واشینگتن تایمز:

کوته فکری و بی کفایتی اردوغان ریشه مشکلات ترکیه/ مواجهه آنکارا با فاجعه چندبُعدی

واشینگتن تایمز در گزارشی به شرایط فعلی ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  روزنامه واشینگتن تایمز در گزارش نوشت: ترکیه که همواره یک کشور مسلمان دموکراتیک در اردوی غرب قلمداد می شود، در حال حاضر خود را در معرض فشار و در کانون دو بحران خارجی شامل جنگ داخلی در کشور همسایه (سوریه) و مهاجرت غیر قانونی می بیند که همین امر در حال تغییر دادن سیاست های اتحادیه اروپا است. چشم اندازهای پیش روی ترکیه و همسایگانش در این ارتباط اگر شوم نباشد، نگران کننده  است. جاه طلبی های اردوغان سبب می شود کشورش پی در پی با مشکلات اجتناب ناپذیری مواجه شود.

این گزارش در ادامه می افزاید: در ابتدا، رویکرد مبتنی بر انضباط اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه اقتصادی سبب شد اقتصاد این کشور به رشد اقتصادی همانند چین دست یابد و خود او نیز از حمایت های مردمی در انتخابات برخوردار شود و این موضوع به نوبه خود سبب شد آنکارا به یک بازیگر جدید در امور منطقه ای تبدیل شود. اما تئوری های توطئه، فساد، کوته فکری و بی کفایتی سبب کاهش رشد اقتصادی این کشور در عین حال سبب شد ترکیه از نظر اقتصادی در معرض آسیب جدی قرار گیرد.

اردوغان در ابتدا اقداماتی بی سابقه به منظور حل و فصل مشکل کردها در کشورش انجام داد و اذعان کرد این اقلیت قومی -که بیست درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند- فرهنگ خاص خود را دارند و به آنها اجازه می دهد از زبان خودشان استفاده کنند. اما سپس، او ناگهان در سال 2015 رویکرد خود را تغییر داد و این اقدام به شورش خشونت آمیز شدید کردها تا مرحله ای پیش رفت که جنگ داخلی در این کشور به صورت عینی دیده شد.

اردوغان در ابتدا خودمختاری سنتی نهادهای مهم در ترکیه -دادگاه ها، ارتش، رسانه ها، بانک ها و مدارس- را پذیرفت. اما او در حال حاضر در تلاش برای کنترل کردن همه نهادهاست. به پرونده دو خبرنگار برجسته ترک به نام های کان دوندار و اردم گل توجه کنید: از آنجایی که روزنامه آنها -جمهوریت- از حمایت پنهانی دولت ترکیه از گروه تروریستی داعش پرده برداشت، اردوغان آنها را به اتهامات غیر واقعی جاسوسی و تروریسم زندانی کرد. بدتر آن که، زمانی که دادگاه قانون اساسی این حکم را لغو کرد، اردوغان این حکم را «علیه کشور و مردم» ترکیه دانست و اعلام کرد تصمیم این دادگاه را نادیده می گیرد.

این گزارش می افزاید: اردوغان روابط محتاطانه و صحیح ترکیه را با مسکو حفظ کرد و در حال بهره برداری اقتصادی است و از روسیه به عنوان یک عامل توازن علیه آمریکا استفاده می کند. اما از آنجایی که اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک جنگنده روسی در نوامبر گذشته با خودداری آنکارا در عذرخواهی از مسکو همراه شد، رویارویی با پوتین برای اردوغان بسیار دشوار است و درنتیجه ترکیه تاوان اقدامات خود را می پردازد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه آشکارا درباره وقوع «خطر جنگ» بین ترکیه و روسیه هشدار داد.

در ادامه این گزارش آمده است: از سیاست های اولیه و سازگار اردوغان به عنوان تلاشی برای تعدیل سیاست های داخلی یاد می شد، اما در حال حاضر، اقدامات جنگ طلبانه او به وقوع شماری از اقدامات خشونت آمیز منجر شده است تا جایی که آنکارا بیشتر از بغداد، بیروت، کابل یا موگادیشو با خشونت های سیاسی مواجه شده است.

با این وجود، سیاست های غلط اردوغان برای ترکیه مزایایی نیز داشته است. بسیاری از  آوارگان سوری که خواستار رفتن به کشورهای شمال غربی اروپا هستند این فرصت را برای اردوغان فراهم آورده اند که او بتواند امتیازاتی از اتحادیه اروپا بگیرد. او خواستار دریافت مبلغ زیادی پول (شش میلیارد یورو) و همچنین معافیت صدور روادید برای شهروندان ترکیه به اروپا شده  و به نوعی اعلام کرده است اگر این امتیازات را دریافت نکند شمار بیشتری از سوری ها، عراقی ها، افغان ها و اتباع سومالی را به اروپا خواهد فرستاد.

تاکنون اروپایی ها در مقابل درخواست های اردوغان تسلیم شده اند. اما این یک پیروزی بدتر از شکست برای آنکارا محسوب می شود و به منافع طولانی مدت اردوغان آسیب می زند. در وهله نخست، وادار کردن اروپایی ها به تظاهر به تهدید نشدن از سوی آنکارا و استقبال از اقدامات ترکیه سبب ایجاد شرایطی نامساعد و کمرنگ شدن شانس ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا می شود.

در وهله دوم، بازی اردوغان سبب ایجاد تغییر احتمالا پایدار در وضعیت اروپا علیه پذیرش آوارگان بیشتر از خاورمیانه -از جمله خود ترک ها- می شود.

نگارنده این گزارش در پایان می نویسد: این تنها آغاز راه است. در مجموع، اشتباهات اردوغان از بحران های بیشتری در آینده حکایت دارد. گوکان باچیک، استاد دانشگاه ایپک در آنکارا اعلام کرد:‌ «ترکیه در حال مواجهه با یک فاجعه چند بعدی است» که حجم آن «فراتر از آستانه تحمل ترکیه است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
این شغال عثمانی سرشو به باد میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
حیف ملت ترکیه که ادوغان و داوود اوغلو زمامدار امور سیاسی آنان شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
بالاخره آمریکائی های دیر فهم و کج فهم هم متوجه کوته فکری و بی کفایتی اردوغان و دولت ناهجارش شدند .
آخرین اخبار