معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: ایجاد ترکیبات ژنتیکی جدید گوسفند با هدف افزایش بهره وری و اقتصادی کردن حرفه پرورش گوسفند در سامانه پرورش غیر مرتعی از طریق افزایش چند قلوزایی از برنامه های امسال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ، علي باقري افزود :اجرای این پروژه 5 ساله و شروع آن امسال و حجم عملیات با اعتبارات دولتی تعداد 400 رأس و طبق برنامه ریزی بعمل آمده با حضور بخش خصوصی به حدود 2000 رأس خواهد رسید .

وي افزود: گوسفند رومانف از نژاد های چند قلوزا میباشد که علاوه بر آن بدلیل خصوصیاتی چون فحلی خارج فصل، سن بلوغ پایین و از همه مهمتر حس مادری خیلی قوی از نژاد های مطرح در جهان میباشد .
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان برنامه آتی اين معاونت را تعریف و اجرای طرحهای متناسب با استان و مسائل مرتبط با تغذیه، مدیریت دام و اصلاح نژاد اعم از گوسفند و بز، گاو و طیور است که لازمه اجرای آن بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
باقري افزود: تلاش بر این است که با تعامل و در نظر گرفتن منافع متقابل بتوانیم با مد نظر قرار دادن تصدی گری بخش خصوصی، پروژه های اساسی و مرتبط با نیاز استان که در بطن آن زیر پروژه های متعددی نیز قابل تعریف است را با استفاده ازسرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نظرات وتجربيات علمي كارشناسان اجرنمائيم.
وی هدف از اجرای این پروژه را افزایش بهره وری و اقتصادی کردن حرفه پرورش گوسفند در سامانه پرورش غیر مرتعی از طریق افزایش چند قلوزایی عنوان کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان كرمان، بهبود صفات مادری بویژه افزایش تولیدشیر مورد نیاز بره ها و سرعت رشد و ضریب تبدیل مناسب، افزايش تولید مثل در طول سال برای تحقق حداقل سه بره در سال ، بهبود کیفیت لاشه از طریق کاهش چربی و بهبود بازدهی وزن لاشه به وزن زنده را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.
به گفته وی این پروژه در واحدهای دامپروری بدون اتکا به مراتع اجرا می شود و از آمیخته گری های بدون هدف و برنامه نیز جلوگیری به عمل می آید.
باقري اضافه کرد: در اجرای این پروژه از گوسفند بومی پایه مادری استفاده شده و از اسپرم گوسفندان نژادهای پر بازده خارجی "رومانف به عنوان پایه پدری استفاده شده است.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه به صورت پنج ساله بوده و نتاج حاصل از اجرای این پروژه در سال پنجم و ششم پس از تایید پتانسیل های تولید و ژنتیکی و اندازه موثر جمعیت مربوطه قابل توزیع خواهد بود، تاکید کرد: در نهایت با اجرای این پروژه شاهد افزایش تولید گوشت قرمز گوسفندی در استان خواهیم بود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: اقتصاد ، دام ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۵۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
سلام
خیلی علاقه به دام پروری در سطح علمی وپر بازده هستم
امکان داره دست بنده رو در تهیه نژاد اصلاح شده بگیرید امکان تهیه سرمایه ثابت دارم
مشکل اصلی تهیه دام جواب داده و مورد اعتماد
آخرین اخبار