باغداران مازندرانی باید از کشت پرتقال تامسون که چند دهه سلطان مرکبات باغ های آنها بود٬ صرف نظر کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تامسون که چند دهه در باغ های مازندران کاشت شد و علاقمندان فراوان داشت به دلیل اینکه دیگر کاشت آن مانند گذشته به صرفه نیست باید از باغ های مازندران کم کم حذف شود.

عزیز الله شهیدی فرافزود: باغداران می توانند به جای کاشت نهال تامسون از نهال های اصلاح شده مرکبات زودرس استفاده کنند که سال های اخیر تقاضای مصرف آنها بیشتر و متاسفانه تولید وعرضه آن کم است.

وی با بیان اینکه نوع زودرس مرکبات به دلیل اینکه٬ قبل از سرد شدن هوا برداشت و مصرف می شود و ماندگاری آن بیشتراست گفت:ارقام زودرس نیاز به سرد خانه ندارد و ۶ ماه ماندگاری دارد ٬ به صورت تازه خوری مصرف می شود ٬ متقاضی فروان دارد قابلیت صادرات داخلی و خارجی آن بیشتر٬ مقرون و به صرفه تر است.

عزیزالله شهیدی فر افزود: در حال حاضردر ۵ هزار هکتار از باغ های استان به صورت آزمایشی نوع زودرس مرکبات کاشته شده است که امیدواریم در سال آینده سطح کاشت آن بیشتر شود.

وی درباره استفاده از زمین های دشت برای کشت محصولات کشاورزی و دانه های روغنی مانند برنج٬ گندم٬ کلزا٬ آفتابگران تاکید کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی با ممنوعیت تبدیل زمین های کشاورزی به باغ و اصلاح باغ ها با تغییر نوع محصولات باغی می تواند نقش مهمی در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار امسال٫ اقتصاد مقاومتی٬ اقدام و عمل داشته باشد.

مازندران در حال حاظر ۲۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۱۰۰هزار هکتار باغ دارد که در تولید و صادرات مرکبات رتبه نخست کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار