جذب سرمایه گذار خارجی با قوانینی که به نفع تولید کننده و سرمایه گذار نیست، امکان پذیر نخواهدبود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان اقتصادی بر این باورند که آنچه ایران امروز را نیازمند مشارکت خارجی ها می کند عدم کفاف بودجه دولتی و کمبود سرمایه گذار داخلی برای پیشبرد اهداف اقتصادی است که این امر باید از طریق مشارکت با خارجی ها جبران شود که تحقق این مهم افزایش فرصت‌های شغلی، دسترسی به کالاها و خدمات با کیفیت و افزایش صادرات، افزایش درآمد دولت از وضع مالیات بر سود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اثرات مثبت بر تراز تجاری کشور و انتقال فناوری و تکنولوژی روز دنیا را برای کشور به دنبال دارد.

براساس این گزارش، جذب سرمایه گذارخارجی با آزادسازی اقتصادی، سهم بخش خصوصی از اقتصاد و سیاستهای ارزی و مالیاتی و تعرفه ای، اندازه بازار اقتصادی کشورمیزبان، دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، کسری یا مازاد بودجه، میزان بدهی‌های داخلی و خارجی دولت، ارتباط مستقیم دارد.

اما شرایط اقتصادی کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی هموار است.

*** کشور سر شار از ظرفیت های بالقوه و استراتژیک

براین اساس ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سرمایه گذاری مستقیم تابع متغیرهایی است که بخشی از آن مربوط به قوانین و مقررات و زیر ساخت ها وبخش دیگر مربوط به ظرفیت سیستم بانکی و مدیریت بخشی است.

وی تصریح کرد: کشور ظرفیت های بالقوه و استراتژیکی در حوزه ساختمان، گردشگری، نفت و گاز و صنعت دارد و همین امر موجب شده که سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران تمایل نشان دهند.

شاه ویسی با اشاره به آنکه در زمینه زیر ساخت های بانکی و قوانین مقررات تجارت کاستی های وجود دارد، افزود: اگر صرفا به زیر ساخت های موجود اکتفا کنیم نتیجه آن جز سرمایه گذاری محدود با حداقل انتقال فناوری چیز دیگری نخواهد بود و به همین خاطر بایستی با یک برنامه میان مدت بتوانیم بخش های تولید را با ظرفیت فعلی بالقوه در کشور همسان کنیم  تا علاوه بر فراهم کردن موقعیت سرمایه گذاران خارجی، نرخ رشد اقتصادی موجود در کشور را افزایش دهیم.

*قوانین به نفع سرمایه گذار و تولید کننده نیست

 بهمن آرمان کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: زیر ساخت های لازم جهت ورود سرمایه گذار خارجی فراهم نیست بویژه قوانین مالیاتی هیچ کدام به نفع تولید کننده و سرمایه گذار نیست.

آرمان اظهار داشت:کشور دارای پتانسیل های فراوانی از نظر ذخایر معدنی و انرژی است که این امر شرایطی را فراهم کرده که سرمایه گذاران و کشورهای پیشرفته نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند.

وی افزود: با ورود سرمایه گذار خارجی که دارای سرمایه و تکنولوژی هستند ایران به یک قطب تولید در منطقه تبدیل خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به قراردادهایی که به تازگی منعقد شده شرایط توسعه زیر ساخت های اقتصادی و انتقال تکنولوژی فراهم شده است.
 
آرمان هم چنین در خصوص زیر ساخت های لازم جهت ورود سرمایه گذار گفت: با توجه به ساختار و قوانین اداری کشور این اقدام در کوتاه مدت عملی نیست زیرا قانون مالیات جذب سرمایه گذار خارجی هیچ کدام به نفع تولید کننده و سرمایه گذار نیست و برای دستیابی به توسعه اقتصادی عمیق می بایست در ساختار قوانین و ایجاد فضای کسب و کار اقدامات عمده ای صورت گیرد.

*سرمایه گذار خارجی به دنبال بازار بکر ایران

غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارداشت:سرمایه گذاران خارجی در حال رفت و آمد و ارزیابی اوضاع هستند و هنوز اقدامی که منجر به عقد قرارداد شود، صورت نگرفته است.

وی با اشاره به بکر بودن بازار کشور،ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی به دنبال دستیابی به بازارهای جدید برای تولیدات خود هستند و از طرفی با توجه به سال های تحریم و عدم ورود آنها به بازار ایران نوعی عطش در بحث سرمایه گذاری در کشور مطرح است.

مصباحی مقدم بیان کرد: ظرفیت های داخلی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و با استفاده از سرمایه گذاری خارجی باید فعال شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری ها باید به صورت مشارکتی وهمراه با انتقال فناوری وتکنولوژی باشد، تصریح کرد:جذب سرمایه گذاری باید با هدف صادرات باشد چراکه اگر در این موضوع به یک وارد کننده صرف تبدیل خواهیم شد  ونه تنها اشتغال افزایش نخواهد داشت بلکه معضل بیکاری در کشور دوبرابر خواهد شد. 

*زیرساخت های جذی سرمایه گذار خارجی فراهم نیست

مسعود صوفی کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بحث جذب سرمایه گذار خارجی باید شرایط و زیرساخت های قوانینی فراهم شود.

صوفی اظهار داشت: بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذار خارجی وجود ندارد اما دریک بازه زمانی بلند مدت کشور می تواند به یک قطب بزرگ در جهت جذب سرمایه گذار تبدیل شود.
وی هم چنین تصریح کرد: باید در قوانین مالیاتی، تجاری و بیمه ای به منظور جذب سرمایه گذار خارجی تغییرات اساسی صورت گیرد و تا زمانیکه قوانین اصلاح نشود، قراردادها اثر گذار نخواهد بود.

نباید فراموش کنیم که استفاده بهینه از مزیت های جذب سرمایه گذارنیازمند برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار