صالحی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

دلیل تعطیلی بخشی از معدن ساغند/ افزوده شدن 220 تن کیک زرد به ذخایر کشور/ همکاری با روسیه برای ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علی اکبر صالحی" امشب 21 فروردین در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح چشم انداز فناوری هسته ای پس از برجام پرداخت.

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا سال 95 را سال شکوفایی هسته ای ارزیابی کرده اید، گفت: صنعت هسته ای کشور دارای بخش های مختلفی است به طوری که توانستیم در حوزه اکتشاف و استخراج با قوت به جلو پیش برویم.

وی با اشاره به این که در سال 88 از هلی کوپتر برای اکتشاف و استخراج استفاده می کردیم افزود: اکنون 2 هلی کوپتر داریم به طوری که توانستیم تاکنون 73 درصد کشور را پوشش دهیم و ظرف یکی دو سال آینده مابقی را پوشش خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که مواد اولیه، استراتژیک ترین بخش صنعت هسته ای کشور است، ادامه داد: در مواد اولیه اکتشاف و استخراج هیچ محدودیتی نداریم.

وی تصریح کرد: فاصله مسافتی که برای اکتشاف و استخراج طی می شود را آژانس مراقبت می کند تا کیک زرد به جای دیگری منتقل نشود.

وی با اشاره به این که در تحقیق و توسعه رو به جلو هستیم افزود: حدود 20 هزار ماشین داشتیم که 10 هزار عدد آن ها کار غنی سازی را انجام نمی دادند ولی 10 هزار عدد دیگری فعالیت و غنی سازی را انجام می دادند که آن ها را به 6 هزار رساندیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ده هزار ماشینی که در سابق وجود داشت عمدتاً در حال چرخش نبودند، اظهار داشت: آن ها فقط نصب شده بودند و برای غنی سازی به کار گرفته نمی شدند.

صالحی  با بیان این که در غنی سازی تعداد ماشین ها را از 9 هزار و اندی به 6 هزار رساندیم ادامه داد: لذا 5 هزار ماشین در حال غنی سازی هستند بنابراین حدود 3 هزار و اندی ماشین را کم کرده ایم.

در ظرف یکی دو سال آینده سوخت آب سنگین را در راکتور تهران قرار خواهیم داد

وی با تاکید بر این که چرخه غنی سازی آب سنگین سرجای خودش است گفت: خوشبختانه توانستیم سوخت آب سنگین را تولید کنیم و این سوخت را در ظرف یکی دو سال آینده در راکتور تهران قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که غنی سازی ادامه پیدا می کند گفت: کار باز طراحی راکتور اراک را انجام داده ایم.

بعد از برجام 220 تن کیک زرد به ذخایر کشور اضافه شد

صالحی  با تاکید بر این که 220 تن کیک زرد را به ذخایر کشورمان اضافه کرده ایم افزود: در کل این میزان را از خارج به کشور وارد کرده ایم.

اعزام گروهی به اتریش برای تامین تجهیزات بیمارستان هسته‌ای

وی ادامه داد: زمین بیمارستان هسته ای را گرفته ایم و ظرف یکی دو هفته دیگر گروهی به اتریش برای تامین تجهیزات خواهند رفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که شرکت خارجی تامین کننده تجهیزات است افزود: این بیمارستان هسته ای در غرب آسیا نمونه خواهد بود لذا باید اذعان داشت که مشکل بودجه نداریم.

صالحی  در ادامه با اشاره به این که اقداماتی را با وزارت بهداشت، صنایع و نفت انجام داده ایم اظهار داشت: سانتریفیوژهایی را در حوزه سلامت ساخته ایم و از سوی دیگر نیز در کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کارگروهی طبق برجام تشکیل شده است که اعضای آن را ایران، آمریکا و چین تشکیل می دهند لذا کار باز طراحی راکتور اراک را با هم مشورت کرده ایم این در حالی است که طراحی ها را خودمان انجام داده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که طراحی مفهومی را خودمان انجام داده ایم ادامه داد: این طراحی زمینه برجام است لذا وارد طراحی پایه شده ایم که در معرض دید آمریکا و چین هم نیز قرار گرفته است.

صالحی  با اشاره به این که به دنبال ایجاد گرفتن تاییدیه علمی هستیم اظهار داشت: صنعت هسته ای، صنعتی حساس است لذا اگر بتوانیم تاییدیه علمی بگیریم هم پرستیژ و هم قدرت علمی و انتقال دانشمان را به جهانیان نشان خواهیم داد.

تاییدیه آزمایشگاه های پیشرفته را پیرامون آب سنگین از سوی آمریکا دریافت کرده ایم 

وی با بیان این که تاییدیه آزمایشگاه های پیشرفته را پیرامون آب سنگین از سوی آمریکا دریافت کرده ایم گفت: وضعیت خوبی را در آب سنگین داریم و اکنون وارد عرصه بین المللی برای فروش شده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که در سواحل مکران ان شالله راکتورها را خواهیم ساخت افزود: قرار شد دو نیروگاه در سواحل مکران در مجموعه زمین های اجتماعی و کشاورزی احداث شود تا آب و برق برای سواحل مکران به وجود آید لذا در حال رایزنی هستیم.

صالحی با اشاره به این که قرارداد با شرکت ایرانی بسته شده است که کاملاً فراگیر و وسیع است گفت: ولی قرارداد با چین همچنان ادامه داد.

وی افزود: امیدوارم ظرف آینده نه چندان دور قرارداد تجاری با چین منعقد شود لذا یک سری از طراحی ها را برای چین فرستاده ایم و بر روی نظر آن ها نظرمان را منعکس کرده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که افق پیش بینی شده برای امضای سند یکی دو ماه آینده خواهد بود افزود: آمریکایی ها جزء کارگروه هستند و آن ها هم نیز باشند تا نظر دهند.

صالحی با اشاره به  این که نسبت به قرارداد عقب هستیم گفت: چینی ها می خواستند قرارداد تجاری 100 مگاواتی را به هم متصل کنند ولی آن ها را راضی کردیم که این دو قرارداد از هم جدا شود.

گرفتن تاییدیه برای راکتور اراک دستاوردی بزرگ برای کشور خواهد بود

وی با تاکید بر این که اگر بتوانیم برای راکتور اراک تاییدیه بگیریم توانسته ایم دستاورد بزرگی را برای کشورمان کسب کنیم گفت: خیالمان از آب سنگین راحت است زیرا در شرایط خوبی قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که در راکتور اراک طراحی مان باید دارای تاییدیه باشد تا کارمان دارای ارزش باشد تصریح کرد: یکی از رادیو ایزوتوپ هایی که برای صنعت وارد می کنیم کوبالت 60 است لذا اکنون با بازطراحی جمعیت نوترون راکتور را بالا برده ایم و از فرصت به خوبی استفاده کرده ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون همکاری روس ها در فوردو اظهار داشت: با روس ها در فوردو کار می کنیم لذا بر روی ایزوتوپ پایدار در حال فعالیت هستیم بنابراین کار به جلو پیش رفته است.

ظرف دو سه هفته آینده در فوردو برای ایزوتوپ های پایدار کلنگ زنی خواهیم داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن قدردانی از همکاری روس ها در پیش برد فوردو گفت: ظرف دو سه هفته آینده کلنگ زنی در فوردو راجع به ایزوتوپ های پایدار خواهیم داشت.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بودجه و درآمد سازمان انرژی اتمی افزود: سازمان انرژی اتمی منابع درآمدی متعددی دارد لذا این سازمان 12 تا 15 هزار نیروی انسانی دارد.

وی گفت: 3 نوع استخدام در این سازمان صورت می گیرد که یک نوع به صورت استخدام رسمی، دیگری استخدام 9 هزار به شیوه شرکتی و نوع سوم استخدام به صورت پروژه ای است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که در استخدام به صورت پروژه ای 60 نفر پروژه هایشان را در مرداد 94 به اتمام رساندند لذا 90 نفر دیگر به صورت پروژه ای هستند که به حقوق شان را با وجود اتمام پروژه دریافت می کنند افزود: از این تعداد 30 نفر را جایابی و تلاش خواهیم کرد  60 نفر دیگر را  باز بتوانیم جا یابی کنیم.

صالحی با اشاره به این که کسی بدون حقوق نمانده است گفت: بودجه سازمان انرژی اتمی بخشی به صورت دولتی و بخشی دیگر نیز به صورت درآمدی است.

سازمان انرژی اتمی با همه محدودیت بودجه ای بدون هیچ خللی به کار خود ادامه می دهد

وی با بیان این که سازمان انرژی اتمی با همه محدودیت بودجه ای بدون هیچ خللی به کار خود ادامه می دهد عنوان کرد: بودجه دولتی 100 میلیارد تومان است.

صالحی در مورد بودجه سازمان انرژی اتمی گفت: دولت برای تمامی طرح های عمرانی فقط 16 درصد بودجه در نظر می گیرد اما سازمان انرژی اتمی توانست با میزان ذخایر قبلی که داشته و با جابه جا کردن این مقدار پول ها کارهای سازمان را پیش ببرد. سازمان انرژی اتمی در بحث کیک زرد نیز هیچگاه کوتاهی نکرده و تولید آن را متوقف نخواهد کرد. 
 
وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی جزئی از کشور ماست ولی چون حساسیت بر روی آن بیشتر است دولت نگاه ویژه ای به آن دارد و با کمک هایی که از سوی دولت به ما شد و با صرفه جویی هایی که صورت گرفت توانستیم صنعت انرژی هسته ای را با وجود کمبود بودجه پیش ببریم نمونه آن تولید سنگ اورانیوم در معدن ساغند است به طوری که ما برای تولید کیک زرد در دو تا سه سال آینده نیازی به استخراج سنگ اورانیوم نداریم.  

دلیل تعطیلی بخشی از معدن ساغند

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد از کار افتادن بخشی از معدن ساغند اظهار داشت: معدن ساغند به دو بخش روباز و روبسته تقسیم می شود بخش روباز معدن همیشه در حال کار است اما چون ما به اندازه کافی سنگ اورانیوم از این معدن زیرزمینی که عمقی به ارتفاع 300 کیلومتر داریم استخراج کردیم می توانیم نیروگاه اردکان را برای تولید کیک زرد تا دو سه سال آینده تامین کنیم و فقط تنها کاری که صورت گرفته این است که در یک بازه زمانی به بخش روبسته معدن استراحت دادیم تا بخش های آسیب دیده آن مرمت شود اما طی دو تا سه ماه آینده حفاری در عمق را نیز دوباره آغاز خواهیم کرد ما می توانیم برای بازدید از معدن تیم های خبری را به ساغند برده تا آنها از آنجا بازدید کنند. 

صالحی در مورد پشتوانه علمی صنعت هسته ای کشور افزود: دانشگاه های کشور در زمینه هسته ای به خوبی کار می کنند و ما نیز به آنها کمک می کنیم تا به پیشرفت خود ادامه دهند ما حتی در دانشگاه هایی که رشته هسته ای را دارند شبه ساز راکتور قرار دادیم تا دانشجویان بتوانند شرایط واقعی کار با یک راکتور هسته ای را آموزش ببینند و در حال حاضر نیز در کنار ساخت این شبیه سازها در حال تجهیز آزمایشگاه این دانشگاه ها هستیم. 
 
وی ادامه داد: زمانی که دو نیروگاه جدید بوشهر راه اندازی شود ما به یک نیروی کار گسترده برای کار در آنها احتیاج داریم در حال حاضردر کشور سالی بین 120 تا 150 دانشجو در رشته هسته ای فارغ التحصیل می شوند و بعد از فارغ التحصیلی به کار در سازمان یا شرکت های وابسته به سازمان انرژی اتمی می پردازند که با ساخت نیروگاه اتمی جدید بوشهر و نیروگاه های مکران صددرصد توان به کارگیری سازمان ما نیز افزایش خواهد یافت ما در کنار ساخت نیروگاه های بوشهر در حال ساخت یک شهرک نیز در همان شهر برای اسکان کارکنان نیروگاه ها هستیم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی افزود: ما در طی دو سال گذشته معاونت برنامه ریزی را در سازمان انرژی اتمی ایجاد کردیم که در این معاونت برنامه 15 سال پیش روی سازمان را طراحی کرده ایم ما در حال حاضر در تمام زمینه های هسته ای یک برنامه ریزی دقیق و مدون را پیش رو داریم مانند طراحی راکتورهای جدید با همکاری دولت های چین و روسیه یا در همان سال 88 که بنده سمت ریاست سازمان انرژی اتمی را برای اولین بار بر عهده گرفتم سانتریفیوژهای IR1 در نیروگاه های ما در حال گردش بود و در همان زمان نیز ما سانتریفیوژهای IR2M و IR4 را در دست ساخت داشتیم بنده به دوستان گفتم که ما باید تولید سانتریفیوژهای قدیمی را کم کرده و مدل های جدید و کاملا ایرانی را جایگزین آنها کنیم این ها همه به لطف برنامه ریزی دقیقی بود که در سازمان انرژی اتمی صورت گرفت. 

 ما در بحث هسته ای هیچ محدودیتی نداریم

صالحی ادامه داد: ما در بحث هسته ای هیچ محدودیتی نداریم اما برخی ها می خواهند در افکار عمومی این مطالب به گونه ای تداعی شود که انگار همه چیز متوقف شده است اما این صحت ندارد این که می گویند در بحث استخراج اورانیوم از معدن کاری صورت نگرفته صحیح نیست استخراج اورانیوم از معدن به این گونه نیست که امروز معدن را پیدا کنیم و فردا استخراج را شروع کنیم یا در بحث راکتور اراک همه خواهند دید که با مدرن سازی این راکتور دستاوردهای جدیدی به دست می آید که همگی به نفع جمهوری اسلامی ایران است.  
 
وی ادامه داد: درست است که ما در برخی از زمینه ها طبق توافقی که صورت گرفت محدودیت هایی را داریم اما این محدودیت ها ابدی نخواهد بود و در یک بازه زمانی پایان خواهد گرفت مانند محدودیت ساخت پلوتونیوم که این محدودیت 15 سال بیشتر دوام ندارد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: گداخت هسته ای یک تکنولوژی پیشرفته است که خوشبختانه ما هم راکتور آن را داریم و هم توانسته ایم نیروهای متخصص در این زمینه را آموزش دهیم و آماده ایم که وارد مرحله گداخت هسته ای شویم ما بعد از برجام با کشورهای پیشرفته دنیا مذاکره کردیم تا ما را به عنوان عضوی از ایتر که سازمانی می باشد که کشورهای دارای فناوری گداخت هسته ای در آن عضو هستند ما را نیز بپذیرند که این گروه طی نامه ای عضویت ایران را پذیرفت و قرار شد که در یک بازه زمانی از مراکز هسته ای ایران بازدید کنند.  

صالحی در مورد اجرایی شدن برجام اظهار داشت: من به عنوان یک متخصص فقط در بعد فنی وارد مذاکرات شده ام و اکنون می گویم که خوشبختانه در بحث اجرایی شدن برجام ما دست برتر را داریم. 
 
وی در مورد برخی اظهارات پیرامون بازدید برخی مراکز هسته ای ایران اظهار داشت: وقتی اعتراضی سیاسی شود دیگر قانع کننده نیست اگر مسئولین کشورهای غربی حرف هایی را در این زمینه می زنند فقط برای این موضوع است که افکار جناح های سیاسی داخل کشور خود را راضی نگاه دارند البته بحث بازدیدها نیز جزو بحث فنی نیست و فقط در این حد بگویم که ما در بعد فنی بازدیدها را در چارچوب پادمان و پروتکل الحاقی اجرایی خواهیم کرد ما به پروتکل الحاقی که امضا کرده ایم مانند سایر کشورهایی که اکنون آن را اجرا می کنند پای بند هستیم. 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: صنعت هسته ای ما امروز متوقف نشده و حتی سرعت هم گرفته است هم چنین ما در بخش صنعت یک سری قراردادها را امضا کرده ایم که در زمان اکتشاف و استخراج سنگ اورانیوم عناصر نادر خاکی را نیز استخراج کنیم و آنها را از اورانیوم جداسازی کنیم تا بتوانیم اورانیوم را با قیمت جهانی وارد بازار کنیم.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار