرمالدئید

اگر کمی به دیوار خانه‌ها دقت کنید، نوع دیگر آن یعنی پاپیتال ویژه فضای باز را خواهید دید. آن نوع پاپیتال برگ‌های بیضی شکل و بدون شیار داشته و تقریبا شبیه به قلب است. اما « پاپیتال انگلیسی» برگ‌های ظریفی داشته و مانند تصویر، برگ‌های آن دالبرهای تیزی دارد. این پاپیتال ویژه فضای بسته بوده و برای تصفیه هوای داخل اتاق استفاده می‌شود.البته بعضی از انواع آن نیز برای پرورش در فضای باز هم سازگار هستند. رنگ این گیاه از سبز تا نقره‌ای متغیر است. بعضی از انواع آن لب نقره‌ای هستند. این گیاه آویزی است. بنابراین فضای کمی را به لحاظ افقی اشغال می‌کند. بهترین مکان قرار دادن این گیاه، بالای کانتر آشپزخانه اپن است. به این ترتیب فضای نشیمن و آشپزخانه به طور همزمان تصفیه شده و از طرفی آویزی بودن آن فضای باغی را در خانه ایجاد می‌کند. این گیاه برای آویزان کردن کنار پنجره پذیرایی و اتاق خواب نیز مناسب است. بعضی اصطلاحا به این گیاه «عَشَقه» می‌‌گویند اما این گیاه عشقه نیست و فقط از نظر ظاهری شبیه به این گیاه است.

عملکرد:در زمان آلودگی هوا، با افزایش تعداد برگ‌های سبز،جذب «فرمالدئید» موجود در هوای منزل را افزایش داده و به این ترتیب میزان این نوع آلاینده را کاهش می‌دهد.

شیوه نگهداری:میزان رطوبت خاک آن باید متوسط باشد. هرچه خاک آن خشک‌تر باشد، برگ گیاه تیره‌تر می‌شود. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ساقه و ازبین رفتن آن می‌شود. در فصل‌های گرم سال هفته‌ای دوبار و در زمستان هفته‌ای یک بار به آن آب بدهید. اگر داخل زیرگلدانی کمی سنگ‌ریزه بریزید، هم میزان تماس آب با گلدان کم شده و ریشه نمی‌پوسد و هم اینکه این کار به تبخیر تدریجی آب کمک کرده و باعث می‌شود گیاه همیشه رطوبت مناسب داشته باشد. پاپیتال انگلیسی به سایه- آفتاب نیاز دارد و آفتاب زیاد باعث چروک خوردن برگ‌ها می‌شود. حداکثر دمای قابل تحمل 18 و حداقل 8 درجه سانتی‌گراد است. درصورت گرم بودن و کاهش رطوبت هوا با اسپری روی برگ‌‌ها را غبارپاشی کنید. شاخه‌های این گیاه را هرس کنید و پس از ریشه دار شدن آنها داخل آب، در فصل بهار آنها را قلمه بزنید.

زبان مادر شوهر، پاک‌کننده دی‌اکسید کربن

اسمش خطرناک است اما به دلیل تاثیری که در پاکسازی هوای خانه دارد، می‌توان از اسم خطرناکش چشم‌پوشی کرد! اسم علمی‌ زبان مادر شوهر، «سانسیویریا تریفاسکیاتا» است. این گیاه به نور ملایم نیاز دارد. سانسیویریا تریفاسکیاتا برگ‌هایی بلند داشته و گل ندارد. زبان مادرشوهر همیشه سبز است و60گونه مختلف دارد. ارتفاع این گیاه تا 50سانتی‌متر هم می‌رسد.

لبه برگ‌های این گیاه زرد کمرنگ بوده و بعضی از انواع آن راه‌راه زرد، سبز است.

عملکرد:زبان مادر شوهر بالاترین توان تولید اکسیژن با جذب دی‌اکسیدکربن هوا هنگام شب و تولید اکسیژن هنگام روز را دارد. بنابراین اگر منزل شما در نقطه‌‌ای از شهر است که بیشتر درمعرض آلودگی است، حتما این تصفیه‌خانه طبیعی را به منزل‌تان بیاورید. این گیاه علاوه بر عملکردی که دارد، می‌تواند دو آلاینده ‌بنزن و ‌فرمالدئید را نیز از بین ببرد. یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای این گیاه، اتاق خواب خود و فرزندتان است تا هوا کاملا تصفیه شود.

شیوه نگهداری:خاک این گیاه نباید زیاد مرطوب باشد. بنابراین هفته‌ای دو بار آبیاری این گیاه کافی است. به نور ملایم به شکل سایه- آفتاب نیاز دارد اما اگر نورآفتاب بسیار کم باشد، نقش برگ‌های آن از بین می‌رود. رطوبت این گیاه باید بین 70 تا 90درصد باشد. به این ترتیب بد نیست برای تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه، گاهی از بخور استفاده کنید. برای تامین کود مورد نیاز، هفته‌ای یک‌بار با میزان 3گرم در یک لیتر آب کود را مخلوط کرده و به گیاه بدهید. البته کوددهی باید از فروردین تا مهر انجام شود. مخلوط خاک برگ و خاک ماسه بهترین خاک برای این گیاه است. درجه حرارت مناسب این گیاه 17درجه سانتی‌گراد است.

رافیس اکسلسا، پاک‌کننده آمونیا

اسم این نوع درخت نخل جالب است؛ نخل خانم خانه! البته اسم علمی این گیاه «‌رافیس اکسلسا» است اما چون نگهداری آن در منزل آسان است به آن نخل خانم خانه می‌گویند. این گیاه به‌طور همزمان رشد طولی و عرضی دارد اما بهتر است هرس کردن گیاه به شکلی انجام شود که گیاه رشد طولی مناسبی داشته باشد. در آخرین پژوهش‌های انجام شده توسط سازمان هوایی ناسا، این گیاه از 10نمره امتیاز تاثیر در پاک‌سازی هوای خانه، حائز امتیاز هشت و نیم شده است.

بهترین مکان برای نگهداری این گیاه، کنار ستون‌های خانه، نزدیک به پنجره است.

شیوه نگهداری:این نوع نخل نیاز به دمای معمولی اتاق دارد. اگر چه می‌تواند دمای زیرصفر را نیز تحمل کند. این گیاه به نور کافی و رطوبت نیاز دارد. بنابراین باید آن را در معرض نور خورشید قرار داده و هر روز به اندازه‌ای که خاک آن مرطوب شود، آب دریافت کند. این گیاه ماندگار است به این دلیل که ضمن شرایط معمولی نگهداری به اغلب آفت‌های گیاهی نیز مقاوم است. ارتفاع این درختچه تا چند متر هم می‌رسد.

عملکرد:رافیس اکسلسا از بین برنده آلاینده‌های هوای داخل منزل به‌ویژه «آمونیا» است. این ترکیب برای دستگاه تنفسی به شدت مضر بوده و بالا رفتن مقدار آن در هوای منزل می‌تواند سرطان‌زا باشد. منبع اصلی این ترکیب آلاینده، پاک‌کننده‌ها، الیاف مصنوعی مانند پرده، روی‌مبلی، فرش ماشینی و انواع رنگ‌هاست. نکته مهم‌تر درباره این گیاه، تاثیر آن در افزایش رطوبت هوای منزل است. این تاثیر به حدی است که در فصل زمستان وجود حداقل دو عدد از این نخل‌ها در منزل می‌تواند مانند بخور طبیعی عمل کرده و کمبود رطوبت هوای خشک فصل زمستان را جبران کند.

برای تصفیه هوای داخل منزل، کافی است کمی سلیقه به‌خرج بدهید و با انتخاب گل‌هایی که هم هوای منزل را تصفیه می‌کنند و هم فضا را زیباتر، اکسیژن مورد نیاز خانه را تامین کنید.


سرخس بوستون، پاک‌کننده آرسنیک

تصویر گلدان‌هایی که در سبد‌های گردی قرار داشته و برگ‌های‌شان را مثل دختربچه‌ها در باد پریشان کرده‌اند، زیباست اما می‌دانید این تصویر بیشتر مربوط به کدام گیاه است؟ سرخس بوستون. این گیاه اولین‌بار در دوره ملکه ویکتوریا برای تزیین داخلی سرسراها استفاده شد و بعد از آن به یکی از گل‌های زیبای حاضر در منزل به‌ویژه راهروها و راه‌پله‌ها تبدیل شد.

این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای از بین بردن آلاینده‌های محیط‌های بسته مانند منزل و محل کار است. برگ‌های این گیاه نیز بلند و زیبا بوده و تصویر زیبایی دارند. البته نگهداری آن در کشوری مانند انگلیس که بیش از نیمی از سال هوا بارانی و ابری است، کار آسانی است اما نگهداری آن در هوای گرم و خشک تهران کمی مشکل اما امکان‌پذیر است. این گیاه به رطوبت زیاد نیاز دارد. سرخس بوستون ساقه نداشته و برگ‌ها مستقیما از ساقه زیرزمینی این گیاه رشد می‌کنند.

شیوه نگهداری: خاک این گیاه باید مرطوب باشد اما به این معنی نیست كه خاك خیسی داشته باشد. برای اینکه خاک سرخس همیشه مرطوب باشد، بهترین کار استفاده از روش تبخیر تدریجی است. برای این منظور زیرگلدانی بزرگ‌تر از اندازه گلدان بخرید. داخل آن سنگریزه ریخته و سپس گلدان سرخس را داخل آن بگذارید. داخل زیرگلدانی آب بریزید. حرارت طبیعی اتاق باعث تبخیر آب داخل زیرگلدانی و تامین رطوبت مورد نیاز خاک می‌شود. به این ترتیب بدون آسیب به ریشه، همیشه خاک مرطوب خواهد بود. این گیاه در نور کم هم رشد می‌کند اما هر چه نور بیشتر باشد رشد آن بهتر است اما نور آفتاب نباید مستقیم به آن بتابد.

بهترین نور، نوری است که از پشت پنجره به آن بتابد. محدوده دمایی قابل تحمل برای این گیاه بین 10 تا 30درجه سانتی‌گراد است اما بهتر است دما بین 17 تا 22 تنظیم شود. بافت خاک مناسب سرخس باید سبک و مغذی‌ باشد.

عملکرد:اصلی‌ترین اثر این گیاه روی از بین بردن آلاینده « فرمالدئید» است. این ترکیب علاوه‌بر اینکه در اثر آلاینده‌های زیست محیطی به خانه راه پیدا می‌کند در چسب به کاررفته برای وسایل چوبی مانند کابینت، مبلمان، تخت و کمد نیز استفاده می‌شود. علاوه بر فرمالدئید این گیاه می‌تواند آلاینده جیوه و آرسنیک را نیز از بین برده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند.


منبع: آفرینش

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار