معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب به تبیین آینده بازار مسکن در سال 95 پرداختند.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع مسکن 95 رونق یا رکود با حضور "حامد مظاهریان" معاون وزیر راه و شهرسازی و "محمدرضا پورابراهیمی" نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 15 فروردین ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 آمار استقبال از تسهیلات جدید خرید مسکن آمار نوید بخشی است

در ابتدای این گفتگو حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح میزان استقبال مردم از تسهیلات جدید خرید مسکن بیان داشت: در اجرای سیاست های وزارت راه و شهرسازی برای کمک به خروج از رکود در بازار مسکن، تقویت طرف تقاضا در اولویت قرار گرفت و در این جهت هدف این است که با اجرای این سیاست خانوار ایرانی بتواند پول بیشتری در اختیار داشته باشد و در کنار پس انداز خود و تسهیلاتی که بانک ها در اختیار آن ها می گذارند بتوانند تا حداقل 50 درصد قیمت خانه را تامین کنند.

وی یادآور شد: رقم تسهیلات خرید مسکن در ابتدای دولت یازدهم چیزی حدود 25 میلیون تومان بود که این رقم برای تهران تا سقف 160 میلیون تومان و مراکز استان ها تا سقف 120 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک تر تا 80 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد طبق آماری که در اختیار دارم در زمانی که تسهیلات نصف این مبلغ بود روزانه حدود 135 نفر به صندوق پس انداز یکم مراجعه می کردند و سپرده گذاری انجام می دادند اما طبق آماری که در ایام عید شنیدم این رقم در اسفندماه گذشته به 250 فقره سپرده گذاری افزایش پیدا کرده است که این آمار، آمار نوید بخشی است.

در ادامه این بحث محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره میزان استقبال مردم از تسهیلات جدید خرید مسکن اظهار داشت: قاعدتاً باید مدت زمانی از اجرای این مصوبه بگذرد تا بتوانیم آمار دقیق تری را از بانک مسکن و مجموعه وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم.

در شهرهای کوچک تقاضای دریافت تسهیلات خرید مسکن بیشتر خواهد بود

وی با بیان این که پیش بینی ما در شورای پول و اعتبار این بود که تسهیلات در شهرهای کوچک یا مراکز استان ها تا حدی پاسخگوی تقاضا باشد و بتواند بازار مسکن را بیش از گذشته تحریک کند تصریح کرد: اما به نظر می رسد در کلان شهری مثل تهران به دلیل افزایش قیمت مسکن این تسهیلات پاسخگوی نیاز نیست و یا به دلیل بار مالی پرداخت اقساط به واسطه کاهش قدرت خرید مردم این تسهیلات در کلان شهرها کمتر مورد استقبال قرار گیرد.

مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ما 3 هدف را دنبال می کنیم گفت: اولین هدف ما این است که تسهیلات ارائه شده حداقل بتواند 50 درصد قیمت مسکن را تامین کند هدف دوم این است که نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند و سوم این که مدت بازپرداخت اقساط نیز افزایش داده شود.

وی اضافه کرد: در هدف اول با همکاری نهادهای مسئول گام های خوبی برداشته شد اما در هدف دوم این که نرخ سود تسهیلات باید کاهش پیدا کند اقدامات کافی صورت نگرفته و نرخ سود تسهیلات می بایست به صورت معنادارتری کاهش یابد.

 بخش مسکن بیشتر در رکود فرو رفته است

مظاهریان در ادامه برنامه با اشاره به این که تولیدگان حوزه مسکن تولیدات کمی را انجام می دهند زیرا تقاضایی برای کالاهایشان نیست گفت: بخش مسکن بیشتر در رکود فرو رفته است لذا باید بتوانیم تقاضا را افزایش دهیم و بخش تولید را تقویت سازیم.

وی با اشاره به این که بازار بورس به راحتی به متغیرهای اقتصادی واکنش نشان می دهد افزود: این در حالی است که بازار مسکن به راحتی به این متغیرها واکنش نشان نمی دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مازاد تولید مسکن در کشور داریم ادامه داد: این مازاد تقاضا را تامین نمی کند.

مظاهریان با اشاره به این که سرمایه سرمایه گذاران در این حوزه حبس شده است خاطر نشان کرد: این امر به سیاست های دولت قبلی برمی گردد.

 20 میلیارد دلار ارزش 300 هزار خانه خالی در تهران است

وی افزود: سال 90 ، 300 هزار خانه خالی در تهران داشتیم که اکنون این میزان به 200 هزار رسیده است. لذا باید اظهار داشت که ارزش این خانه ها به 20 میلیارد دلار می رسد که متاسفانه حبس شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مسکن می تواند بخش پیشروان کشور باشد ادامه داد: باید بتوانیم به وظیفه خود در تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کنیم.

مظاهریان با اشاره به این که باید بتوانیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم گفت: دولت در این راستا اقدام به دادن وام کرده است.

 نیمه دوم امسال شاهد خروج از رکود در حوزه مسکن خواهیم بود

وی با بیان این که نظام بانکداری کشور با کاهش نرخ سود باید اقساط بانکی را مورد استطاعت قرار دهد ادامه داد: از نیمه دوم امسال شاهد خروج از رکود در حوزه مسکن خواهیم بود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که قیمت مسکن از حباب خارج شده است ادامه داد: اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن است

مظاهریان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مسکن اجتماعی افزود: هدف مسکن اجتماعی تامین مسکن برای  اقشار کم درآمد است لذا توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که تمام منابع دولت در اختیار مسکن مهر قرار دارد ادامه داد: امسال را باید به نوعی سال مسکن مهر بدانیم لذا با اتمام این طرح و آزاد شدن منابع، دولت می تواند در رابطه با مسکن اجتماعی اقدام کند.

پورابراهیمی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا رکود بازار مسکن قابل توجیه است گفت: بخش مسکن جزئی از نظام اقتصادی کشور است لذا وقتی شاخص های رکود خود را نشان می دهد  لذا می توانیم آثارش را در حوزه مسکن ببینیم.

وی با اشاره به این که در بخش مسکن اقشار کم درآمد تعریف مشخصی وجود ندارد بیان کرد: 3 سال است که از دولت گذشته و تعریف مشخصی از مسکن برای اقشار کم درآمد وجود ندارد.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بخشی از منابع را می توانیم آزاد کنیم ادامه داد: امیدواریم در سال 95 برای مسکن اجتماعی شاهد تعیین تکلیف باشیم.

پورابراهیمی با اشاره به این که در بخش مسکن اقشار کم درآمد تقاضا را مبنای تصمیم در اقتصاد می دانیم گفت: در این حوزه تا به امروز پاسخگوی مردم نبوده ایم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار