مردان فولادی به دنبال اوج گیری در سال جدید

هر چند تیم فوتبال فولاد خوزستان در نیم فصل اول لیگ پانزدهم عملکرد خوبی نداشت اما با شروع نیم فصل دوم تا حدودی ضعف‌های خود را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان تیم فوتبال فولاد خوزستان که یکی از باشگاه‌های خوب فوتبال کشورمان محسوب می‌شود در لیگ پانزدهم آن طور که باید و شاید موفق نبود.
 
**نگاهی بر فعالیت‌های فولاد
 
فولاد خوزستان از جمله تیم‌هایی است که در چند سال اخیر توانست با کشف و پرورش بازیکنان بومی و مستعد این استان و همچنین سایر استان‌ها کشور ضمن کسب عناوین مختلف در رقابت‌های فوتبال داخل کشور در رده‌های سنی مختلف، اعتبار ویژه‌ای برای خود کسب کند.
 
باشگاه فولاد خوزستان با در اختیار داشتن مدارس حرفه‌ای فوتبال و با استفاده از دانش مربیان خارجی مانند وینگو و بکوویچ، لوکا بوناچیچ و ملادان فرانچیچ توانست بازیکنان مطرحی مانند ایمان مبعلی، حسین کعبی، ابراهیم میرزاپور، جلال کاملی مفرد، بختیار رحمانی، پژمان منتظری، آرش افشین و اسماعیل تشریفات را به فوتبال ایران معرفی کند.
 
فولاد خوزستان تاکنون دو مرتبه در فصل 1383- 84و 1392- 93 قهرمان لیگ برتر فوتبال  ایران شده است. فولاد در فصل 1383- 84 با کسب 64 امتیاز از 30 بازی مقتدرانه ترین قهرمانی در لیگ برتر ایران را کسب کرد.
 
همچنین فولادی‌ها تاکنون بازیکنان خارجی خوبی مانند فابیو جانواریو، عماد محمدرضا، لوسیانو پریرا و آرماندوما را جذب کرده است.
 
*تاریخچه فولاد خوزستان:
 
تا قبل از انحلال تیم فوتبال جنوب اهواز کسی از این تیم اطلاعی نداشت. در حقیقت تیم جنوب اهواز پروانه خود را در سال 1374 به فولاد خوزستان واگذار کرد تا این تیم جواز حضور در لیگ کشوری را پیدا کند.
 
تیم فوتبال فولاد خوزستان در سال 1365 فعالیت خود را در لیگ دسته چهارم اهواز آغاز کرد و در سال 1370 قهرمان اهواز شد. پس  از آن، فولاد به لیگ دسته دوم خوزستان راه پیدا کرد و در  اولین حضورش قهرمان شد و به دسته بالاتر صعود کرد.
 
فولادی‌ها به روند قهرمانی‌های خود ادامه دادند و  جواز حضور در لیگ منطقه‌ای ایران را کسب کردند. پس از این  اتفاق، در سال 1374 مراحل انتقال امتیاز جنوب اهواز به فولاد خوزستان انجام شد و این تیم به لیگ دسته دوم ایران راه یافت.
 
فولادی‌ها در سال 1375 با سرمربیگری همایون شاهرخی توانستند به عنوان نایب قهرمان لیگ دسته دوم کشور راهی لیگ آزادگان شوند.
 
حضور فولاد در این لیگ افتخار و کار شگفت انگیزی بود زیرا این تیم ده سال قبل از این حضور در لیگ دسته چهارم اهواز بازی می‌کرد. اما اهوازی‌ها به همین  جا بسنده نکردند و 4 سال بعد در اولین دوره جام خلیج فارس به عنوان سومی رسیدند.
 
فولاد خوزستان که در سال 1380 مقام سومی لیگ ایران را کسب کرده بود در سال 1384 با سرمربیگری ملادن فرانچیچ کروات توانست به اولین قهرمانی‌اش در لیگ برتر فوتبال ایران برسد. اما ادامه راه برای فولادی‌ها راحت نبود و پس از قهرمانی که به دست آوردند دچار چالش‌های بزرگی شدند. پس از تصویب قانون کاهش بودجه باشگاه‌های صنعتی بازیکنان بزرگ کم کم فولاد را ترک کردند.همچنین به دلیل آن که ورزشگاه تختی اهواز در حال تغییر بود فولادی‌ها بازی‌های لیگ خود را در ورزشگاه‌ تختی آبادان و بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را در ورزشگاه دستگردی تهران انجام می‌دادند همین مسائل کافی بود تا آن‌ها نتوانند در نخستین تجربه آسیایی‌شان موفق باشند و در فصل بعدی راهی لیگ یک کشور شد.
 
**بازگشت به لیگ و درخشش دوباره
 
فولادی‌ها که در فصل 1387- 88 صدر نشین گروه خود در لیگ دسته یک کشور شدند در مسابقه پلی آف مغلوب پیام خراسان شدند تا نتوانند راهی لیگ برتر شوند. اما در ادامه با خرید امتیاز تیم سپاهان نوین اصفهان به لیگ برتر بازگشتند.
 
دومین بار جواز حضور در آسیا را کسب کردند که البته نتوانستند از گروه خود صعود کنند.
 
**حضور اسکوچیچ در فولاد
 
دراگان اسکوچیچ سرمربی حال و جوان فولادی‌ها که سابقه حضور در تیم‌های النصر عربستان و الاتحاد امارات را هم دارد برای نخستین بار در سال 2013 به ایران آمد تا هدایت ملوان را بر عهده بگیرد.
 
وی که تنها یک فصل هدایت ملوان را بر عهده داشت موفق شد با این تیم بحران زده نتیجه فوق العاده‌ای را کسب کند ودر فصلی که فولاد خوزستان با  حسین فرکی قهرمان ایران شد. مقام پنجمی لیگ برتر را بدست آورد.
پس از آن که فرکی با مشکلات شخصی رو به  رو شد و بازیکنان زیادی از فولاد خوزستان به دلیل مسائل سربازی و... از این تیم  جدا شدند. دراگان اسکوچیچ هدایت فولادی‌ها را بر عهده گرفت.
 
لیگ چهاردهم نخستین تجربه اسکوچیچ با فولاد بود و در حالی که این تیم در 3 جام حضور داشت و تعداد زیادی از بازیکنان اصلی‌اش را به دلیل خدمت سربازی و مصدومیت در اختیار نداشت در پایان با 52 امتیاز مقام پنجم لیگ را بدست‌ آورد یعنی همان مقامی که در فصل گذشته‌اش با ملوان به دست آورده بود و جالب این که باز هم حسین فرکی ولی بار با سپاهان اصفهان قهرمان لیگ برتر فوتبال شد.
 
**لیگ پانزدهم
 
فولادی‌ها لیگ پانزدهم را بر خلاف انتظار بسیار بد آغاز کردند. پیش از شروع لیگ پانزدهم بود که بازیکنان فولاد نوین اهواز در تمرینات فولاد حاضر شدند. اما هیچ کدام از آن‌ها توسط اسکوچیچ به تیم دعوت شدند تا همگی راهی استقلال خوزستان شدند. جالب این که در حالی در لیگ پانزدهم استقلال اهواز و فولاد خوزستان خطر سقوط را احساس می‌کنند. استقلال خوزستان از مدعیان قهرمانی است.
 
فولادی‌ها در 15 بازی نیم فصل اول خود 9 شکست، 4 تساوی و تنها 2 پیروزی به دست آوردند و در پایان نیم فصل اول و در حالی که هم استانی‌ آن‌ها یعنی استقلال خوزستان قهرمان شد آن‌ها در قعر جدول حضور داشتند و تنها با 10 امتیاز و 11 گل زده به کار خود پایان دادند.
 
هواداران فولاد که از این نتایج به شدت ناراحتی بودند بارها با اعتراض‌های زیاد و خشن خود خواستار اخراج اسکوچیچ بودند اما مسئولان فولاد به دلیل قرار داد سنگینی که با وی منعقد کرده بودند زیر بار این خواسته نرفتند. اما نیم فصل دوم برای اسکوچیچ و فولادی‌ها متفاوت بود آن‌ها در 6 بازی که در نیم فصل دوم انجام دادند به 3 پیروزی، 2 تساوی و یک شکست دست یافتند و عملا با کسب 11 امتیاز و زدن 6 گل عملا از نیم فصل اول عملکرد بهتری به نمایش گذاشتند.
 
**حواشی فولاد در لیگ پانزدهم
 
تیم فوتبال فولاد خوزستان هم مانند سایرین در لیگ پانزدهم درگیر حواشی بود. از جمله آن ها می‌توان به برخورد نه چندان مناسب هواداران با دراگان اسکوچیچ اشاره کرد همچنین برخی از منابع غیر رسمی و مدعی شدند که برخی از تخلفات در این تیم صورت می‌گیرد.
 
همچنین فولادی‌ها در لیگ پانزدهم شاهد تغییر مدیر عامل خود هم بودند.
 
حالا باید دید با توجه به نتایجی  که این تیم با شروع نیم فصل دوم بدست آورده است می‌تواند در سال 1395 هم موفق باشد یا خیر. به هر صورت از تیمی که تاکنون دو بار موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر فوتبال شده است انتظارها بالا است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار