خبرتکانی تجسمی در نیمه دوم سال 94

بهترین رویدادهای حوزه هنرهای تجسمی در نیمه پایانی سال 94 را در این گزارش مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تقویم‌ها خبر از آغاز فصلی تازه می‌دهند و سبز شدن برگ درختان شور و نشاط خاصی را به همه القا می‌کنند. طبیعت با آمدن بهار جانی دوباره یافته و در تمام محله‌ها، هیاهوی مردم در بازار، خرید و فروش‌های نوروزی،سفره‌های هفت سین و خانه‌تکانی‌ها همگی نشان از نوروز دارد. در کنار همه این این ها ما هم تصمیم گرفتیم به سراغ خبرهای حوزه تجسمی در شش ماه آخر سال 94 برویم و به نوعی یک خبرتکانی نوروزی داشته باشیم.

مهر
یکی از مهم‌ترین رخدادها در حوزه تجسمی در مهر ماه 94، این بود که هشت نگارخانه جدید با دریافت مجوز به جمع نگارخانه‌‌های تهران پیوستند.

نگارخانه «رج» به مدیریت مجید رحیمی جعفری، «اکنون» به مدیریت رکسانا قاسمخانی، «بیرنگ» نگارخانه بیژن بیرنگ، «آرتان» با مدیریت سهیلا تمجیدی، نگارخانه «کبیری» با مدیریت مریم کبیری‌فر، «تم» علی قلم سیاه؛ «هنر امروز» با مدیریت آزاده سید آقایی و «کوروش» با مدیرت منوچهر سوغاری نگارخانه‌هایی هستند که با دریافت مجوز افتتاح شدند.

*افتتاح هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران و رونمایی از تابلوی «دعا برای صلح» اثر استاد فرشچیان در موسسه بین‌المللی اکو از دیگر رویدادهای این ماه بود.

*سومین نمایشگاه «جوانان  پیشرو» در گالری پردیس ملت بعد از فاجعه منا با ادای احترام به کشته‌شدگان این واقعه افتتاح گردید و کانون «نیومدیا» در موزه هنرهای معاصر تهران فعالیت خود را آغاز نمود. از جمله فعالیت‌های این کانون تدریس فلسفه هنر و برگزاری کارگاه‌های آموزش در دانشگاه‌ها است.

*نشست دو سالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور مثل سالیان گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد و اختتامیه جشنواره عکس انجمن ناشنوایان با حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره از دیگر رویدادهای قابل ذکر است.

*آخرین رویداد مهم در مهر ماه 94 کناره‌گیری سرسنگی از مدیرعاملی خانه هنرمندان و سرپرستی سریر بود.

آبان 
*چهارمین دو سالانه سرو نقر‌ه‌ای با حضور مهمان ویژه آن «ایسیدرو فرر» طراح گرافیک برجسته اسپانیایی در خانه هنرمندان افتتاح شد و از طرفی هیأت هنری شهر سن پترزبورگ از خانه هنرمندان و آثار و نمایشگاه‌های آن بازدید نمودند.

*گالری سهراب در آبان ماه 94 آثار فرامرز پیلارام، هنرمند پیشکسوت نقاشی را به نمایش گذاشت که به گفته مدیر گالری بیش از نیمی آثار با قیمت‌های مناسب فروش رفت و در اوضاع سخت اقتصادی هنر، فروش این نمایشگاه بسیار رضایت‌بخش بود.

*همچنین نمایشگاهی از آثار فریده لاشایی با دو کیورتیو برگزار شد. مراسم پیش نمایش این نمایشگاه با عنوان «در جستجوی گمشده» و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد که موزه هنرهای معاصر تهران میزبان این نمایشگاه بود.

آذر
*در آذر ماه 94 رکورد گران‌ترین اثر به فروش رسیده در هشتمین فروش سال «هفت نگاه» به نقاشی سهراب سپهری اختصاص یافت که با قیمت 150 میلیون تومان در فرهنگسرای نیاوران فروخته شد.

*نمایشگاه «ضربات متفاوت تهران» به عنوان یک رویداد جهانی که تاکنون در نیویورک، مالزی و کابل برگزار شده بود این بار در کشور خودمان به نمایش درآمد.

*بالاخره پس از گذشته دو سال از فعالیت موفقیت‌آمیز خانه عکاسان جوان در تهران و درخواست گروه‌های مختلف هنری گالری تخصصی «خانه عکاسان جوان» در استان البرز افتتاح و شروع به کار کرد.

*پس از آن جشنواره هنرهای تجسمی «پاراتور» در باغ موزه قصر آغاز به کار کرد که هدف از برگزاری این جشنواره کمک به ارتقای سطح کیفی و کمی، رفع مشکلات و معضلات زندگی معلولان در جامعه است.

*یکی دیگر از اتفاقات این ماه امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد بود.

*برگزاری نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی در آرت سنتر 2 نیز بعد رسانه‌ای بسیاری پیدا کرد چرا که از بزرگ‌ترین مجسمه پرویز تناولی با عنوان «هیچ» رونمایی شد و آثار بزرگانی چون آیدین آغداشلو و نصرالله افجه‌ای در این نمایشگاه ارائه شد.

دی
*یکی از جشنواره‌های هنرهای تجسمی جشنواره «پیامبر مهربانی» بود که در بوستان گفتگوی تهران برگزار شد. جشنواره‌ای که با هدف گره زدن معرفت با هنر شکل گرفت و متوجه تاثیرات نبوت پیامبر اکرم (ص) در دنیا بود.

*همچنین تصویب آئین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری از اتفاقات مهم دی ماه 94 بود. پرویز کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اعلام این خبر گفته بود به منظور حمایت و ارتقای جایگاه هنر متعالی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه‌های مختلف هنر متعهد شد.

*برگزیدگان هنری در گروه‌های هشت‌گانه هنر و در دو گروه مستعد برتر هنری و سرآمد هنری تعریف می‌شوند که سرآمد هنری منظور فردی است که بر اساس خلاقیت ، سرشار و تلاش خود به جایگاهی دست یابد. *همچنین نصب اثر هنرمند ایرانی «کامبیز صبری» با عنوان «تا جایی که به یاد دارم» در باغ مجسمه موزه «هنر و فرهنگ آسیا» در شهر چیایی تایوان از رویدادهایی بود که مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی به واسطه آن به این هنرمند پیام تبریک فرستاد و آن را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد.

*چهارمین دوره «10روز با عکاسان ایران» در خانه هنرمندان برگزار شد که در این دوره رضا کیانیان به عنوان عضو افتخاری انجمن عکاسان سینمای ایران معرفی شد. در این برنامه معمولا کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با موضوع «اقتصاد و هنر» و «بررسی آسیب‌شناسی آموزش عکاسی» برگزار می‌شود.

*فراخوان جشنواره تجسمی در ؟؟ نیز این بار در حالی که منتشر شد که به جوانان زیر 35 سال اختصاص یافت و برخلاف سری اول آن که نقاشان در آن شرکت داشتند این بار این جشنواره با مدیای مجسمه برگزار گردید.

بهمن
گالری سهراب در نمایشگاه نقاشی «نقاشی‌هایی برای اندیشیدن» آثاری را عرضه کرد که بیشتر آن‌ها تاکنون دیده نشده بودند. از آن جمله می‌توان به آثار نامی پتکر اشاره کرد که در سال 1325 دیده به جهان گشود و در نقاشی فیگوراتیو جنبه‌هایی از تفکرات سمبولیک را ارایه نمود.

وی در سال 87 دار فانی را وداع گفت.

*تابلوی عبدالحمید قدیریان با عنوان «دلجویی» برای همدردی با شیعیان نیجریه رونمایی شد. ایده خلق این تابلو به گفته قدیریان در اربعین حسینی زده شده بود.

*یکی از مهمترین رخدادها در هر سال و در تمام حوزه‌های گوناگون هنر جشنواره‌های بین‌المللی فجر است که در سال 94 هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی از 9 بهمن افتتاح شد. این بار جشنواره در هشتمین دوره خود میزبان آثاری از هنرمندان نسل‌های مختلف بود. این جشنواره با رویکرد هنر معاصر برپا شد و از 9 تا 17 اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا میزبان علاقمندان بود. بخش استانی این جشنواره نیز 10 بهمن در فرهنگسرای بهمن گشایش یافت. 

*در بهمن ماه 94، نمایشگاه فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش ایران در نگارخانه استاد ممیزخانه؟؟ هنرمندان گشایش یافت. این انجمن به رسم هر سال مجموعه‌ای از آثار هنرمندان این انجمن را در معرض نمایش و برای فروش گذاشت که در کمتر از 4 ساعت 110 میلیون تومان فروخت.

*یکی دیگر از جشنواره‌های تجسمی هشتمین جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان علوم پزشکی در شیراز بود که با مدیاهای پوستر نگارگری، صنایع دستی، کاریکاتور،‌ خوشنویسی و نقاشی برگزار شد که داوران این جشنواره از استقبال دانشجویان علوم پزشکی بسیار راضی بودند.

همچنین پنجمین یادمان دو سالانه نقاشی «دامون‌فر» در آخرین روز بهمن ماه در گالری‌های «ا‍» و «اثر» افتتاح شد. سیف‌اله پویاراد مدیر دو سالانه نقاشی دامون‌فر در این خصوص گفت: ‌«بی‌خوابی» عنوان تم این نمایشگاه است که پویا آریان‌پور از داوران دوره اخیر دو سالانه، ایده‌پردازی و نمایشگاه گردانی آن را بر عهده داشت.

اسفند
*برگزیدگان هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند و این جشنواره در 8 اسفند به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه جشنواره تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد و در آن مراسم به 8 هنرمند پیشکسوت طوبای زرین اهدا شد.

*اختتامیه ششمین دوره جشنواره عکس شید با حضور عکاسان خبری و مستند و با معرفی جلال شمس آذران به عنوان عکاس برگزیده در گالری شیرین به کار خود پایان داد.

*دبیرخانه جشن سالانه «تصویر سال» دهم اسفند در خانه هنرمندان ایران از مولفان و هنرمندان مهمترین رویدادهای تجسمی سال 94 تقدیر کرد.

*اجرای مجدد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

سید مجتبی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در این زمینه گفته بود شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد و بحث‌های تخصصی درباره این طرح در جلسات منظمی برگزار گردیده تا این طرح در سال 95 در سطح شهر تهران برگزار شود.

*ناصر پلنگی جایزه جهانی «هنرمندان نوظهور» را دریافت نمود. اثر «میراث فراموش شده» ناصر پلنگی در چهارمین دوره جایزه جهانی هنرمندان نوظهور دوبی برگزیده شد و برای اولین بار این جایزه به هنرمند کشورمان تعلق گرفت.

*برگزاری نخستین «آرت‌فر» تهران در سال 95

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: نخستین آرت‌فر تهران به صورت بین‌المللی با حضور و مشارکت بخش خصوصی و نگارخانه‌های معتبر جهانی سال 95 در تهران برگزار می‌شود.

*نمایشگاهی با همت اساتید پیشکسوت تجسمی به نفع محیط‌بان محکوم با کوشش غلامحسین امیرخانی و لیلی گلستانی در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گفته امیرخانی ما برای کمک‌رسانی به محیط‌بانان وظیفه‌شناس کوه‌های دنا که در موقعیتی گرفتار شده بودند این فعالیت را انجام دادیم.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار