رئیس اداره دامپزشکی تربت حیدریه از آغاز موج دوم شیوع تب برفکی در این منطقه خبر و نسبت به خرید و فروش لاشه دامهای آلوده از سوی قصابی ها و رستوران داران هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، دکتر ابوالفضل غلامزاده ، بر ضرورت معدوم سازی بهداشتی دام های تلف شده و خروج آن از چرخه مصرف تاکید کرد.

وی افزود: هر چند برخی شنیده ها از خرید و فروش لاشه دام های تلف شده حکایت دارد اما با وجود تشدید کنترل ها، تا این لحظه بازرسان ما هیچ موردی از آنرا مشاهده نکرده اند.

وی گفت: البته تب برفکی جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام نیست، اما ممکن است مصرف گوشت آن موجب بروز عفونت هایی در بدن انسان شود.

غلام زاده از ارائه آمار تلفات تب برفکی در بخش دام تربت حیدریه خودداری کرد و افزود: موج نخست شیوع تب برفکی مربوط به پارسال و تنها شامل 'آب باریک سفلی' و 'قوزان' بود که با اقدام بموقع این اداره، تب برفکی در این دو منطقه به کنترل درآمد.

وی با بیان اینکه افزایش رطوبت در گسترش بیماری تب برفکی موثر است، گفت: امسال و با آغاز بارش ها، موج دوم ابتلای دام به این بیماری در مناطق 'بایگ' ، 'صنوبر'، 'بهمن در' و 'خورش بر' آغاز شده است.

غلام زاده سه عامل را برای پیشگیری از ابتلای به تب برفکی مهم دانست و گفت: این عوامل به ترتیب اولویت شامل ضدعفونی و آهک پاشی منازل یا دامداری، قرنطینه و جابه جا نکردن دام و مایه کوبی دام ها است.

رئیس دامپزشکی تربت حیدریه با رد موضوع استفاده از واکسن های بی کیفیت در این زمینه، افزود: کلیه واکسن های مورد استفاده توسط انستیتو رازی تهیه می شود و اعتبار علمی این موسسه برای همگان مشخص است.

دکتر غلام زاده گفت: البته تزریق واکسن دارای شرایط خاصی است که اگر آن شرایط رعایت نشود، تزریق آن بی نتیجه خواهد بود و همین خود زمینه رواج شایعات واکسن بی کیفیت را به وجود آورده است.

وی افزود: این عوامل شامل بیمار نبودن و بومی بودن دام است یعنی باید دست کم دوهفته قبل از تزریق وارد گله شده باشد.

به گفته غلام زاده اکنون 300 هزار راس گوسفند و بز در تربت حیدریه نگهداری می شود که نیمی از آن بره و بزغاله است و غالبا از سه ماهگی به بعد مایه کوبی می شوند.

مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار