اداره بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان یا «سیگار» می‌گوید تنها شورشیان طالب، القاعده و گروه داعش نیستند که تلاش‌های ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان را صدمه می‌زنند، بلکه چالش و مشکل اصلی فساد موجود در افغانستان می‌باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛اداره بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان یا «سیگار» می‌گوید تنها شورشیان طالب، القاعده و گروه داعش نیستند که تلاش‌های ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان را صدمه می‌زنند، بلکه چالش و مشکل اصلی فساد موجود در افغانستان می‌باشد. جان ساپکو رییس اداره سیگار ماموریت دشواری را در افغانستان به دوش دارد و آن عبارت از ریشه کن کردن فساد در راستای تلاش برای بازسازی کشوری می‌باشد که در وضعیت نامناسب امنیتی به سر می‌برد. برای آقای ساپکو، فساد که اکثرا به شکل رشوه‌ستانی مقام‌های افغانی می‌باشد، تهدید بزرگ محسوب می‌‌گردد.
آقای ساپکو در جریان سخنرانی‌اش برای شاگردانی که از دانشگاه پترزبورگ فارغ شده بودند گفت: «می‌‌خواهم برای شما بگویم که هیچ چیز دیگر مانند فساد تهدیدی بزرگ‌تر در مقابل تلاش‌های ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان محسوب نمی‌شود.» او مدعی شد که «یک مجموع بزرگ پول که به اقتصاد افغانستان اختصاص داده شده بود، حیف‌و‌میل شده و برای امریکا حساب داده نشده، که این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند و از سوی دیگر رشوه‌ستانی مقام‌های افغانی به یک عرف عام بدل شده است.» آقای ساپکو خاطر نشان کرد که ایالات متحده امریکا وقتی برای مقابله با فساد اقدام کرد که خیلی دیر شده بود.
آقای ساپکو گفت: «مبارزه با فساد در موارد زیادی در راس آجندای کاری ایالات متحده امریکا در افغانستان قرار نداشت. در واقع، برخی استدلال می‌کنند که هنوز هم به این موضوع به‌گونه‌ای که سزوار آن است اهمیت داده نشده. اداره سیگار در سال ۲۰۰۸ دقیقا هشت سال پس از آغاز نبرد امریکا بر ضد شورشیان طالب و القاعده در افغانستان از سوی کانگرس امریکا ایجاد گردید. این اداره بازرسی و نظارت تقریبا ۱۱۳ میلیارد دالر مالیه‌دهند‌گان امریکایی را که برای اعمار مجدد کشور جنگ‌زده افغانستان به مصرف رسیده به عهده دارد. این اداره کوچک در حدود ۲۰۰ کارمند دارد و از این جمله ۲۹ تن از آن‌ها در افغانستان بوده و مسوولیت سنگینی را به عهده دارند.
آقای ساپکو به مخاطبینش تشریح داد که مردم افغانستان به‌طور «منظم» به مقام‌هایی در پولیس، محاکم، بخش‌های صحی و مکاتب رشوه پرداخت می‌کنند. او آماری ارایه کرد که براساس آن «بیش از نصف» مردم افغانستان گفته‌اند که به پولیس رشوت داده‌اند، هم‌چنان ۶۳ درصد دیگر گفته‌اند که آن‌ها در محکمه رشوت پرداخته و بیش از نصف دیگر گفته‌اند که آن‌ها به مقام‌های صحی رشوت پرداخته‌اند. آقای ساپکو به این باور است که تنها در سال ۲۰۱۴ بیش از ۴ میلیارد دالر به‌عنوان رشوت پرداخت شده است.
آنچه را آقای ساپکو به‌طور مشخص به‌عنوان فساد به آن اشاره کرد، عبارت‌اند از: «معلمین خیالی، مکاتب خیالی و پولیس خیالی.» موارد متذکره در صورتی که وجود حقیقی نداشته‌اند اما بدون حساب پول پرداخت شده است. به گزارش «شفافیت بین‌الملل» عوامل فساد متذکره سبب گردید تا یک بار دیگر افغانستان در سال ۲۰۱۵ در شمار سومین کشور فاسد جهان پس از سومالیا و کوریای شمالی قرار گیرد.
آقای ساپکو رییس اداره سیگار تشریح کرد: «آنچه مهم می‌باشد، درآمد «خصوصی» و در آمد «فردی» در پیوند خانوادگی متمرکز در جامعه‌ای چون افغانستان است، کشوری که در آن یک فرد تنها برای خود دست به فساد نمی‌زند بلکه این کار را در شبکه‌های گسترده‌تر فامیلی و قبیله‌ای انجام می‌دهد.» بدین اساس داخل شدن موضوع فامیل و قوم در طبیعت «پنهان» فساد در افغانستان ماموریت اداره سیگار را بیش از پیش پیچیده و دشوار کرده است.
به‌گفته آقای ساپکو: «گرچه ایالات متحده امریکا امروزه بیش هر زمان دیگر نسبت به موضوع فساد در افغانستان صراحت دارد. زیرا اجرای تعداد زیادی پروژه‌های ضد فساد در افغانستان که با حمایت امریکا در یک دهه اخیر صورت گرفت، نتیجه‌ای در قبال نداشته و نا‌امید‌کننده بوده است.» او به این باور است که راه حل معضل فساد در افغانستان نیازمند تلاش‌های «سیاسی و اصلاحات است. آقای ساپکو به این عقیده است که رییس‌جمهور افغانستان اشرف‌غنی و رییس اجرایی عبدالله عبدالله هردو این موضوع را می‌خواهند.
آقای ساپکو گفت: «رییس‌جمهور غنی از اداره سیگار درخواست کمک کرده که در راستای تلاش‌های دولت افغانستان برای باز گرداندن پول‌های دزدیده شده از کابل‌بانک که به شکل فریب کارانه قرض گرفته شده‌اند، به‌ویژه پول‌هایی که به ایالات متحده انتقال داده شده است این کشور را همکاری کند.» او می‌افزاید که «در آخرین ملاقاتی که با رییس‌جمهور غنی داشتم، برایم گفت، اداره سیگار می‌تواند موفقیت‌های زیادی را در بخش‌های مرتبط به بانک‌داری و موضوعات مالی به‌دست آورد.»
برعلاوه، آقای ساپکو به دست‌آوردها و موفقیت‌هایی نیز در جریان صحبت خود اشاره کرد، اما او خاطر‌نشان ساخت که آمارهای ارایه شده نشان می‌دهد که افغان‌ها آینده مبهمی را در پیش دارند و اعتماد نسبت به حکومت فعلی در مقایسه به ۱۰ سال قبل کاهش پیدا کرده است. آقای ساپکو هشدار می‌دهد: «در حالی که تصویر به‌صورت کامل مبهم نیست، افغانستان در رویارویی با فساد زمان را از دست می‌دهد.»
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، فساد ، بازرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار