به ادعای واشینگتن پست، تنها هیلاری کلینتون می‌تواند پس از پایان دوره اوباما در مقابل ایران بایستد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در گزارشی نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به تازگی اعلام کرد ایران تاکنون به توافق عمل کرده است؛ اما روح توافق مذکور می‌طلبد این کشور سیگنال‌هایی را به جامعه جهانی و تجار بین‌المللی ارسال کند که نشان دهد تهران قصد ندارد به اقدامات تحریک‌آمیزی که ممکن است باعث از دست رفتن موقعیت‌های تجاری شود، دست بزند. زمانی که این کشور موشک‌هایی را ازمایش می‌کند که روی آن‌ها شعارهایی مبنی بر نابودی اسرائیل نوشته شده است، فضای تجارت را متشنج می‌کند. 

بنابر این گزارش، نظرات اوباما از دو منظر غیرعادی جلوه می‌کند. نخست آن که او می‌کوشد توافق را به نحوی تفسیر کند که درخواست‌های ایران برآورده شود و از طرف دیگر، اوباما بدون توجه به اقدامات تهران، همچنان به امتیازدهی به این کشور ادامه می‌دهد.

این روند از تابستان گذشته زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا به شخصه به کنگره این کشور و اذهان عمومی اطمینان داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانایی بازرسی هر سایت مشکوکی در ایران را دارد، آغاز شد.  اما تهران به این نهاد اجازه بازرسی از سایت پارچین را نداد و سفر «یوکیا آمانو،» دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران به یک بازدید دوره‌ای محدود شد. 

ایرانی‌ها همچنین به بازرسان اجازه نمونه‌برداری از سایت پارچین را ندادند و آژانس ناچار شد به نمونه‌هایی که این کشور جمع‌آوری کرده بود بسنده کند. به ادعای نگارنده این گزارش، تبعیت از توافقی که بتوان بخش‌های نامطلوب آن را پاک کرد، کار دشواری نیست.

اکنون مقامات ارشد کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه معتقدند فریب خورده‌اند. «مایک پمپئو،» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، در همین خصوص گفت: زمانی که مقاماتی مانند کری در مقابل اعضای کنگره شهادت می‌دهند، سخنان آن‌ها را باور می‌کنیم. گرچه شکاف میان وعده‌های آن‌ها درباره توافق ایران و واقعیت ترسناکی که امروز مشاهده می‌شود، همچنان در حال عمیق‌تر شدن است. هم‌اکنون می‌کوشیم به این واقعیت پی ببریم که آیا دولت به طور عمد قصد داشت ما را فریب بدهد؛ یا این اقدام نیز در جهت امتیازدهی به ایران انجام شد.

در ادامه این گزارش آمده است: متحدان آمریکا نیز به همین اندازه نگرانند. «یوسف عتیبه،» سفیر امارات در آمریکا، در همین خصوص در وال استریت ژورنال نوشت: «از زمان امضای توافق ایران، این کشور اقدامات تحریک‌آمیزش را دو برابر کرده است.» او در ادامه و در ادعایی، لیستی طولانی از این اقدامات را ارائه می‌دهد که در آن به آزمایش‌های موشکی اخیر ایران نیز اشاره شده است. جالب است که واکنش سفیر امارات نسبت به این اقدامات از رئیس‌جمهور آمریکا تندتر است. 

سفیر امارات در ادامه ادعا کرد: در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار است اواخر ماه جاری میلادی (اوایل اردیبهشت) برگزار شود، آمریکا و کشورهای عضو به بررسی مکانیزمی برای نظارت بر تهران و محدود کردن اقدامات تحریک‌آمیزش خواهند پرداخت.

به ادعای این گزارش، خبر امیدوارکننده این است که دست‌کم یک نفر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بحرانی بودن شرایط حاضر پی برده است. «تد کروز» به طور مداوم از کوتاه آمدن‌های اوباما در مقابل ایران انتقاد می‌کند.

 در حالی که بعید به نظر می‌رسد «دونالد ترامپ» متوجه این شرایط شود یا «برنی سندرز» محکم‌تر از دولت کنونی عمل کند، این امیدواری وجود دارد که «هیلاری کلینتون» با هم‌حزبی‌های خود مانند «رابرت منندز،» «برد شرمن» و افراد دیگری که از باج دادن‌های اوباما ناراضی هستند، هم‌صدا شود. 

کلینتون به تازگی در جمع اعضای کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا ادعا کرد: باید نظارت دقیقی بر چگونگی اجرای توافق ایران اعمال شود. هر تخطی این کشور باید عواقب سختی برای آن در پی داشته باشد. همچنین باید استراتژی عمومی‌تری برای مقابله با اقدامات این کشور در خاورمیانه اتخاذ شود. نباید فراموش کرد که اثر انگشت تهران را می‌توان به طور تقریبی در همه منازعات خاورمیانه شاهد بود. آزمایش‌های موشکی اخیر ایران نیز غیرقابل قبول است و باید به صورت محکم و سریع پاسخ داده شود. 

در انتهای این گزارش ادعا شده است: کنگره باید به وظایفش در این زمینه عمل کند و در اتحادی دو حزبی تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند. نامزدهای انتخابات نیز باید در اعتراض به اوباما واضح و یکپارچه عمل کنند. این مسئله به نفع آنهاست؛ زیرا در صورتی که اوباما پیش از پایان دوره‌اش هر آن چه در گنجینه دارد تقدیم ایران کند، کار این نامزدها در زمان رسیدن به قدرت برای اعمال هنجارهای بین‌المللی درباره ایران و اعاده دوباره اعتبار آمریکا بسیار سخت خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
به این میگن مقلته
آخرین اخبار