دشت هایی که بی صدا فرو می نشینند

ماجرای این بحران بزرگ با نام فرونشست‌ زمین از دهه 80 در دشت‌های کشور تشدید شد و در بین دشت های کشور تهران با 36 سانتیمتر فرونشست در راس قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع فراتر از بحران است؛ برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی مرگ خاموش دشت ها و شهرها را رقم زده است، بطوریکه بر اساس گزارشات رسمی سالانه دو متر از سطح آبهای زیرزمینی 600 دشت اصلی مرکز کشور افت می کند و ما تنها لکه های این بحران را می بینیم که خشک شدن منابع آبی است.

ماجرای این بحران بزرگ با نام فرونشست‌ زمین از دهه 80 در دشت‌های کشور تشدید شد و گردن آویز بیشترین نشست هم بر گردن دشت تهران با 36 سانتیمتر فرونشست انداخته شد.

براساس این گزارش برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های غیرمجاز و حفر چاه‌های عمیق کشاورزی مجاز و غیر مجاز که از حدود 50 سال قبل کلید خورده و البته  همچنان هم ادامه دارد باعث 2 برابر شدن نرخ فرونشست در دشت های کشور شده است.

طبق گفته مسولان مربوطه برای عبور از اين بحران راهي جز مديريت مصرف وجود ندارد و اگر هر چه زودتر با برداشت هاي بي حد و مرز این دشتها مقابله نشود نه تنها با مرگ آبخوان مواجه خواهيم بود بلکه جان و مال مردم و تاسيسات شهر ها نیز به خطر مي افتد.

لازم به ذکر است که به همین منظور برنامه احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در سال 1384 دارای ردیف اعتباری شد که تاکنون بدون انطباق با شرایط تورمی و نیز بسترسازی انجام‌شده، از رشد لازم برخوردار نشده و حتی سیر نزولی به خود گرفته است علاوه بر این برنامه هایی براي جلوگيري از فرونشست و تعادل بخشي منابع آبي در پانزدهمين جلسه شوراي عالي آب به تصويب رسيد که قرار بوده است طي 4 سال اجرايي شود.

***افت مخازن فرونشست را رقم زد
میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز چندی پیش گفت: اکنون با 110 میلیارد متر مکعب کسری مخزن مواجه هستیم که همین امر فرونشست زمین را به دنبال داشته است و در برخی مناطق میانگین فرونشست زمین به 36 سانتی‌متر هم می‌رسد.

نباید فراموش کنیم که مهم ترین راه علاج و برون رفت از این شرایط دقت در برداشت از آب های زیرزمینی است چراکه طبق آمارمقدار آبی که از 700 هزار چاه در کشور بر می داریم تقریبا به میزان تمام آبی است که هر سال به واسطه بارندگی به کشور داده می شود

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار