ساری،

سوغات دودی از سرزمینی سبز

مسافران نوروزی می توانند از مازندران ماهی دودی سوغات ببرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مسافران نوروزی مازندران به لطف همجواری با دریای خزر، انواع ماهی را می توانند به عنوان سوغات همراه ببرند اما ماهی شور با بوی تند و طعم افسونگرش که شوری دریا را به یاد می آورد سوغاتی ارزشمند برای مسافران خواهد بود.

ماهی دودی با شورکردن ماهی به روش مخلوط و دود سرد در گرمخانه ها تهیه می‌شود فرایندی كه به منظور پختن ، مزه دار كردن و نگهداری طولانی مدت ماهی با روش رایج دود دادن انجام می شود.
برای این کار ماهی ها را مدت ۲ ساعت در آب نمك قرار می دهند و بعد از نمك سودشدن در آب سرد شستشو داده می شوند، بعد از خشك شدن ماهی در گرمخانه ، دود حاصل از سوختن چوب های جنگلی یا خاک اره توسط مكنده وارد گرمخانه می شود تا زمانیكه سطح ماهی کاملا قهواه ای شود فرایندی که ۳ تا ۴ شبانه روز ادامه دارد.

باوری عمومی می گوید ماهی های کهنه و از رده خارج در ماهی فروشی ها ، تبدیل به ماهی شور یا دودی می شود ؛ اما حسین ماهی فروش ساروی چنین اتهامی را قبول ندارد و می گوید دکان دارهای قدیمی ، ماهی های خوب مغازه هایشان را تبدیل به ماهی دودی یا ماهی شور می کنند

وی برای تشخصیص ماهی دودی و شور سالم می گوید : ماهی ناسالم وقتی دودی می شود شکمش کپک می زند و شکمش می ترکد علاوه بر این مزه اش نیز تقریبا تلخ است.
ماهی دودی معمولاً در کیسه‌های پلاستیکی در خارج از یخچال نگهداری می‌شود و به صورت خام یا نیم پخته مصرف می‌شود.

دود دادن ماهی ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ برای اﻓﺰاﯾﺶ زﻣﺎن ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری آن است بلکه سبب بهبود طعم و دلپذیری طعم ماهی می‌شود

برای مصرف ماهی دودی ابتدا یک تکه از ماهی رو برش می دهیم و در یک کاسه قرار می دهیم و وقتی برنج جوش اومد و آب برنج بخار شد ماهی هایی که داخل کاسه قرار دادیم و روی برنج قرار می گرد زمانی که برنج در حال دم کشیدن است ماهی ها هم میپزد و وقتی برنج دم کشید ماهی دودی شور شما هم حاضر خواهد بود.نوش جان

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.