حضور رئیس جمهور کشورمان در پاکستان موجب شکل‌گیری واکنش‌هایی متفاوت شد که در پی آن زمینه پیوند روابط دو جانبه و چندجانبه فراهم آمد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گسترش روابط ایران با کشورهای همجوار یکی از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی است. از این رو دولتمردان کشورمان همواره کوشیده‌اند ضمن توسعه مناسبات، با بدست آوردن نقاط مشترک از کشورهای همزبان، زمینه را برای برقراری پیوندهای سازنده در قالب روابط دو جانبه و چندجانبه فراهم آورند.

بر این اساس حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، در نخستین سفر خارجی خود در سال 95 ، پاکستان را به عنوان اولین مقصد خود انتخاب می‌کند هر چند رئیس جمهور این کشور را از مهمترین همسایگان و شرکای قابل اتکا می‌داند اما ضرورت حفظ و تقویت امنیت مرزهای دو کشور نیز وی را مصمم‌تر به پاکستان می‌کشاند تا بدین طریق به نحوی اراده این کشور را در برابر کسانی که قصد ایجاد اخلال در مرزهای مشترک دارند، تقویت کند چراکه به اعتقاد وی گسترش روابط مشترک منطقه‌ای موجب افزایش همکاری بخش های دفاعی دو کشور می‌شود.


ایران/پاکستان

با حضور رئیس جمهور کشورمان در پاکستان واکنش‌های متفاوتی از منابع مختلف، نمایان شد. از سویی رسانه‌های پاکستان نسبت به حضور روحانی در کشورشان اشتیاق چندانی از خود نشان ندادند، از سویی دیگر رسانه‌های غرب ماحصل این سفر را بی‌ثمر تلقی کردند. تب و تاب انتقاد از این سفر به اندازه‌ای بود که حتی حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور پا به میدان می‌گذارد و صراحتا اعلام می‌کند دوران سفرهای خارجی بی‌حاصل و دورهمی چند سالی است که تمام شده است، سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان آغاز بازسازی پل‌هایی است که مدت‌ها نیازمند تعمیر بود، آثار امنیتی این سفر در کوتاه‌مدت و آثار اقتصادی آن در میان‌مدت ظاهر می‌شود، ولی آثار فرهنگی آن تا درازمدت باقی خواهد ماند.

 در این سفرکه با محوریت تاکید بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان در فضای پسابرجام انجام شد، شش سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید.


ایران/پاکستان



ایران و پاکستان در طول سالیان گذشته علاوه بر بهبود مناسبات دوجانبه توانستند با همکاری ترکیه اقدام به گسترش "اکو" نمایند همچنین با اتخاذ سیاست‌هایی همسو در سازمان کنفرانس اسلامی خصوصا در قبال تحولات فلسطین همکاری وهم‌پیمانی خود را به اثبات رساندند. 


ایران/پاکستان


همچنین باوجود سابقه‌ طولانی دو کشور در امر روابط تجاری، برخی کارشناسان فراز و فرودهایی را در این رابطه مطرح کرده‌اند؛ از ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرزهای مشترک دو کشور از سوی گروهی تروریستی در خاک پاکستان تا تعلل این کشور در تکمیل پروژه خط لوله صلح گاز صادراتی ایران به پاکستان. گفتنی است این موضوع عنوان سرمقاله‌ای در روزنامه "داون" می‌شود و طرف پاکستانی از آن جهت که پیگیری جدی در این باره به عمل نمی‌آورد مورد انتقاد قرار می‌گیرد، روحانی در پاسخ به این تعلل خواستار نهایی شدن سریع این طرح از سوی دولت پاکستان می‌شود. اما همچنان بی‌توجهی پاکستان به این امر مهم مبهم باقی مانده است.

با وجود فراز و نشیب‌های موجود در رابطه دو کشور همچنان رئیس دولت تدبیر با امیدواری خواستار گسترش همکاری‌ها، مناسبات دوستانه و روز به روز دو کشور است. این در حالی است که برخی معتقدند پاکستان برای تثبیت منافع ملی خود می‌کوشد از کشورمان فاصله بگیرد و به عربستان نزدیک و نزدیک‌تر شود، به طوری که برخی کارشناسان روابط پاکستان با عربستان را نزدیک‌تر از روابط این کشور با ایران می‌دانند افزون بر این، پاکستان مایل است که نیاز به انرژی خود را از طریق گسترش روابط اقتصادی با کشورمان رفع کند همچنین نمی‌خواهد به دلیل نزدیکی به ایران روابط خود با عربستان را به خطر بیندازد.

همکاری پاکستان و عربستان برای ایران یک فرصت است تا تهدید


رضا کلهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت سفر روحانی به پاکستان و لزوم تامین مسائل امنیتی با این کشور اظهار داشت: ما با پاکستان مسائل، مشکلات و گاهی چالشهای جدی در حوزه امنیتی داریم که می‌بایست این مسئله در بالاترین سطح حل و فصل شود و به همکاری‌های بسیار جدی منتهی شود. در نتیجه از این به بعد هم سفر روحانی به پاکستان قابل توجه خواهد بود.

وی در ادامه گفت: سفر دکتر روحانی از آن جهت که می‌تواند مسائل فیمابین را در حوزه‌های تجاری، خط لوله نفت و گاز همچنین بحث‌های دیگر به سرانجام برساند حائز اهمیت است.

کلهر بیان داشت: نکته دیگر مسائل اقتصادی ما با پاکستان است، بسیاری از کشورهایی که با ما تخاصم دارند می‌کوشند رابطه ما با پاکستان خدشه‌دار شود.

کارشناس مسائل سیاسی درباره چگونگی رابطه کشورمان با پاکستان و عدم انعقاد قرارداد امنیتی با این کشور تصریح کرد: مسائل امنیتی ما با پاکستان بسیار پیچیده است و در این راستا مشکلاتی وجود دارد که از عهده دولت پاکستان خارج است لذا ما از دولت پاکستان می‌خواهیم بصورت اساسی به پیگیری این مشکلات بپردازد.

وی درباره رابطه نزدیک پاکستان با عربستان یادآور شد: عده‌ای معتقدند میان پاکستان و عربستان اتحاد استراتژیک وجود دارد اما معتقدم اینگونه نیست و دو کشور در سطوح همکاری فعال قرار دارند و این همکاری فعال برای ما بیشتر از آنکه تهدید باشد یک فرصت است.


ایران/پاکستان

کلهر در پایان خاطرنشان کرد: ما باید از این فرصت برای کاهش دادن تنش‌های منطقه استفاده کنیم. 

یادآوری این نکته ضروری است که تقویت جنبه‌های همکاری جویانه می‌تواند نقش مهمی در کاستن از میزان رقابت‌ها همچنین اختلافات ایجاد کند. مواردی چون حفظ ثبات و امنیت در منطقه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و اجتماعی برای مقابله ریشه‌‌ای با تنش‌هاست که زمینه‌ساز شکل‌گیری رویکردهای همکاری‌ جویانه است. لذا از آنجایی که امنیت مقوله‌ای تقسیم ناپذیر و مشارکت پذیر است تنها به این شیوه می‌توان به بهبود روابط ایران و پاکستان امیدوار بود. موضوعی که در صورت تحقق، به امنیت و توسعه پایدار کمک شایانی خواهد کرد.

گزارش از مژگان یونسی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار