سایت اویل پرایس نسبت به حصول توافق اعضای اوپک در نشست دوحه ابراز تردید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اویل پرایس در گزارشی تحلیلی نوشت: اعضای عضو و غیرعضو اوپک در کمتر از 2 هفته دیگر گردهم می‌آیند تا در نشستی به میزبانی دوحه قطر، راهکارهای حمایت از بازارهای نفتی و جلوگیری از ادامه سیر نزولی بهای طلای سیاه را بررسی کنند.

انتظار می‌رود کشورهای صادرکننده نفت دست‌کم تا پیش از اجلاس بعدی اوپک که 2 ژوئن (13 خرداد) برگزار می‌شود، درمورد کاهش سطح تولیدات نفتی به توافق دست یابند؛ اما اختلاف نظرات میان اعضا به حدی زیاد است که امیدی به حصول توافق نهایی نیست. کشورهای صادرکننده نفت در ساسر جهان بیشترین سود را از ناحیه فروش نفت در سال 2010 ( 1389) تجربه کردند که بهای هر بشکه نفت به 100 دلار رسیده بود. حالا با کاهش کم سابقه بهای نفت، این کشورها متحمل زیان مالی سنگینی شدند.

کاهش رشد اقتصادی جهان موجب شد در 19 ماه پس از ژوئن 2014 (خرداد 89) بهای جهانی نفت 70 درصد سقوط کند. در ژانویه 2016 (دی ماه) بهای نفت برنت دریای شمال و وست تگزاس اینترمدیت پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر را تجربه کرد.

کشورهایی که اقتصاد آنها تا حد زیادی به نفت وابسته است، بیش از سایرین در معرض مشکلات اقتصادی و مالی قرار گرفتند و با جدیت راهکارهای مختلف حمایت از بهای نفت را پیگیری می‌کنند. پیشنهاد مطرح شده از سوی این کشورها، کاهش سطح تولیدات نفتی بوده است؛ اما برخی از صادرکنندگان نفتی حاضر به پذیرش آن نیستند. کارشناسان معتقدند بهای جهانی نفت باید 50 تا 80 دلار در هر بشکه باشد و دلیل بهبود نیافتن بهای طلای سیاه، اشباع شدن بازارهای جهانی از نفت است. کشورهای عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر برای کاهش سطح تولیدات نفتی اعلام آمادگی کردند و کمی بعد نیجریه نیز به این گروه ملحق شد.

قطر برای همراه کردن دیگر کشورهای صادرکننده نفت با طرح مذکور، نشستی را در دوحه برگزار خواهد کرد. تا اول آوریل 12 کشور شامل عربستان، روسیه، کویت، نیجریه، امارات متحده، اندونزی، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، عمان، اکوادور و قطر برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کردند. 

اویل پرایس در پایان نوشت: با توجه به اینکه تمام کشورهای صادرکننده نفت در این نشست شرکت نمی‌کنند، حتی توافق احتمالی 12 کشور نام برده نیز نمی‌تواند راه گشای بحران نفتی حال حاضر شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار