دونالد ترامپ پس از انتقادهای مکرر از چین و برخی کشورهای منطقه، این بار لبه تیز حملات خود را متوجه کره جنوبی و ژاپن کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از خبرگزاری یونهاپ، دونالد ترامپ در تازه ترین اظهارات خود در میان طرفدارانش در آمریکا، نوع رابطه واشنگتن با این دو کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را مناسب واشنگتن ندانست.

در شرایطی که انتقادهای مکرر وی، چین را عصبانی کرده و رسانه‌های گروهی این کشور به این اظهارات واکنش نشان تندی داده‌اند، دولت‌های کره جنوبی و ژاپن که متحدان آمریکا محسوب می شوند نیز در تلاشند تا از وی فاصله بگیرند.

تحلیلگران و برخی رسانه‌های چینی پیشتر با ابراز نگرانی از سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال کشورشان اعلام کرده بودند که وی افکاری حمایت گرایانه و افراط گونه دارد.

براساس این گزارش‌ها، ترامپ بر این باور است که آمریکا یک چتر امنیتی بزرگ برای تامین امنیت کره جنوبی و ژاپن ایجاد کرده است در حالی که این دو کشور در عوض آنچه در خور باشد، به واشنگتن نداده‌اند.

اگرچه او نگفته است که این دو کشور در واقع چه باید بکنند اما به نظر می رسد که ترامپ از هزینه‌های سرسام آور نظامی آمریکا برای حضور در منطقه ابراز ناخرسندی کرده است.

از دیدگاه ترامپ، حضور نظامی آمریکا در منطقه شبه جزیره کره و اقیانوس آرام به این گستردگی ضرورتی ندارد.

نامزد ریاست جمهوری آمریکا در گردهمایی این هفته در کارولینای جنوبی گفت: ما اقلام فراوانی از کره خریداری می کنیم. در جدا نگهداشتن دو کره هم فعال هستیم و بیش از 28 هزار نیروی نظامی در منطقه داریم اما هنوز مشخص نیست چه بدست آورده‌ایم.

ترامپ کره جنوبی را یک کشور صنعتی و ثروتمند توصیف کرده است که داشتن رابطه با آن برای آمریکا هزینه‌های زیادی دارد بدون آنکه منافع خاصی نصیب واشنگتن شود.

او درباره ژاپن هم گفت که ما اگر مورد حمله قرار بگیریم ژاپنی‌ها کاری نمی کنند اما اگر آن کشور مورد حمله قرار گیرد آمریکا باید فورا وارد عمل شود و بعد هم شاهد شروع جنگ جهانی سوم باشیم و این چنین رابطه‌ای میان دو کشور قابل درک نیست.

اظهارات وی در شرایطی است که کره جنوبی در دو سال گذشته میزان پرداخت هزینه‌ها برای استقرار آمریکایی‌ها در این کشور را نزدیک به 6 درصد بالا برده و به 886 میلیون دلار رسانده است.

ترامپ گفت همین موضوع باعث شده است آمریکا که زمانی کشوری ثروتمند و متمول بود به کشوری فقیر و بدهکار تبدیل شود.

او همچنین «کیم جونگ اون» رهبر جوان کره شمالی را فردی دیوانه و عصبانی معرفی کرد که کشورش نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، اما دارد.

کره شمالی مدتی قبل در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که ترامپ منتقد بزرگی است که با اظهارات و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مایه شرمساری برای آن کشور در داخل و خارج از آن کشور و کل جهان تبدیل شده است.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار