رئیس جمهور افغانستان گفت: در راستای آوردن صلح باید با پاکستان به نتیجه اساسی برسیم و در بخش ترانزیت نیز با این کشور در حال گفت‌وگوهستیم.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با نمایندگان و بزرگان ولایت‌های «پکتیا»، «پکتیکا»، «خوست»، «غزنی»، «لوگر» و «میدان وردک»، «کوچیان» و شورای مردمی مناطق جنوب شرق دیدار کرد.

در این دیدار که شام روز گذشته در ارگ انجام شد، ابتدا نمایندگان ولایت‌های مذکور، کوچی‌ها و شورای مردمی جنوب شرق پیشنهادات و مشکلات ولایات خود را در بخش‌های امنیت، بهداشت، شاهراه، تحصیلات و تعلیم و تربیت، استخدام متخصص، غصب زمین‌ها، فساد اداری، برق، آب آشامیدنی، سردخانه‌ها، قاچاق سنگ‌های قیمتی، پروژه‌های نیمه کاره،آوارگان، خوابگاه‌ها و مدارس سیار، بورسیه‌های تحصیلی، فرمانداری‌های سرحدی، توسعه متوازن و بخش‌های دیگر به غنی ارئه کردند.

رئیس جمهور افغانستان پس از شنیدن خواست‌ها و مشکلات آن‌ها گفت: خواست‌های شما به جا می‌باشد و حکومت بنا به فرصت و امکانات موجود اقدامات لازم را در این راستاانجام خواهد داد.

وی اضافه کرد که مشارکت در حکومت حق همه شماست، اما به جای دستمزد افراد روی معیارها بحث کنید تا در این زمینه نتیجه اساسی بدست آید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بودجه ساخت 29 سد در افغانستان فراهم شده اما هنوز هم وزارت‌ها ظرفیت مصرف معقول بودجه را ندارند.

وی اضافه کرد که امسال آب و زمین انسجام پیدا کرده و باعث ایجاد تحرک خواهد شد.

غنی گفت: 600 تن از فارغ‌التحصیل‌های جدید آکادمی نظامی افغانستان بر اساس همین اراده روز گذشته به هلمند رفتند اما شماری از جوانان بی اراده در حال فرار از وطن هستند.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به اینکه 94 سال بقای افغانستان بود و امسال سال تحرک است، گفت: سال قبل ضمن کاهش در بودجه، جامعه جهانی نیز در حال بیرون شدن از افغانستان بود که سر انجام آن‌ها را برای ادامه همکاری‌هایشان در بخش‌های مختلف با افغانستان قانع ساختیم.

غنی جنگ جاری را یک جنگ تحمیلی دانست و تصریح کرد که سال گذشته 7 مرحله جنگ را سپری کردیم.

وی افزود که دشمن می‌خواست چند ولایت را تحت تسلط خود دربیاورد اما نیروهای امنیتی و دفاعی ما با شجاعت علیه آنها مبارزه کردند.

رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: نیروهای ویژه ما از توانایی لازم برخوردار هستند و می‌توانند شبانه حدود 5 عملیات و روزانه در حدود 15 عملیات را در مناطق مختلف انجام ‌دهند.

غنی افزود:  امسال برای اصلاحات اساسی و مبارزه با فساد آماده هستیم.

وی با اشاره به افزایش صادرات میوه افغانستان گفت: در ماه جوزا هر روز 600 تن میوه از پارک صادراتی «باریک آب» به خارج صادر خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان گفت: در راستای آوردن صلح باید با پاکستان به نتیجه اساسی برسیم و در بخش ترانزیت با پاکستان نیز در حال گفت‌وگوهستیم.

غنی با اشاره با وضعیت فرمانداری‌های سرحدی گفت: در سال‌های گذشته مناطق سرحدی «پکتیا»، «پکتیکا» و «خوست»به طور کامل فراموش شده بود، پروژه‌های توسعه اجرا نشده بود، ساختمان‌ها،مدارس کافی و معلم‌های زن وجود ندارد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.