ورود سه بیش از سه هزار قطعه فلامینگو در طی دو روز گذشته در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد فرود آمده اند.هزار قطعه فلامینگو به تالاب کانی برازان مهاباد


بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد و به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد :این تعداد فلامینگو نخستین گروه از این پرندگان هستند که در سال جاری در ادامه بازگشت از مهاجرت خود برای تغذیه و استراحت وارد این تالاب می شوند.
کامران حسینی گفت: شرایط بسیار مستعد تغذیه ای و امنیت خوبی که بر فضای این تالاب حاکم است، موجب شده تا هر روز دسته های مختلفی از انواع پرندگان مهاجر وارد این تالاب شوند.
وی افزود: بارندگی های بسیار مناسب سال زراعی جاری موجب آبگیری کامل این تالاب شده و شرایط بسیار مناسب زیستی را برای انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن به وجود آورده است.
حسینی اضافه کرد: این شرایط مناسب باعث شده تا تالاب کانی برازان مهاباد به یکی از زیستگاه های اصلی فلامینگوها در آذربایجان غربی و غرب کشور مبدل شود.
حسینی ادامه داد: پیش بینی می شود طی روزهای آینده بر شمار ورود فلامینگوها به این تالاب افزوده شود.
به گفته وی در سال گذشته در این ایام بیش از 11 هزار قطعه فلامینگو وارد تالاب کانی برازان شدند که بسیاری از آنها نیز به علت شرایط مستعد این تالاب در آن جوجه آوری کردند.
این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزارتایی زندگی می کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب کانی برازان هم اکنون به یکی از زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر است.
وی گفت: هم اکنون در این تالاب بیش از 60 هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی وجود دارد که در میان آنها پرندگان نادری چون اردک های سرسفید نیز دیده شده است.
حسینی اظهار کرد: این پرندگان مهاجر مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می دهند و بسیاری از آنها نیز به علت شرایط مناسب این تالاب در آن لانه سازی کرده و اقدام به جوجه آوری می کنند.
تالاب بین المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد در سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه و بین روستاهای خورخوره و قره داغ واقع شده و به علت برخورداری از آب دائمی به محل زیست انواع پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.
این تالاب بین المللی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است.
این تالاب هم اکنون از جمله مهمترین تالابهای استان آذربایجان غربی برای پرندگان به حساب می آید.
در این تالاب تعداد 75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده شناسائی شده است که در صورت اضافه نمودن گونه های خشکی زی این تعداد به 180 گونه خواهد رسید.
انتهای پیام/



برچسب ها: ورود ، فلامینگو ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.