نخستین فاز کنترل تب برفکی که از 20 اردیبشت در کشور آغاز می شود، 25 میلیون راس دام سبک و 4 میلیون راس دام سنگین را هدف قرار داده است.

آغاز نخستین فاز کنترل تب برفکی، از 20 اردیبهشتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیر بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در جمع اصحاب رسانه گفت: دراین راستا 9 ونیم میلیون دوز، واکسن تب برفکی نیاز داریم.

داریوش جهان پیما تصریح کرد: ما در منطقه ای قرار گرفتیم که بحران تب برفکی وجود دارد، این بیماری بصورت بومی در کشور ماست.

وی افزود: نبود بودجه و وقفه کنترل با واکسن باعث شد در نیمه دوم سال 94 این بیماری کنترل نشود و چون در شرق کشور با سویه O, و4 فصل بودن ایران مواجه بودیم کنترل آن به سختی انجام می شد.

وی با اشاره به اپیدمی تب برفکی در سال 89، گفت: در آن سال 40 هزار راس دام تلفات یافت و در مقایسه با آن، در این اپیدمی فقط 10 هزار راس تلف شدند.

جهان پیما با بیان اینکه تولید واکسن در ایران از کیفیت بالا برخوردار شده، افزود: قدرت و تاثیر این واکسن ها از 3 به 6 ارتقاء یافته و مراکز تولید آن در کشور رو به افزایش است.

وی به دستاوردهای مهم سال 94 در حوزه دامپزشکی اشاره کرد و گفت: بیماری های دامی در سراسر کشور 15 درصد کاهش داشته و 111 بیماری کنترل می شود، 56 بیماری غیراستراتژیک، 55 بیماری اخطار کردنی و 17 مورد بیماری استراتژیک و پدافندی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه در کل کشور 26 میلیون دوز واکسن نیاز داریم که از این مقدار 9 میلیون ونیم در موسسه رازی، یک میلیون و700 دوز در شرکت روناک و بقیه از فرانسه وارد می شود.

450 گوسفند و بز از اول امسال در استان تلف شدند

در ادامه این نشست، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از دی ماه 94 تاکنون 3 میلیون راس گوسفند واکسیناسیون شده و آثار تب برفکی در جمعیت گاوی محدود بوده است.

محمد رشتی باف افزود: کانون این بیماری در استان در شهرهای مشهد، تربت جام و فریمان بوده و مجموعا 47 کانون این بیماری در استان تحت کنترل است.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال 450 تلفات گوسفند وبز را در استان داشتیم که میزان یک ونیم درصد کل جمعیت دام سبک ما بوده است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار