مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر لیبی، بر تعهد بروكسل در استمرار توافق سیاسی این کشور تاكید كرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: طرفین در خصوص پیشرفت های سیاسی صورت گرفته در لیبی و حمایت هایی كه اتحادیه اروپا می تواند برای اجرا و استمرار توافق سیاسی صورت دهد گفتگو كردند.

برپایه این گزارش، «فدریكا موگرینی» ضمن عرض تبریك به «فیاض السراج» نخست وزیر جدید لیبی تصریح كرد كه اتحادیه اروپا از گذار سیاسی بر مبنای اولویت های این اتحادیه حمایت می كند.
در این گفتگو همچنین برقراری حاكمیت دولت لیبی بر مبنای فرایند گذار سیاسی مورد توجه قرار گرفت.

اعضا پارلمان لیبی و كنگره ملی سراسری این كشور پیشتر با نظارت سازمان ملل متحد در شهر الصخیرات مغرب در زمینه تشكیل دولت وحدت ملی توافق كردند.

در حالی كه پیشتر تلاش های «برناردینو لیون» نماینده پیشین سازمان ملل در لیبی برای بهبود روند سیاسی در این كشور ناكام ماند، «بان كی مون» دبیر كل سازمان ملل، «مارتین كوبلر» دیپلمات آلمانی را در ماه اكتبر سال میلادی گذشته به عنوان نماینده سازمان ملل در امور لیبی منصوب كرد.

«برناردینو لیون» پیشتر از توافق طرف های لیبایی برای تشكیل دولت وحدت ملی در دو سال خبر داد، اما اندكی بعد پارلمان طبرق و پس از آن پارلمان طرابلس از پذیرش این طرح سرباز زدند.

فروپاشی دولت لیبی و هرج‌ومرج حاكم در این كشور، پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال 2011 میلادی به دنبال مداخله كشورهای غربی از جمله انگلیس صورت گرفته است.

لیبی از زمان سقوط رژیم معمر قذافی، دوران سیاسی پرتنش و پرتلاطمی را به خود دیده و درحالی‌كه حاضر شاهد یك حاكمیت دوگانه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار