از قدیم گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست بهار امسال نیز نکوآغاز شد از روز جهانی آب(دوم فروردین) روز جهانی هواشناسی ( سوم فروردین) که مهم ترین عناصر حیات هستند تا روز مادر ومیلاد فاطمه ریحانه النبی.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، از همان نخستین روزهای سال روز جهانی آب و روز جهانی هواشناسی را در تقویم داشتیم واین دلیلی است براینکه سال 95باید سال تکریم آب واحترام به هوای اطراف مان باشد.

بحران کم آبی در ایران مسئله کوچکی نیست که به راحتی چشم هایمان را ببندیم وبگوییم مهم این است که استان ما آب دارد، بارندگی های بهاری هم نباید گولمان بزند واین خطر که جنگ های آینده جهان برسرآب است را نادیده بگیریم.

آبی که برای آشامیدن وشست وشو و دیگر مصارف ما به کار می رود با هزینه سنگین اما قیمت ناچیزی که ما برایش می پردازیم روز به روز محدود تر می شود ونگران از نسل های آینده ای که باید به فکر تکنولوژی های جدید برای رفع نیازهایی نظیر شست وشو و..که ما با آب رفع اش می کنیم باشند وشاید حتی برای حیات فرزندان مان آبی نباشد.

اما چندی پیش گزارش عجیبی از پدیده هارپ در آمریکا دیدم ، گزارشی که به شدت تکان دهنده بود وثابت کرده بود می توان با تکنولوژی دست ساز بشر یک محدوده جغرافیایی نظیر ایران را خشکاند و...

ودرنتیجه دوست دارم شما هم مانند من در سال جدید که به احترام آب و هوا در بهارش نکویی آن مشخص است، قدری هوشیار ترباشیم.

هارپ  وسلاح هارپ وعملکرد عجیبش در سال 93در روزنامه همشهری مطرح شد اما همگان به راحتی از کنار آن گذشتند، پدیده ای که با دست بشر تنها در محدوده خاورمیانه وعمدتا کشور ایران ایجاد شده وسبب خشکسالی های عجیب وعدم بارش ها شده است.

این پدیده دست ساز آمریکاییها تنها در طی ده سال باعث خشک شدن بسیاری رودخانه ها وتالاب ها شد.

در یکی از فضاهای مجازی پدیده هارپ وتاثیرات شدید آن را به جنگ آب وهوایی مشابه دانسته بود و در روزنامه آن زمان همشهری نیز کاملا دست داشتن بانیان این تکنولوژی درایجاد شرایط جبری آب وهوایی برای یک نقطه خاص از زمین ثابت شده بود!

نمی خواهم بیشتر این قضیه که علمی است ودر حیطه تخصص ما نیست را باز کنم اما انتظار دارم در سال جدید نسبت به تمام مسائل اطراف مان که به تنفس وهوا وآبی که می خوریم متفاوت رفتار کنیم وموضوعات اساسی را از دریچه تخصصی تر دیده واز کمک کارشناسان برای راه حل ها چاره اندیشی کنیم.

حال که دنیا به سمت ایران می نگرد ودشمنان قسم خورده این سرزمین نیز تشنه به خون فرزندان این بوم وبر هستند نباید به راحتی از کنار مسائل گذشت.

استان کرمان یکی از استان هایی است که علی رغم داشتن مناطق زیبا وسرسبز همچنان گرفتار خشکسالی ومسائل ناشی از آن است و از سال های قبل  طرح همیاران آب در کرمان اجراشده تا شاید کمکی هرچند کوچک برای صرفه جویی درمصرف آب باشد.

حتی اگر یک میلی مترمکعب را هم بیهود مصرف نکنیم در اجرای اهداف متعالی خود موفق بوده ایم وشاید این هم بخشی از عمل به مفاد اقتصاد مقاومتی باشد.

احترام به آب ،هوایی که تنفس می کنیم وزمینی که برآن زندگی می کنیم بخشی از بندگی ما نسبت به خداوند است  بخشی از شکرگذاری ما نسبت به نعمت های بیکرانی است که در روی زمین در اختیار ما گذاشته است. با آرزوی سالی پر از عبادت خالصانه برای همه.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: هارپ ، آب ، جنگ ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار