مسجد جمعه اردبیل در شمال شرقی شھر كه بر روی تپه باستانی قرار دارد بازمانده مسجد عظیم، گسترده و كم نظیری است كه در دوره ھای مختلف اسلامی بخصوص دوره سلجوقی شكل گرفته و تا اوايل دوره صفوی معمور و آباد بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ كاوشھای باستان شناسی ردپای مسجد را در قرون اولیه اسلامی به وضوح تشخیص داده است.

مسجد دوره سلجوقی و ايلخانی بسیار گسترده تر و وسیع تر از بنای مكعبی فعلی بوده و بنای سر پای موجود صرفاً گنبدخانه و ايوان مسجد بزرگ را تشكیل می داده است.

اين مسجد گنبد آجری بزرگی داشته است كه دوپوش ساخته شده و حوادث ايام ھر دوپوش گنبد اين مسجد را فرو ريخته و تنھا دو قسمت قوسی شكل ناقص از گنبد خارجی و قسمت محدودی از گچبريھای گنبد داخلی در چھار گوشه فوقانی ديواره ھای شبستان اصلی برای نمايش عظمت تاريخی آن باقی مانده است.

مأذنه مسجد اثر ديگری است كه به صورت گلدسته استوانه ای شكل در ضلع غربی شبستان اصلی مسجد و به فاصله تقريبی 15متری قرار دارد.

ايوان مسجد متصل به گنبد خانه می باشد در قسمت شمالی آن واقع شده و در حال حاضر با تیرھای چوبی پوشانده شده و نمازخانه فعلی را به وجود آورده است.

مسجد جمعه اردبیل از بناھای كم نظیر ادوار اسلامی ايران است كه در دورھای مختلف از جمله

ايلخانی، سلجوقی ، صفوی، قاجار مرمت شده است.

این مسجد همه ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند .

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، مسجد ، جمعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.