پس از حدود 25 سال، درهای یک سینمای خانوادگی به روی زنان باز شده‌ و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته‌است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛پس از حدود 25 سال، درهای یک سینمای خانوادگی به روی زنان باز شده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفتهاست.


سینمای خصوصی کهکشان بیشتر فلمهای جدید هندی و آمریکایی نمایش میدهد، اما پشت دیوارهای بلند امنیتی در یک ساختمان به شدت محافظت شده. اولین سینمای مدرن خانوادگی کابل تنها 72 صندلی ثابت دارد. نورافگن بزرگی در سقف آن نصب شده و پرده وارداتی در برابر چشمان تماشاگران خودنمایی میکند. دیوارها با مواد وارد شده از ترکیه آراسته شده و عایق صدایند.


سینمای خانوادگی کهکشان با حدود دوازده ساعت برنامه در روز طعم آسایش را به افغانهای شیفته فلم میچشاند. اما تنها دنیای رنگارنگ فلمهای خارجی به روی پایتختنشینان باز شده و از محصولات داخلی خبری نیست.


بیشتر بازدیدکنندگانی که در دو هفته اول به هزار نفر رسیدهاند، قشر متوسط جامعهاند؛ افرادی که همگام با پیشرفت جهان، نمادهای تمدن را برای میهن خود هم میطلبند. روزی که ما به دیدن سینما کهکشان رفتیم، اعضای یک خانواده بزرگ شهری تمام تالار را پیش‌‌خرید کرده بودند. تنها دو مرد میان دهها زن دیده میشد.


حنیفه رئیسی، کارمند دولت هم میان آنها بود. او با یک حساب سرسری با لبخند میگوید بعد از 24 سال به سینما دوباره پا میگذارد: «با آمدن به این سینما به یاد جوانی افتادم. زمانیکه شرایط آرام بود و مردم در فضای آرام زندگی میکردند، میآمدند سینما و یا با بعضی تفریحهای دیگر خودشان را سرگرم میکردند، که آن سینماها از اثر جنگها غیرفعال شدند.»


کابل در اوج روزگار همان چند دهه پیش 18 سینما داشت که محلی برای ترویج فرهنگ مدرن محسوب میشد. از آن همه اکنون تنها چند تا آنهم در شرایط بد باقی مانده و بیشتر مردانه است و از پذیرایی خانوادهها عاجزند. اکنون اما چشم امید بسیاری به سرمایهگذاری خصوصی دوخته شده تا زرق و برق دنیای پرهیجان سینما را به مردم افغانستان برگرداند.


ولی تلاش، از مدیران اداره افغانفلم، میگوید چند سرمایه گذار دیگر هم تمایل به ایجاد سینماهای مدرن در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان نشان دادهاند.


او میگوید :»تماشاچی از سینما روگردان شده و نمیتواند داخل سالن سینما برود. اما ساختن سینما کهکشان آهستهآهسته میتواند مردم بهویژه خانوادهها را به این باورمند کند که دوباره میتوانند در فضایی آرام و امن فلمهای دلخواه خود را ببینند.»

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، کابل ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار