حكومت افغانستان می گويد به دليل كمبود بودجه نخواهند توانست برنامه ماين روبی را در وقت تعيين شده‌اش در اين كشور تكميل كنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، افغانستان نخست قرار بود تا سال ۲۰۱۳ میلادی از وجود ماین كاملا پاك گردد، این زمان تا سال ۲۰۲۳ تمدید شد و حالا دولت افغانستان می‌گوید كه این كشور تا سال ۲۰۲۳ هم به این هدف دست نخواهد یافت.

از روز جهانی آگاهی از خطرات ماین دیروز در كابل پایتخت افغانستان در حالی تجلیل شد كه انفجار ماین هر ماه جان ده‌ها افغان را می‌گیرد.
افغانستان در حالی هنوز با خطرات ماین دست و پنجه نرم می‌كند كه برنامه ماین پاكی در این كشور با سابقه ترین و وسیعترین برنامه ماین روبی در جهان است.

افغانستان یكی از اعضای پیمان اوتاوا "منع استفاده، تولید و ذخیره ماین‌های ضد نفر" است. هر كشور عضو در این پیمان متعهد است كه در ده سال پس از عضویت، قلمرویش را از ماین پاك سازد.

مدت دولت افغانستان برای اجرای این تعهد در سال ۲۰۱۳ پایان یافت اما این زمان برای ده سال دیگر تا سال ۲۰۲۳ تمدید شد.

اكنون مقامات دولت افغانستان می گویند تا سال ۲۰۲۳ هم نخواهند توانست به هدف شان برسند.

ویس احمد برمك، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید از سه سال به این سو برنامه‌های ماین روبی با مشكلات مالی رو به رو شده است.

به گفته وی، سال گذشته این برنامه ۶۲ درصد بودجه مورد نیاز خود را به دست آورد. این رقم در سال ۱۳۹۳ حدود ۵۵ درصد و در سال ۱۳۹۲ حدود ۸۷ درصد بوده است.

گفته شده كه برای تكمیل برنامه ماین روبی در افغانستان حدود ۵۲۰ میلیون دالر بودجه نیاز است.

مسئولان موسسات ماین پاكی می‌گویند مشكلات مالی سبب شده كه ازمیان پانزده هزار كارمند ماین روبی، صرفا حدود پنج هزار نفر شان باقی بمانند.

اما كمبود بودجه تنها چالش برنامه ماین روبی نیست. مشكلات امنیتی و پرخطر بودن این برنامه از دیگر چالش‌های برنامه است.

به گفته آقای برمك از آغاز برنامه ماین روبی در افغانستان تاكنون حدود هزار نفر در این برنامه در حین انجام وظیفه كشته و یا زخمی شده‌اند.

همچنان از سال ۲۰۱۰ تاكنون ۲۵۸ رویداد امنیتی برای ماین روبان رخ داده كه در نتیجه ۸۷ نفر كشته و ۱۲۸ نفر زخمی شده اند. همچنان ۵۶۵ نفر از آنها ربوده شده كه بعدا رها شده اند.

با وجود تمام این مشكلات گفته می شود كه هنوز نزدیك به یك هزار و ششصد روستا در افغانستان از وجود ماین پاك نشده است.

به گفته فرید همایون، رئیس موسسه ماین روبی هلوترست، انفجار ماین و بمب‌های كنار جاده‌ای و مواد انفجاری هر ماه جان بیش از صد افغان را می‌گیرد.

مسئولین برنامه‌های ماین روبی در افغانستان تاكید می‌كنند كه آنها به كمك جامعه جهانی برای تكمیل این برنامه نیاز دارند.

مارك باودن معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در محفل دیروزی گفت كه آن سازمان از برنامه های ماین پاكی در افغانستان حمایت میكند.

او گفت: "من از كشورهای تمویل كننده می‌خواهم كه برای عملی شدن برنامه‌های ماین روبی به كمك‌های مالی خود به این كشور ادامه دهند."

برنامه ماین روبی در افغانستان از سال ۱۹۸۹ میلادی آغاز شده است.

درحال حاضر ۵ موسسه داخلی ماین پاكی و دو موسسه بین المللی در افغانستان مشغول كار هستند و گفته می‌شود بیش از هفتاد درصد كشتزاران ماین را پاكسازی كرده‌اند.

پاكسازی زمین‌های ماین گذاری شده، در حالی انجام می‌شود كه هنوز جنگ در افغانستان ادامه دارد و ماین گذاری یكی از شیوه‌های جنگی مخالفان با دولت افغانستان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، بودجه ، حکومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار