امیرعلی دانایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

94 سال خوبی برای کشورمان بود/ فیلمنامه اولویت اول یک بازیگر است

از نظر من جذب مخاطب سینما ربطی به بازیگر ندارد، بازیگر تنها 30 درصد در موفقیت فیلم تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرعلی دانایی، بازیگر جوان سینما، تئاتر و تلویزیون با ایفای نقش اصلی در مجموعه پرمخاطب "کلاه پهلوی" به دنیای بازیگری وارد شد.

این بازیگر پس از ایفای نقش «فرخ باستانی» در کلاه پهلوی در فیلم‌های «اشباح» داریوش مهرجویی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی و «این سیب هم برای تو» سیروس الوند حضور یافت.

وی متولد 1359، فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع دانشگاه آزاد تهران و دانشجوی رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد است.دانایی در دو نمایش به کارگردانی ایوب آقاخانی نیز به اجرای نقش پرداخته است.

آنچه در ادامه این گزارش میخوانید، ماحصل گفتگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران با این بازیگر گزیده کار است:

پس از سه فیلم سینمایی و همکاری با کارگردان‌های مطرح سینما، این بار با فیلم یک کارگردان فیلم اولی همکاری کردید. ویژگی این انتخاب چه بود؟

حضور در «آپاندیس» را به خاطر فیلمنامه خوب آن پذیرفتم پس از ایفای نقش در «این سیب هم برای تو» در فیلمی بازی نکردم چون فیلمنامه‌ها را دوست نداشتم، فیلمنامه خوب«آپاندیس» چارچوب و شروع و پایان مناسبی دارد. چون برای یک بازیگر در درجه اول فیلمنامه اهمیت دارد و سپس کارگردان و سایر فاکتورهای سینما.

پیش‌بینی شما از موفقیت این فیلم در سینما و حضور در جشنواره فجر چیست؟
جشنواره فیلم فجربسیار غیرقابل پیش‌بینی است و شرایط خاص خود را دارد. با اینکه پیش از این شناختی از کارگردان این فیلم نداشتم اما آنچه را می‌بینم در فیلمبرداری و کارگردانی و بازی‌ها و در مجموع کارخوب است و به‌نظرم آینده خوبی خواهد داشت.با اینکه معادلات اکران و جشنواره فیلم فجر پیچیده است اما من آینده درخشانی را برای «آپاندیس» پیش‌بینی می‌کنم.

اگر مجددا از شما برای ایفای نقش در پروژه ای تلویزیونی دعوت شود، می‌پذیرید؟
ترجیحم برای بازیگری، کار در سینما است اما اگر پروژه ویژه و خاصی پیشنهاد شود استقبال می کنم.

فضای بازیگری سینما در مقایسه با دهه 80 و 70 چه تفاوت‌هایی دارد؟
از نظر من جذب مخاطب سینما ربطی به بازیگرندارد، بازیگر تنها 30 درصد در موفقیت فیلم تأثیر دارد جذب مخاطب چه در سینما چه ورزش و چه عرصه‌های دیگر به شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه هم برمی‌گردد؛ در حال حاضر مشکلات و دغدغه‌های مردم آنقدر زیاد شده که ممکن است دیگر حوصله فیلم دیدن نداشته باشند و به سینما نروند.نمی‌توان همه تقصیر را به گردن فیلم‌ها،کیفیت آثار و بازیگران انداخت شرایط بیرونی هم دخیل است.

سال 94 برای شما چه سالی بود؟
سال 94 سال خوبی برای کشورمان بود، با روی کار آمدن دولت جدید، فضای راحت‌تری برای زندگی مردم جامعه فراهم شد با اتفاقاتی مثل مذاکرات و برجام و غیره فضای صادقانه‌تری در جامعه می‌بینیم و امیدوارم تأثیرات مثبتش را در سال‌های بعد ببینیم.

فکر می‌کنید به ایده‌ال خودتان در بازیگری رسیده‌اید؟
رسیدن به آنچه از خودم انتظار دارم فقط بستگی به خودم ندارد، به عوامل و شرایط بیرونی هم وابسته است. افتخار داشتم با کارگردان‌های بزرگ و مطرح کار کنم و هدف‌ بزرگم همکاری با کارگردان‌های بزرگ دیگر نیز بوده و هست و امیدوارم بازهم بتوانم در کارهای خوب به ایفای نقش بپردازم.

اگر بخواهید خود را نقد کنید چه می‌گویید؟
من همیشه سعی می‌کنم که مطالعه داشته باشم و با دانش و مطالعه، بازیگر بهتری باشم البته نظر دادن راجع به بازیگری، سلیقه‌ای است و ممکن است کسی بازیگری مرا بپسندد و شخص دیگری نپسندد. گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم می‌توانستم در آن هشت سال که در «کلاه‌پهلوی» بودم در آثار دیگر هم بازی کنم، اما گاهی هم می‌گویم خوب شد که این کار را نکردم من بر اساس هدف‌گذاری‌ام حرکت کرده‌ام. دیگران باید مارا نقد کنند و من نقدپذیرم.

آرزوی امیرعلی دانایی برای خودش و سینما در آستانه فرارسیدن سال نو برای آینده؟
تجربه به من ثابت کرده آرزوهایم را به زبان نیاورم اما آرزو می‌کنم همه بازیگرانمان، همه فیلمسازان و همه اهالی سینما موفق باشند و به چیزهایی که می‌خواهند برسند فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند مخاطب خود را پیدا کنند و فروش خوب داشته باشند تا چرخ سینما بچرخد و رونق پیدا کند.


گزارش از شیما شفیعی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار