چند سالی است خشونت کلامی و رفتاری میان مردم جاری شده و جای آرامش را گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ستاره اسکندری، بازیگر تئاتر و سینما که این روزها با مجموعه تلویزیونی «زعفرانی» بر روی آنتن شبکه دوم سیما می رود، از تغییر و تحولات حوزه تئاتر در سال 94 به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت که ماحصل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

حال و روز خودتان و حرفه‌تان در سال 94 چطور بود؟
من سال‌ها است از تئاتر دولتی خداحافظی کرده‌ام و دو کار آخرم یعنی «هم‌هوایی» در سال 93 و «سعادت لرزان مردمان تیره روز» در سال 94 صددرصد در تئاتر خصوصی شکل گرفت. متاسفانه بودجه تئاتر هر ساله محدود و محدوتر شده و در واقع تولید آثار برعکس گذشته که بر عهده مرکز هنرهای نمایشی بود، بر دوش خود گروه‌های نمایشی افتاده و در نهایت تمام حمایت مرکز هنرهای نمایشی در کمک هزینه‌ای خلاصه می‌شود. من موافق شکل‌گیری و گسترش تئاتر خصوصی هستم و معتقدم تمام ضوابط آن باید خصوصی باشد، اما در این میان بحث نظارت و کنترل تئاترهای خصوصی از سوی مرکز پیش می‌آید که باعث اختلال است و باید به بحث گذاشته شود. به عقیده من مهمترین وظیفه‌ی مرکز هنرهای نمایشی به موازات تولید آثار که به دوش گروه‌ها بوده، احداث سالن‌های تئاتر است.

عملکرد تئاتر خصوصی را در سال 94 چطور دیدید؟
تعداد معدودی از گروه‌ها با توجه به شرایط حاکم عملکرد خوبی داشته‌اند، شاخص‌ترین آن‌ها کمپانی تئاتر باران است که توسط خیام وقار کاشانی و فهیمه امن‌زاده که از اعضای بدنه تئاتر هستند و سیاستگذاری‌هایشان بر اساس ماهیت هنر تئاتر و نه درآمدزایی مطلق اداره می‌شود. آن‌ها فشار زیادی را از ابتدا تا به امروز تحمل کردند و امیدوارم در ادامه راه از پس مشکلات بربیایند، با وجود شرایط سخت کمپانی تئاتر ایران حتی موفق‌تر از مرکز هنرهای نمایشی عمل کرده است.

با وجود آنکه خودتان را بازیگر تئاتر دولتی نمی‌دانید، انتظارتان از مرکز هنرهای نمایشی چیست؟
من از بازیگران تئاتر دولتی نیستم و با عملکرد مرکز هنرهای نمایشی از نزدیک برخورد نداشته‌ام اما این مرکز باید در احداث سالن تئاتر قدم بردارد و چاره‌ای برای سازماندهی گروه‌های تئاتر بیندیشد.

به نظر شما بهار تئاتر از راه رسیده؟
ما بهار تئاتر را پشت سرگذاشته‌ایم، در اواخر دهه هفتاد اتفاقات خوبی از جمله باروری اندیشه و تفکر و زایش گروه‌های پرتوان رخ داد اما به یکباره ما چند سال به عقب رفتیم و دوباره در تلاش هستیم تا به بهار برسیم. فرا رسیدن بهار تئاتر فرآیند پیچیده‌ای است و به یک ارگان و نهاد برنمی گردد، برای اینکه اتفاقی خجسته در تئاتر بیفتد باید مجلس شورای اسلامی، دولت، شهرداری و دیگر نهادها به نقطه‌ای مشترک برسند و هم‌سو با هم حرکت کنند.

به بهار زندگی خودتان رسیده‌اید؟
بهار یعنی زایش و شکوفایی و این اتفاق برای انسان‌ها در عرصه‌های مختلف، متفاوت است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که امکان شکوفایی به جهت ثروت طبیعی کاملاً وجود دارد اما فقط مدیریت و چگونگی به کارگیری آن باعث می‌شود تا من در بهار یا خزان قرار گیرم. امیدوارم مدیریتی درست اتفاقی ماندگار و خوشایند را برایمان رقم بزند.

درد و دل یا حرف نگفته ستاره اسکندری در سال 94؟
به عقیده من هم سویی مجلس و دولت اتفاق خیلی مهم و بزرگی است و می‌تواند سرآمد اتفاقات خوبی باشد. در سال 94شاهد شروع این تعامل بودیم و امیدوارم ماحصل آن را در سال 95 در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و غیره ببینیم.

آرزوی شما در آغاز راه سال 95؟
چند سالی است خشونت کلامی و رفتاری میان مردم جاری شده و جای آرامش را گرفته، برای مردمم آرامش آرزو می‌کنم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار