رئیس جمهور چین اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران نیاز به گفتگو و همکاری قدرت‌های بزرگ را متجلی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، جمعه اعلام کرد حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران منبع الهام برای حل و فصل دیگر مسائل مطرح بود و نیاز به گفتگو و همکاری بین قدرت‌های بزرگ را متجلی کرد.

وی  این اظهارات را در نشست سران شش کشور که ژوییه 2015 در امضای توافقنامه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین نقش داشتند، بیان کرد.

این نشست در حاشیه چهارمین اجلاس امنیت هسته‌ای در واشینگتن برگزار شد.

 رئیس جمهور چین  توافق وین را درباره برنامه هسته‌ای ایران «تاریخی» خواند و اجرای کامل آن را خواستار شد.

شی جین پینگ گفت: «ما باید به تعهدات سیاسی خود در این توافق پایبند باشیم و اطمینان حاصل کنیم که این توافق آن طور که باید اجرا می شود.»

وی  همچنین گفت «هر گونه دخالت خارجی» (در اجرای این توافق)  باید حذف شود.

شی جینپینگ تأکید کرد چین همواره «یک مشارکت کننده فعال، یک سازنده و یک کمک کننده» در این روند بود. وی افزود: «ما برای همکاری با همه طرف‌های ذیربط برای پیشبرد اجرای این توافق آماده‌ایم».
رئیس جمهور چین همچنین بر اهمیت تقویت حوزه امنیت در سطح جهان که امروز با هجوم بی وقفه مسائل فوری مواجه است، تأکید کرد. شی جینپینگ گفت: «گفتگو و مذاکره باید همیشه در حل و فصل این مسائل ترجیح داده شود و همکاری و هماهنگی بین کشورهای بزرگ برای حل و فصل آنها مؤثر واقع خواهد شد.»

وی افزود: « در عقد یک توافق بین المللی، عدالت و انصاف باید اصول بنیادی باشند. سیاست معیارهای دوگانه راه به جایی نمی برد.»

شی جینپینگ همچنین گفت اراده سیاسی کلید هر گونه پیشرفت در مذاکرات است.

توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌هایی که قدرت‌های غربی علیه این کشور اعمال کردند، محدود می کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار