اتفاقات مهم تئاتری در آبان ماه؛

اعتراض به خانه تئاتر و وعده ساخت تئاتر شهر در آمل

اعضای حلقه تئاتر دانشگاهی ایران طی یادداشتی به هیأت مدیره خانه تئاتر، اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایش های تئاتر ایران آبان ماه 94 بواسطه همزمانی با ماه محرم بیشتر رنگ و بوی تعزیه و حال و هوایی عاشورایی داشت و با عزل و نصب های مدیریتی و زمزمه هایی برای سی وچهارمین دوره از جشنواره تئاتر فجر گذشت ،سرخط مهمترین اخبار تئاتر در هفته گذشته را در ادامه میخوانید.

175 شهید غواص  برای اولین بار درآیینه تئاتر
هنرمندان تئاتر برای اولین بار از روایت شهادت 175 شهید غواص وام گرفتند و نمایشی با این موضوع را به روی صحنه بردند حمید شاه‌آبادی مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافر آستانه عضو شورای مرکزی تئاتر کشور، سعید اسدی دبیر سی‌ و ‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، حسینعلی بیات مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران به همراه جمعی از هنرمندان و خانواده شهدا از جمله کسانی بودند که به تماشای نمایش «یک از ۱۷۵» به کارگردانی حامد هوشیاری در تالار محراب نشستند.

رنگ و بویی عاشورایی در تئاتر
با فرا رسیدن ماه محرم آیین‌های عاشورایی و تعزیه های محرم همراه با استقبال سوگواران حسینی در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. محوطه مجموعه تئاتر شهر با سکویی که گستره وسیعی از میدان و فضای باز چهارراه ولیعصر است، میزبان جمعیت انبوهی از سوگواران حسینی و علاقه‌مندان آیین‌های عاشورایی بود که از ساعتی پیش از شروع مراسم در این محوطه حضور پیدا کرده بودند. در کنار این اتفاق تعداد بیشماری نمایش با موضوع عاشورا به روی صحنه رفتند.
 
آبان ماه بر تئاتر شهر چه گذشت؟
پی از ریزش پیشانی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر درمهر ماه سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد، درباره بودجه مورد نیاز برای تعویض ماشینری سالن اصلی و خرید تجهیزات جدید اعلام کرد که این بخش نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است. 

همچنین یکتا ناصر بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر کشور به جمع بازیگران نمایش «ترور» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی پیوست تا جای خالی میترا حجار را در روی صحنه سالن اصلی پر کند.

تئاتر شهر در آمل
تفاهم‌نامه ایجاد تئاتر شهر آمل به‌عنوان اولین تئاتر شهر در استان مازندران به امضای مدیران فرهنگی و هنری شهر آمل، رئیس شورای شهر و شهردار آمل و مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد رسید.
 
گریم هم به تئاتر فجر آمد
طبق موافقت دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جایزه گریم نیز به بخش جوایز مسابقه بین‌الملل و مسابقه ایران این دوره از جشنواره افزوده شد. 
 
اعتراض به خانه تئاتر
اعضای حلقه تئاتر دانشگاهی ایران طی یادداشتی به هیأت مدیره خانه تئاتر، اعتراض خود را نسبت به کمی‌ها و کاستی‌های عملکرد این نهاد تئاتری، اظهار کردند. 
 
 خبرهایی از بازار بهاره تئاتر
در جلسه مشترک امور بین الملل، انجمن هنرهای نمایشی و مدیران تماشاخانه های خصوصی طرح برگزاری بازار بهاره تئاتر ایران مطرح و زمینه های برپایی این بازار در اردیبهشت ماه سال آینده بررسی شد.
 
اجرای اپرای سعدی به بن بست خورد
اجرای اپرای عروسکی سعدی که قرار بود در قالب رپرتوآر گروه تئاتر عروسکی آران اجرا شود، منتفی شد. بهروز غریب‌پور، سرپرست گروه عروسکی آران، در این‌باره گفت: به دلیل یک‌سری حاشیه‌هایی که در اولین اجرای اپرای عروسکی سعدی (به دلیل حضور یکی بازیگر خواننده‌ی زن) به وجود آمد و مسائلی که گویا همچنان ادامه دارد، تصمیم گرفتیم صبوری پیشه کنیم تا سوء تفاهم‌ها برطرف شود
 
انجمن هنرهای نمایشی در استان ها
آیین‌نامه جدید تاسیس شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی ایران با تاکید بر تشکیل گروه های پروانه دار نمایش و تبیین نقش این گروه ها در انتخابات هیات رییسه انجمن به ادارات کل ارشاد اسلامی استان ها ابلاغ شد.

عزل و نصب های ماه
مراسم تودیع و معارفه مجید سرسنگی و مجید رجبی معمار صبح  با حضور مدیران و هنرمندان برگزار شد که در این مراسم عنوان شد ریاست تماشاخانه ایرانشهر نیز بر عهده رجبی معمار خواهد بود.

در مجمع عمومی کانون کارگردانان خانه تئاتر مجید گیاه چی، شکر خدا گودرزی، محمد بنایی، هادی عامل، محمد میرعلی اکبری، حمید صفایی و مجید کریمی به عنوان اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر انتخاب شدند.

مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بسیج هنرمندان ۱۳ آبان‌ماه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ایران برگزار شد.

جشنواره های تئاتردر آبان ماه
تئاتر باران به منظور تشویق و حمایت از تئاتر دانشگاهی و پشتیبانی و معرفی نسل جوان به بدنه تئاتر حرفه ای، اقدام به برگزاری نخستین «هفته تئاتر دانشگاهی» از میان دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته نمایش می کند فراخوان نخستین «هفته تئاتر دانشگاهی» توسط تئاتر باران منتشر شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار