مدیر کل بهزیستی استان قم از مراجعه بیش از ۸ هزار نفر به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی خصوصی و وابسته به این اداره کل در سال 94 خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ «رضا سلیقه» مدیر کل بهزیستی استان قم، با بیان این مطلب، افزود: از این تعداد 7هزار و 276 نفر به مراکز مشاوره خصوصی و بیش750 نفر به مرکز دولتی مراجعه کرده اند و بیش از یک هزار و 250 نفر زوج جوان پیش از ازدواج از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده کرده اند.
مدیر کل بهزیستی استان قم، افزود: مشاوره ژنتیک در موارد ازدواج فامیلی، بارداری در سن بالای 35 سال، خانواده های با سابقه افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی، نابینایی، بیماریهای متابولیک، اختلالات عصبی عضلانی و نقائص مادرزادی توصیه می شود.
سلیقه، علت و شیوع معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی در ایران را ازدواج‌های فامیلی عنوان کرد و گفت: اغلب این بیماری‌ها درمان ندارد و معلولیت و ناتوانی  در طول عمر فرد مبتلا با وی همراه است.
وی، با اشاره به سابقه 15 تا 20 ساله انجام مشاوره ژنتیک در ایران اظهار کرد: بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است که خود نوعی مشاوره پزشکی در خصوص آگاهی دادن به خانواده برای شناخت عوامل معلولیت‌زا و پیشگیری از آنها با هدف داشتن نسلی سالم در آینده است.
سلیقه، در خصوص خانواده های دارای فرزند معلول عنوان کرد: هر خانواده ای که دارای فرزند معلول باشد گرفتاری های زیاد و مشکلات اجتماعی زیادی را در بخش های مختلف خواهد داشت به همین دلیل باید برای ارتقاء و سلامت جامعه و پیشگیری از معلولیت ها از طریق مشاوره ها و آزمایش‌های ژنتیک اقدامات لازم را به عمل آوریم.
مدیرکل بهزیستی استان قم، در پایان از فعالیت یک مرکز مشاوره ژنتیک  دولتی و شش مرکز غیردولتی در سطح استان خبر داد و یادآور شد: به‌منظور کمک و یاری رساندن به خانواده های نیازمند و  برای پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی بیش از 600 میلیون ریال تا پایان دی ماه سال 94 پرداخت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار