وزیر امور خارجه افغانستان در جلسه استجوابیه پارلمان گفت: ۱۷۰۰ شهروند افغان می‌خواهند از آلمان به صورت داوطلبانه به کشور برگردند.

وزیر امور خارجه: ۱۷۰۰ شهروند افغان می‌خواهند داوطلبانه به کشور برگردندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، امروز صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و معیین اداری وزارت امور داخله به از مجلس نمایندگان فرا خوانده شده بودند.

وزیر امور خارجه کشور در این جلسه گفت که زمانی  پذیریش پناه‌جویان  افغان با مشکل رو به رو شد که  پس از سوریه و عراق در رتبه سوم قرار گرفت. آقای ربانی افزود که هیچ پناه جوی که به زور به افغانستان برگردانده شوند را نمی‌پذیرد.

اما کشورهای اروپایی می‌گویند کسانی که برگردانده می‌شوند، محاکم شان در باره آنها فیصله کردند که مطابق کنوانسیون ۱۹۵۱ جینوا واجد شرایط پناهندگی نیستند.

ربانی افزود که در صورتی که کشورها بخواهند به طور اجباری  پناه‌جویان ما را برگشت دهند، به تمام نمایندگی‌های سیاسی هدایت داده شدند که به محافظین امنیتی آنها ویزا صادر نکنند.

گفتنی‌ست که کشورهای اروپایی به پرونده‌های پناه جویان سوری و عراقی نسبت به پناه جویان افغانی ارجحیت می‌دهند.

صلاح الدین ربانی در مورد مشکل پناه جویان افغان گفت که این وزارت با همکاری وزارت امور مهاجرین موافقت‌نامه با ۷ کشور اروپایی را آماده کرده‌اند. وی گفت که هم‌چنان در تلاش هستیم که موافقت‌نامه با اتحادیه اروپا به خاطر حل مشکلات پناه جویان صورت برگیرد.

وی افزود که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی به تعداد ۱۴۹۱ شهروند افغان به صورت داوطلبانه به کشور بازگشت کردند که ۱۳۹۷ نفر آنها ورق عودت از نمایندگی‌های سیاسی و قنسولی گرفتند و ۶۹۴ شهروند کشور از طریق آی او ام صورت گرفته است. آقای ربانی گفت که این برگشت‌ها در ربع اخیر سال ۱۳۹۴ خورشیدی انجام شده است.

وزیر امور خارجه در جلسه استجوابیه گفت که موضوعی که با کشورهای اروپایی مطرح کردیم برخورد سخاوتمندانه با پناه جویان افغان صورت گرفت.

این در حالی‌ست که برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند با پناه‌جویان افغان در کشورهای اروپایی برخورد درست صورت نمی‌گیرد.

وزیر امور خارجه در باره پناه‌جویان افغان که در آلمان حضور دارند گفت که ۱۷۰۰ شهروند افغان می‌خواهند که به صورت داوطلبانه به کشور برگردند.

در اواخر سال ۱۳۹۴ خورشیدی کشور آلمان به تعداد ۱۲۵ شهروند افغان را به افغانستان برگردانده بودند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان کشور پیش از این اعلام کرده بود که ۱۵۰ هزار  پناه‌جو افغان در کشور المان حضور دارند.

آقای ربانی گفت که کشور آلمان طرح موافقت‌نامه بازگشت پناه جویان افغان را از کشورش به صورت یک اعلامیه به حکومت افغانستان اعلام کرده است. وی گفت که این وزارت با ارگان‌های ذی‌ربط در مورد طرح موافقت‌نامه جدید کار می‌کند پس از نهایی شدن با این موافقت نامه گفتگوها را با کشور آلمان آغاز می‌کند.

وزیر امور خارجه گفت که شهروندان افغانی که در ترکیه هستند و می‌خواهند به صورت داوطلبانه به کشور بازگردند، تمام نمایندگی‌های سیاسی ما برای شان ورق عودت صادر کند.

در سال گذشته به تعداد ۱۲۴ شهروند افغان در مرز ترکیه و یونان جان باختند که اجساد شان به افغانستان انتقال یافت.

وزیرامور خارجه کشور در جلسه استجوابیه مجلس نمایندگان در باره برخی از دست‌آوردهای این وزرات نیز اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار