دبیر شورای اجتماعی وزیر کشور گفت: برای اینکه تصمیمات شورای اجتماعی موثر باشد، در این جلسات رئیس جمهور شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی میرباقری دبیر شورای اجتماعی وزیر کشور در هفتاد و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور که امروز (سه شنبه 17فروردین ماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: در اولین جلسه شورای اجتماعی در سال 95 بررسی مسائل و آسیب‌های اجتماعی کشور در دستور کار قرار گرفت که 20 مشکل در این جلسه مطرح شد.

وی با اشاره به اولویت‌های مطرح شده در این جلسه تصریح کرد: حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اجتماعی و اخلاقی از اولویت های مهمی بود که در جلسه شورای اجتماعی به آن اشاره شد و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه اجتماعی در جلسات این شورا حضور پیدا کنند تا سطح پیگیری مسائل و مشکلات از سطح معاونین به سطح روسای دستگاه‌های اجرایی ارتقاء پیدا کند.

دبیر شورای اجتماعی وزیر کشور گفت: ما در طول سال هر ماه جلسه شورای اجتماعی را خواهیم داشت که هر فصل آن با حضور روسای دستگاه‌ها و معاونین آنها برگزار خواهد شد. این تصمیمی است که از قبل گرفته شده و توسط رئیس جمهور نیز تنفیذ شده بود و از این به بعد جلسات اینگونه تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از گرفتاری‌هایی که اخیرا در کشور خصوصا کلانشهرها و شهرهای بزرگ بوجود آمده بود مسئله مهاجرت است که این مسئله ناشی از توزیع نامناسب فرصت‌ها و امکانات در کشور است. 

دبیر شورای اجتماعی وزیر کشور یادآور شد: در برنامه سوم و چهارم و پنجم توسعه تصمیم گرفتیم هر سال 10 درصد حاشیه‌نشینی مدیریت شود تا بدین شکل تا پایان برنامه پنجم بطور کامل کنترل شود اما متاسفانه به دلایل مختلف و عدم سرمایه‌گذاری مناسب این اتفاق نیفتاد.

میرباقری با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در زمینه کنترل حاشیه‌نشینی تصریح کرد: ارزیابی‌ها نشان می دهد به جای اینکه صد در صد مناطق حاشیه‌نشین را مدیریت کنیم، تنها 13 درصد آن را مدیریت کرده‌ایم و این مسئله باید جز 5 اولویت اصلی تشخیص داده شود.

وی افزود: در این جلسه وزارت مسکن و شهرسازی که مسئولیت ستاد ساماندهی را دارد گزارشاتی را ارائه داد و با تخصیص بودجه‌ای که سازمان مدیریت و برنامه ریزی‌ در برنامه ششم به مسئله حاشیه‌نشینی دارد،‌ امیدواریم بتوانیم آن را کنترل کنیم.

دبیر شورای اجتماعی وزیر کشور با بیان اینکه اعتیاد یکی از مباحث مورد توجه در این جلسه بود گفت: باید برای عرضه و ورود مواد مخدر به کشور تلاش‌هایی را انجام دهیم که زمینه ابتلا به آن را کاهش دهیم. در کشور 6 هزار و 500 مرکز درمانی داریم که بخش غیر دولتی آن را مدیریت می‌کند.

میرباقری با بیان اینکه طلاق و رشد آن در کشور رو به افزایش است افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انجام بررسی، گزارشاتی را در این جلسه ارائه کردند و برنامه‌هایی پیشنهادی برای کاهش طلاق ارائه دادند. بنابراین قوه قضائیه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی با مشاوره‌های لازم باید در مدیریت کاهش طلاق اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در این جلسه فقط 3 حوزه بررسی شد و در پی آن توضیحاتی ارائه شد و قرار است ماهانه جلساتی با حضور رئیس جمهور تشکیل شود.

میرباقری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه دولت با چه برنامه‌ و اقدامی قادر خواهد بود آسیب‌های اجتماعی را کنترل کند گفت: دولت برای اولین بار گزارشی به مقام معظم رهبری داد و در جلسه‌ا‌ی که با حضور رهبری و سران قوا داشتیم به فهمی مشترک رسیدیم.

دبیر شورای اجتماعی وزیر کشور گفت: ما تا سال گذشته به صورت جامع اطلاعی از آسیب‌های اجتماعی نداشتیم. بنابراین به صورت روندی، گزارشی را برای رهبری تهیه کردیم که طبق آن سطح مسائل، روند، و وضعیت آن در آینده بررسی شد که چنین چیزی در ایران تا به حال بی‌سابقه بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در آن جلسه تاکید شد باید برای اینکه تصمیمات شورای اجتماعی کشور موثرتر باشد رئیس جمهور حضور داشته باشد.

میرباقری افزود: ما در این دولت سعی داریم مسائل با ساختارهای قوی جلو رود و مسائل اجتماعی جدی گرفته شود.

میرباقری تصریح کرد: برای اینکه به مسائل اجتماعی بصورت جدی بپردازیم باید نهادهای مدنی وارد شوند متاسفانه در کشور قانونی برای مشارکت فعال نهادهای مدنی نداشتیم اما در هفته گذشته لایحه فعالیت نهادهای مدنی به تصویب رسید و این موضوع برای اولین بار در کشور انجام شده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار