ساری،

زنان شمالی سیزده بدر به دنبال الزی

روز طبیعت فرصتی مناسبی است تا با گونه های گیاهی نادر در جنگل های هیرکانی آشنا شوید گیاه الزی یا سیر کوهی ، سبزی معطر با طعمی منحصر که می توان در خوشمزه شدن غذا به شما کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عضوهیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران گفت : سیر صحرایی ، پیاز کوهی ، والک کوهی که به زبان بومیان منطقه الزی می گویند سرشار از کلسیم است وخوردن آن تنفس را آسان ودرمان است

اکبرزاده افزود: الزی گیاهی است شبیه سیر با غده ها و گل سفید رنگ که با ساقه ای منفرد از قسمت غده ای سیر مانند آن و چند شاخه با گل انتهایی منفرد که معمولا به سمت پایین متمایل هستند .

وی گفت: برگهای آن کشیده و لطیف و ملایم با بوی ملایم سیر است که اگر در فضای اتاق تمیز شود موجب سوزش چشم و ایجاد ناراحتی می شود .

وی افزود : این گیاه به صورت خودرو در اواخر زمستان در اسفند ماه و تا فروردین ماه در جنگل های استان های شمالی ایران و مناطق مرطوب و سایه ای جنگل ها و بیشه های اطراف سنه کوه می روید. الزی بسیار ملایم ‌تر و شیرین ‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد.

عضوهیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران گفت: الزی ،، بوی سیر و پیاز می دهد ، اغلب دارای دو برگ دراز نوک تیزاست و غده آن شبیه سیر خوراکی ولی معمولا تک چکه ای است .

عضوهیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران به خواص و اثرات دارویی الزی اشاره کرد وافزود : الزی برای تصلب شرایین، اسهال، اتساع روده ای، آنفلوانزا، برونشیت، بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سیاه سرفه کاربرد دارد.

اکبرزاده افزود: مصرف گیاه سیر کوهی یا الزی باعث کاهش قند و پیشگیری از افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت می ‌شود.

وی گفت : نوشیدن جوشانده ى ریشه ی الزی علاوه بر بند آمدن اسهال، سنگ کلیه و مثانه را خرد مى کند.

از الزی به عنوان سبزی در برنج ، آش و همچنین به صورت سبزی خوردن یا سالاد استفاده می کنند.

مداومت درخوردن والک یا سیر صحرایی یا پیاز کوهی به علت داشتن فلزمنگنز سبب ریزش موی سفید ودر آمدن موی سیاه به جای آن می شود .

انتهای پیام/


برچسب ها: ساری ، زنان ، شمال ، الزی ، گیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار