رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه تحریم ها جلودار توسعه اقتصادی نشد گفت: شرایط لازم برای توسعه اقتصادی فراهم شده باید که در کنار آن باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

تحریم ها جلودار توسعه اقتصادی کشور نشد/ وچود 132 هزار نیروی کار جدید با فعال شدن واحدهای راکدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت  سخنگوی دولت در نشست خبری برنامه تقسیم کار و منطقه ای  برای افزایش تولید ملی گفت: در سال 95 اقدامات پیوست داری در خصوص فعالیت های منطبق بر اقتصاد کشور صورت می گزد.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت های دیگر از سوی دولت در خصوص جهش و رشد اقتصادی فراهم شده است.

نوبخت تصریح کرد: بیشتر از دو سال و نیم از اقدامات اقتصادی دولت می‌گذرد و در این مدت وضعیت تورم مهار شده و به 11 و 12 درصد تغییر یافته است. همچنین رشد منفی 6.8 درصد به مثبت رسیده است.

وی در ادامه عنوان کرد: حضور فعالان اقتصادی در ایران گویای چرخش لازم برای رشد اقتصاد است چرا که سبب شده بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: زمانی می توانیم بگویم که به رشد کافی دست یافتیم که بتوانیم در این امر برنامه ریزی لازم را داشته باشیم همین طور در برنامه ششم توسعه همین رویکرد تهیه شده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: در برنامه ششم همان  طور که در مجلس در سیاست های دولت تعیین شده ما باید سالانه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که در این خصوص برای دست یابی به چنین برنامه ای به اهداف چشم انداز 20 ساله که تعریف شده دست یابیم.

وی تاکید کرد: برداشته شدن تحریم‌ها باعث می‌شود که اقتصاد ما با سرعت بیشتری حرکت کند اما باید اذعان داشت که در گذشته نیز تحریم‌ها جلوی فعالیت‌های ما را نگرفته بود هر چند آنها را کند کرده بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه برنامه ششم هم اینک در مجلس قرار دارد، افزود: با تجدیدنظر در برنامه ششم توسعه برنامه پنجم یک سال دیگر تمدید می‌شود و ما در این مدت نیز به دنبال دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد هستیم.

نوبخت گفت: ما با حضور هیئت‌های سیاسی و اقتصادی به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد اشتغال و صادرات هستیم که این مذاکرات مقدماتی دارد و ممکن است سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تا مدتی قابل مشاهده نباشد اما ما در این مدت نیز نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.

132 هزار نیروی کار جدید با فعال شدن واحدهای راکد سر کار می‌روند

نوبخت با تأکید بر اینکه طبق گزارش‌ها 36 هزار واحد تولیدی آماده در کشور فرایند خود را با 67 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری طی کرده است، عنوان کرد: 7 هزار واحد از این تعداد راکد مانده که اگر فعال شود، 132 هزار شغل ایجاد کرده و نیروی انسانی جدید مشغول به کار می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: البته مابقی واحدهای تولیدی نیز با همه ظرفیت کار نمی‌کنند، برخی نیاز به سرمایه در گردش، مواد اولیه یا مشکلات دیگر دارند، اما بخش قابل‌توجه آنها نیاز به سرمایه در گردش دارند.

نوبخت یادآور شد: این توانایی برای کشور وجود دارد که با تجهیز منابع به صورت اهرمی مفید، تسهیلاتی ارزان‌قیمت به واحدها بدهیم و نیاز به موافقت اصولی، تهیه سوله و زمین و ماشین‌آلات نیست، بلکه شناسنامه همه واحدهای تولیدی کشور در اختیار است.

معاون سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور در خصوص 2 هزار طرح عمرانی در کشور گفت: در واقع نزدیک به 2 هزار طرح عمرانی و 10 هزار پروژه تمام و نیمه تمام در حال احداث در کشور وجود دارد که می بایست بر اساس سیاست اصل 44 به بسیاری از این پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شود و در این زمینه استانداران اختیار کافی را دارند چرا که این واگذاری موجب شده 400 هزار میلیارد تومان خزانه دولت به پای این پروژه ها ریخته نشود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار