باغ زیبای شاهزاده (باغ شازده) ماهان که به گوشه ای از بهشت در کویر کرمان شهرت یافته است یکی از بزرگترین و زیباترین باغ های تاریخی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، این باغ در نیم فرسنگی ماهان و در دامنه کوه های تیگران استان کرمان قرار دارد.

این باغ از یادگارهای عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان در اواخر دوره قاجار است که طی یازده سال حکمرانی وی (۱۲۹۸ ه.ق تا ۱۳۰۹ ه.ق) ساخته شد و با مرگ وی نیز بنای آن نیمه تمام رها شد.

گفته می‌شود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می‌برند، بنّایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار نموده است؛ به همین علت جای خالی ۳ قطعه کاشی را بر سردر ورودی می‌توان دید.

باغ شاهزاده ماهان یكی از نمونه باغ تخت های ایرانی است که در زمینی مستطیل شکل به ابعاد 122*407 متر، با مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبا، عمارت شاه نشین و حمام می باشد.

معماری خاص و شرایط اقلیمی این باغ را در شرایطی قرار داده است که در فصول مختلف سال از ویژگیهای منحصر بفردی برخوردار است و در واقع باغی چهار فصل است.
باغ شاهزاده همه ساله و به ویژه در فصل تابستان و بهار شاهد بازدید تعداد بیشماری از گردشگران از نقاط مختلف کشور است که این باغ دیدنی و دلفریب را برای تماشا انتخاب می‌کنند واقع شدن منطقه در مسیر عبوری كرمان به بم و در مسیر جاده كهن ابریشم از عواملی است كه این محل را برای احداث یك باغ اشرافی مناسب می‌ ساخته است.

باغ شاهزاده (باغ شازده) ماهان در دهه پنجاه توسط میراث فرهنگی وقت، از مالکان خصوصی آن خریداری شد و در سال هفتاد و در آستانه برگزاری کنگره خواجوی کرمانی، باسازی گردید و خوشبختانه تا امروز به خوبی نگهداری می شود و در معرض بازدید مراجعه کنندگان به ویژه مهمانان کرمان است.

این باغ زیبا در سال 90 به ثبت جهانی رسید .

انتهای پیام/ی

برچسب ها: باغ ، شاهزاده ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار