دزفول با بیش از 476 هزار هکتار وسعت در شمال خوزستان با پیشینه ای چند هزار ساله و آثار متعدد از دوره های مختلف تاریخی ، آستان سبزقبا(ع) ، ظرفیت های گردشگری بسیاری دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ دزفول با وجود جنگل های بلوط،آبشارهای منحصر بفرد،رودخانه زیبا و خروشان ، کوهستان و صدها آثار تاریخی و طبیعی دیگر همراه با زیست بوم زیبای جلگه ای ، کوهپایه ای و کوهستانی در سراسر سال پذیرای شمار بسیاری از گردشگران است.

روستاهایی که در بکرترین ودورافتاده ترین نقاط شهرستان دزفول واقع اند و ساکنان آنها همچنان به شیوه های گذشتگان در آنها زندگی می کنند مورد توجه گردشگران و دوستداران فرهنگ اصیل ایرانی قرار گرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به ظرفیت های این شهرستان و وجود زیستگاههای بکر و متنوع آن گفت:وجود رودخانه های دز ، کرخه و ریزآب های این رودخانه ها مانند رودخانه سخیری،عجیرب و جریان های رودخانه ای و نیز اکوسیستم آب شیرین زیستگاههای ارزشمندی برای انواع گونه های جانوری بومی در این منطقه محسوب می شوند که رسیدگی به این زیستگاه ها نیازمند مدیریت صحیح می باشد.

فرهاد قلی نژاد افزود:علاوه بر این شهرستان دزفول با دارابودن 230 هزار هکتار جنگل بلوط زیستگاه گونه های جانوری بسیار مهمی است که لاک پشت فراتی،سمندر امپراتور و گوزن زرد از جمله آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه این زیستگاه ها و جاذبه های گردشگری باید مورد توجه و حمایت اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست قرار گیرند گفت:همه اقشار جامعه باید در حفاظت از این منابع طبیعی کوشا باشند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز در این زمینه گفت:حدود 500 روستا در شهرستان دزفول وجود دارد که هر کدام از آنها دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی هستند که به دلیل گستردگی جغرافیایی و کمبود نیرو امکان حفاظت همیشگی از این منابع وجود ندارد ضمن اینکه هیچ کدام از این روستاها در لیست آثار طبیعی کشور به ثبت نرسیده است.

یعقوب زلقی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 200 اثر تاریخی و ملموس طبیعی و نیز ناملموس معنوی دزفول جهت ثبت ملی به اداره کل میراث فرهنگی پیشنهاد شده اند افزود:روستاها و آثار تاریخی ، طبیعی و معنوی بخش شهیون دزفول که برای ثبت ملی پیشنهاد شده اند شامل روستاهای پامنار ،دریاچه دز و قلعه شاداب ،روستای رزگه ،بابازنگی ،روستای بیشه بزان ،کول خرسون ،روستای دارک،پرچوک و دریاچه ،روستای دیونی ،بیشه و کوه سگریون ،روستای پاقلعه یا اسلام آباد -قلع شاداب،کول خرسون ،روستای ماشکار-بنگیر ،روستای نورآباد -آبشار نورآباد ،گل نرگس،بافت قدیم ،روستای ماشکار -بنگیر ،روستای گوشه،امامزاده گوشه ، روستای لیوس ،فسیل برد گژدم ،روستای سرتنگ،جنگل بلوط و پیرچل ، روستاو آبشار شوی ، سمندر امپراتور ،دریاچه کینو، منطقه کوهستانی و بکر سالن کوه می باشند.

وی افزود:علاوه بر این روستاهای گردشگری بخش سردشت دزفول نیز مانند روستای گاومیر،پیرجک و دره تاویرون ،روستای گورویون ،جاده و دریاچه میانه ،روستای لب سفید ، جنگل بلوط ،روستای بوالحسن ،دژ ممدلی خان ،جنگل بلوط ،کوه هفت تنان ، روستای آبیدسره ،رودخانه شور سردشت نیز در لیست پیشنهادی ثبت ملی قرار دارند.

زلقی با اشاره به اینکه امکان ثبت آثار طبیعی در کشور بتازگی در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از 95 درصد آثار ثبت ملی شده در کشور آثار تاریخی می باشند گفت:هیچ محدودیتی برای تعداد آثار ثبت شده در لیست آثار ملی وجود ندارد و سازمان میراث فرهنگی در تلاش است که آمار آثار طبیعی را به آمار تاریخی نزدیک کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول تشکیل انجمن دوستداران میراث فرهنگی را از برنامه های میراث فرهنگی در جهت حفاظت از جاذبه های طبیعی دزفول ضروری دانست.

وی هدف از تشکیل این انجمن را برقراری ارتباط بیشتر مردم و دوستداران میراث فرهنگی با جاذبه های طبیعی دانست و افزود:دانش آموزان ،نخبگان ،دهیاران ، بخشداران ، دانشجویان و کلیه اقشار جامعه با عضو شدن در این انجمن دارای کارت دوستدار میراث فرهنگی خواهند شد و در صورت بروز هرگونه اتفاق و حادثه در هر نقطه از شهر و روستای تابعه دزفول سریعا اطلاع رسانی خواهند کرد تا آثار تاریخی و طبیعی شهرستان دزفول مورد تخریب احتمالی قرار نگیرند

زلقی با اشاره به اینکه بنا به نیاز و گستردگی شهر و روستا،تعداد اعضایی که در این انجمن پذیرفته خواهند شد متفاوت است گفت:به اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول اختیاراتی نیز داده می شود و از نظر و پیشنهادهای آنها در حفاظت هرچه بهتر از میراث فرهنگی و جذب گردشگر استفاده خواهد شد ضمن اینکه در تصمیم های بزرگ میراث فرهنگی نیز مشارکت خواهند داشت

سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول با اشاره به اینکه تشکیل این انجمن برای اولین بار در شهرستان دزفول صورت گرفته ابراز امیدواری کرد با تشکیل این انجمن بیش از پیش از آثار طبیعی و تاریخی شهرستان دزفول محافظت شده و دوستداران میراث فرهنگی خود را مسوول حفاظت از این آثار گرانبها بدانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، شهر ، دزفول ، جاذبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.