جاش ارنست: ایران به سیستم مالی آمریکا دسترسی نمی یابد

سخنگوی کاخ سفید گفت: گزارش‌ها در مورد اینکه ایالات متحده در حال بررسی دادن مجوز دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده است، نادرست است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه حضور یافت و به سوالات خبرنگاران در مورد موضوعات مختلف پاسخ داد.

ارنست در پاسخ به سوالی در مورد احتمال ایجاد امکان استفاده از دلار در مبادلات ایران و بانک‌های اروپا گفت: «آنچه به طور مشخص می‌توانم بگویم، این است که ایالات متحده تصمیمی برای برقرار کردن مجدد مجوز موسوم به "مجوز تراکنش‌های دور برگردان" برای ایران را ندارد. درست است که ایالات متحده برخی از قوانین خود را برای برقرار کردن مجوز دور برگردان به کوبا اصلاح کرد، اما قصد نداریم که این مجوزها را برای تراکنش‌های آغاز‌ شده از ایران، برقرار کنیم.»

مبادلات دوربرگردان (U-Turn transfers) اصطلاحا به مبادلات مالی گفته می‌شود که در جریان آن سرمایه و پول از یک بانک خارجی وارد ایالات متحده شده و سپس از طریق بانکی دیگر از سیستم مالی آمریکا خارج می‌شود.

این تراکنش‌ها تا نوامبر سال 2008 برای ایران امکان پذیر بود، اما در آن سال دولت آمریکا قوانین تحریمی ایران را تشدید و انجام چنین تراکنش‌هایی از سوی ایران را ممنوع کرد.

سخنگوی کاخ سفید افزود: «گزارش‌ها در مورد اینکه ایالات متحده در حال بررسی دادن مجوز دسترسی ایران به سیستم مالی ایالات متحده است، نادرست است. آنچه مایل به انجام آن هستیم و حدود یک سال است که به دنبال آن هستیم، این است که اطمینان پیدا کنیم که ایالات متحده و جامعه بین‌الملل به تعهداتی که در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داده‌اند عمل کنند، چراکه ما تائید کرده‌ایم که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.»

وی با برشمردن تعهدات انجام‌شده از سوی ایران در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش، ادامه داد: «از آنجا که ایران این تعهدات را انجام داده است، ما و جامعه بین‌الملل هم ملزم هستیم که معافیت‌های تحریمی را که وعده داده بودیم، به آن‌ها ارائه کنیم. اما ما قادر هستیم بدون برقرار کردن مجدد مجوز "مبادلات دوربرگردان" یا اعطای دسترسی ایران به سیستم مالی ایالات متحده، این کار را انجام دهیم.»

ارنست در پاسخ به سوالی در مورد گفته‌های نمایندگان کنگره که می‌گویند دولت باراک اوباما آن‌ها را در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران فریب داده، گفت: «آنچه در مورد آن اطمینان دارم، این است که وزارت خارجه در ارتباطش با کنگره در مورد توافق، شفافیت کامل داشته و نمایندگان به صورت مداوم در جریان قرار گرفته‌اند، حتی در حالی که مذاکرات همچنان در جریان بود و همین طور بعد از آنکه توافق نهایی شد.»

وی در ادامه با بیان اینکه توافق هسته‌ای منافع امنیت ملی ایالات متحده را تامین کرده و امنیت متحدان واشنگتن به خصوص اسرائیل را افزایش داده، گفت: «از اینکه توانسته‌ایم تائید کنیم که ایران تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده، خرسند هستیم.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
نمیدونم دیگه چی بگم
مایه تاسفه
به هرحال امریکا دنبال باج گرفتنه و تا هزینه هنگفتی به امریکا ندیم و برده امریکا نشیم تحریم ها صددرصد لغو نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
ایران با داشتن روحیه انقلابی قدرت همه کار راداره یادتونه سردار سلیمانی نامه ای را ازلایه های
مثلا غیر قابل نفوذ روی میز رئیس جمهورتون گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
بطوریکه حضرت امام فرمودند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
چشم مذاکره کنندگان محترم روشن
اونی که میگفت برجام رو خدا آورد حالا بیاد جواب بده
آخرین اخبار