سیزدهم فروردین زمان روییدن گل محبت در باغ دلها و جدایی از افکار و عقاید باطل عدد سیزده است.

رفتن به آغوش طبیعت دوری از عقاید باطلبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، آداب و سنن دیر پای نوروز با طلیعه چهارشنبه سوری آغاز می شود و با شکوه و جلال سیزده بدر ، در پهن گسترده بهار نو خاتمه می یابد .

سیزده به در ، پای نهادن انسان تلاشگر بر خاک مهربان طبیعت است و ایرانی در آخرین روز جشن نوروزی دامن کشان بر صحرا پا می نهد و در این روز بسیار زیبا و دوست داشتنی کاروان خانواده ها در سراسر طبیعت هر جای دامن می گسترند مثل اینکه می خواهند جشن های خانه را به دامن طبیعت منتقل کنند.

 اکنون واپسین ایام شادکامی است و باید هرچه از شادمانی در این ایام کم بهره جسته ایم در این روز جبران کنیم سیزدهم فروردین ( کلوخ اندازان ) است و از فردا باید با نام و یاد خدای بخشنده و مهربان ، کار را در چهارچوب نظم و قانون طبق اندرز و شرح وظایف سفره هفت سین ، که به ما راهنمایی و راهبری کرده ، آغاز کنیم به ویژه دانش آموزان پس از یک تعطیلات طولانی باید به کلاس درس بازگردند و مهیای ساختن خود شوند .

از یکی دو روز مانده به سیزده به در ، افراد در پی تهیه و تدارک خوردنی ها و اسباب بازی تفریح بر می آیند .و مواد اولیه غذا را جفت و جور می کنند . تهیه کاهو ، شستن و آماده کردن آن از مهمترین آداب این روز است که گویا سبزی طبیعت با سبزی جان در می آمیزد و این سبزی و طراوت تا سال آینده در جان و تنمان جای می گیرد .
 
 صبح روز سیزدهم همه در جنب و جوشند کودکی فرشی 2 برابر قدش را همچون مورچه ایی به دوش می کشد،دیگری سبد غذا و خلاصه هر کس چیزی به دنبال دارد، بیرون خانه هم افراد در تکاپو به سر می برند ، ماشین ها با سبزه هایی که روی سقفشان گذاشته اند، در حال حرکتندتا سبزه را به آب بسپارند، انگار حتی طبیعت در دنیای ماشینی هم خودش را نشان می دهد .

وقتی پا در وجود طبیعت می گذاریم ودستمان با نسیم بهاری همراه می شود تا سبزه ها را به رقص آرد در آن لحظه دلمان می خواهد همچون روزگار کهن و به پیروی از آئین مذهبی و جادوئی پدران و مادرانمان 2 شاخه سبزه را به هم پیوند دهیم یا به اصطلاح گره بزنیم و می پنداریم بدین گونه آرزوی خود را برآورده ساخته ایم .

 نمی دانم ، چرا ما در روزی که آن را نحس می پنداریم و گاهی به جای عدد سیزده ، دوازده به علاوه یک یا چهارده منهای یک را به کار می بریم ، می خواهیم با گره زدن 2 شاخه سبزه آرزوی خود را بر آورده سازیم .

سیزده ، دوازده به علاوه یک و جمع و تفریق های دیگر نیست ، این روز سیزده به اضافه ی همه ایام سال و مساوی با طبیعت است و 13 روز تعطیلی نوروز را به خاطر می آورد، تمام موجودات زنده و غیر زنده که در اطراف ما هستند جزو طبیعتند و همه این موجودات مخلوق خالق مهربانند .

هر کدام از این نعمت های الهی ، دفتری عظیم از اسرار و رموز هستی هستند که با تفکر و نگرش در آنها لذت می بریم و بیشتر به قدرت الهی پی می بریم . 

نشانه هایی که غیر قابل شمارشند، به هر طرف که سر می چرخانیم ، شگفتی ها و طبیعت زیبای خدادادی را می بینیم ، بالای سرمان ، آسمانی آبی با ابر های سفید متحرک و پرندگان در حال پرواز را تماشا می کنیم ، سمت راستمان درختان سرسبز که غرق در شکوفه های بهاریند ، به چشم می خورد و طرف چپ ما ، رودی روان و زلال در جریان است .

یک لحظه گوشت را به طبیعت بسپار ، صدایی آرام بخش و جادویی را می شنوی ، بدان همه این نعمت ها در اختیار ماست . 

هنگامی که کتابی را به امانت می گیریم ، همه سعی و تلاشمان را می کنیم تا مبادا آسیبی به آن برسد و کتاب را مثل روز اولش تحویل صاحبش می دهیم ، اما شاید با همه امانت ها این گونه رفتار نکنیم .

همه قبول داریم که حیات و زندگی ما به موجودات اطرافمان گره خورده است و اگر روزی یکی از آنها را نداشته باشیم ، نظم زندگی و حتی حیات کره خاکی به  خطر خواهد افتاد.
 
گره زدن سبزه در روز سیزده را نیز رسمی از روزگاران کهن می دانیم که در آن دوران آئین های مذهبی و جادویی به هم آمیخته بود و هر کس آرزوی خود را به نوعی بر آورده  می کرد و می پنداشت به این طریق در تحقق آن تسریع خواهد شد و بعضی از ما همچنان پیرو رسومات گذشتگانمان هستیم .

با این همه طبع دلپذیر و شور انگیز نوروز، پایانی زیبا و دل چسب را می طلبد پایانی که جوانه امید را در دل هر ایرانی می رویاند و این نماد روز آشتی با طبیعت است . 

جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به اینکه سیزدهم فروردین ماه روز طبیعت نام گذاری شده است ، گفت : سیزده به در یکی از مراسم های ایران باستان به شمار می رود که از دوران زردشت تا امروز در میان مردم کشورمان مرسوم بوده است و این روز فراخوان در بهار ، هم زمان با تجدید حیات طبیعت اهمیتی چند باره می یابد و وسوسه ای عجیب برای رفتن به طبیعت و استفاده از موهبت های الهی را فراهم می کند .

مریم عباسی ادامه داد : در این زمان، گرایش روح انسان به طراوت و طبیعت شکوفا می شود و سیزدهم فروردین ماه نماد مهرورزی ، دوستی و پالایش روح و روان انسان از کدورت ها و اختلافات است .پیام مهر و آشتی را به دنبال دارد .

وی اظهار کرد : متاسفانه در کشور ما ، بر اساس یک سنت غلط ( سیزده به در ) ، گردش در طبیعت به سیزدهم فروردین آن هم برای دفع نحوست سیزده ، منحصر شده است .

از زمان های دور تاکنون مردم برای دوری از نحسی سیزده به طبیعت پناه می بردند تا با گره زدن سبزه ، انداختن سبزه هفت سین در آب جاری و پرتاب سنگ در رودخانه سال خوش بدون غصه و غم را برای خود و همراهانشان رقم بزنند .

این درحالی است که همه روزها و سالها از آن خداست و طبق سخن قرآن کریم اگر حادثه ایی در یک روز برایتان رخ داد ، نتیجه عملکرد بد خود شماست ، پس با تفکر در آیات به غیرحقیقی بودن این افکار و عقاید باطل که هیچ گونه پایه و اساس علمی و منطقی ندارد ،  می توان پی برد . 

جامعه شناس و مدرس دانشگاه ضمن اشاره به افرادی که به نوعی به نحوست روزها و ساعات اعتقاد دارند ، گفت : سخنان آموزنده ای را ائمه اطهار (علیهم السلام )  در این زمینه بیان کرده اند و یکی از این فرمایشات ،  دادن صدقه برای دفع بلاهای روزانه است که به کار گیری آنها در برنامه های نوروزی بصورت ( نقاشی و روایت ) می تواند در از بین بردن ذهنیت های غلط درباره نحس بودن روز ها و ساعات سودمند باشد. 

عباسی افزود : باید با خرافی نشان دادن عادت های ناپسند رایج در این زمینه  و همین طور برجسته نمایی آسیب هایی که در روز طبیعت به افراد جامعه و محیط وارد می شود از رواج آن در جامعه کاست . 

وی با اشاره به جلوه های نا خوشایند گشت و گذار در روز طبیعت گفت : تفریح ناسالم و رفتار های غیر ارزشی در این سفر 24 ساعته مانند رقص و آواز ، شنیدن موسیقی مبتذل ، قمار بازی و لطمه وارد کردن به امانات الهی در انظار عموم است که این رفتارها با از میان بردن زشتی گناه ، سبب ترویج فرهنگ بی بند و باری در جامعه می شود وهمه این مفاسد را دین مبین اسلام  به سختی مورد نکوهش قرار داده است. 

کارشناس تاریخی و محقق دانشگاه در پایان افزود : هر چند نمی توان انتظار داشت که در این روز مردم برای تفریح و گردش به طبیعت نروند اما می توان با محدود نکردن روز طبیعت به یک زمان معین از حجم مسافرت های نوروزی در این روز و آسیب های ناشی از آن کم کرد . 

امیدواریم بساط سبزه به پای شادی و نشاط لگد کوب نشود و با زدودن سنت های غلط از تاریخچه ملتمان ، کودکانمان را از فرهنگ احترام به طبیعت مطلع کنیم  و سیزدهم فروردین فرصت مناسبی است تا فرزندانمان به هیچ بهانه ای طبیعت شگفت انگیز کشورمان را نابود نکنند .

گزارش از محدثه فتحی

انتهای پیام/ت
 
برچسب ها: اصفهان ، طبیعت ، جشن ، سیزده بدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.