قرارداد پروژه مطالعات تخنیکی- اقتصادی خط آهن تورغندی الی میدان هوایی شهر هرات روز دوشنبه، ۱۶ حمل، میان اداره عمومی‌ خط آهن افغانستان، وزارت فواید عامه و کمپنی کانا ریل کشور کانادا به امضا رسید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،انجنیر محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان در نشست امضای این قرارداد گفت: «این پروژه تکمیل‌کننده خط آهن پنج‌جانبه چین، قرغزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران بوده و قسمتی از مسیر راه لاجورد را نیز در بر می‌گیرد که افغانستان را از طریق کشورهای ترکمنستان و آذربایجان به قاره اروپا وصل می‌کند.»

هم‌چنان محمد یما شمس، رییس عمومی‌ اداره خط آهن گفت که براساس قراردادی که با کمپنی کانا ریل صورت گرفته، مطالعات تخنیکی مسیر تورغندی الی میدان هوایی هرات به طول ۲۰۰ کیلومتر انجام می‌شود که مطالعات تخنیکی آن شش ماه را در بر خواهد گرفت. به‌گفته او، هزینه مجموعی این پروژه ۱٫۶ میلیون دالر امریکایی است که از طرف بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.

قرارداد مطالعات تخنیکی خط آهن هرات– تورغندی در حالی صورت می‌گیرد که اداره عمومی‌ خط آهن افغانستان آمادگی این اداره را برای اجرای پروژه‌های مرتبط به خط آهن در کشور ابراز داشته است. محمد یما شمس، رییس اداره عمومی‌ خط آهن افغانستان می‌گوید که این اداره پلان‌های منظمی‌ را برای توسعه و گسترش خط آهن کشور روی دست دارد که آغاز به کار مطالعات تخنیکی- اقتصادی خط آهن تورغندی الی هرات در همین راستا صورت گرفته است.

از سوی دیگر، مقام‌های وزارت فواید عامه ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت ایتالیا تعهد مالی را که در قسمت اعمار قطعه چهارم خط آهن هرات‌– خواف در داخل خاک ایران داده‌اند، عملی کرده تا در آینده نزدیک کار قطعه چهارم خط آهن خواف- هرات به‌‌شکل عملی آغاز گردد. این در حالی است که لوچینو پیزوتی، سفیر ایتالیا مقیم کابل در دیدار با محمد‌آصف رحیمی، والی هرات گفته است که کشورش مبلغ ۴۰ میلیون یورو را برای تکمیل فاز چهارم خط آهن هرات به سوی خواف کمک می‌کند. آقای پیزوتی گفته است که مجموع کمک‌های کشورش برای افغانستان به‌خصوص برای تکمیل کردن خط‌ آهن هرات به سوی خواف، به ۷۰ میلیون یورو می‌‌رسد. چنان‌که دفتر مطبوعاتی ولایت هرات در خبرنامه‌ای نوشته که سفیر ایتالیا با محمد‌آصف رحیمی‌ در این ولایت دیدار کرده و از کمک‌های جدید کشورش وعده داده است.

قرار است قرارداد این کمک، به زودی میان وزارت خارجه ایتالیا و وزارت مالیه کشور در کابل به امضا برسد.

کشور ایتالیا پیش از این نیز ٣٠ میلیون یورو به‌خاطر احداث خط آهن هرات- خواف وعده داده بود و قراراست بسته کمکی جدید کشور ایتالیا، بیشتر روی نظارت از پروژه و مصونیت خط آهن به مصرف برسد. مقام‌های اداره عمومی‌ خط آهن افغانستان می‌گویند خط آهنی که از کشور ترکمنستان از طریق آقینه داخل افغانستان می‌شود، طی چند ماه آینده تکمیل خواهد شد. به‌گفته این مقام‌ها کشور ترکمنستان در قسمت اعمار خط آهن از آقینه تا شهر اندخوی نیز وعده داده‌اند.

براساس موافقت‌نامه پنج‌جانبه میان کشورهای چین، قرغزستان، افغانستان و ایران خط آهنی که چین را به‌صورت مستقیم به ایران و اروپا وصل می‌کند، از افغانستان می‌گذرد و طول آن به ۲۲۰۰ کیلومتر می‌رسد. همین اکنون خط آهن به طول ۷۵ کیلومتر از حیرتان تا شهر مزار‌شریف وجود دارد و عملا مورد بهره‌برداری قرار دارد. افغانستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و نداشتن سرحد مرزی آبی، نیاز مبرم به اعمار خط آهن دارد. اعمار خط آهن بدیل خوبی برای شاهراه‌های کشور بوده و در قسمت ترانزیت و حمل‌ونقل در کشور سهولت‌های زیادی را برای شهروندان به بار می‌آورد.
انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، هرات ، تورغندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.