آئین چراغ بران، رسم دیرینه سال نو میان مردم شهرکرد، ساعاتی قبل از تحویل سال، و با حضور در بقعه متبرکه امامزادگان دو خاتون (س) این شهر اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به نقل از دفتر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری؛ آئین چراغ بران، رسم دیرینه سال نو میان مردم شهرکرد، در شب اول فروردین 95 و ساعاتی قبل از تحویل سال، با حضور در حرم نورانی امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (س) این شهر اجرا شد.

بر اساس این گزارش؛ مردم شهرکرد، از دیرباز و بر اساس اعتقادی دیرینه، آتش مورد نیاز اجاق خانه و چراغ منازل خود را در حرم مطهر این امامزادگان (ع) و به دست یکی از سادات، خادمین و پیوستگان به این بقعه متبرکه تهیه می کردند.

به همین منظور، همه ساله، ساعاتی قبل از حلول سال نو، کودکان به همراه پدر، مادر و بزرگترهای خود، علاوه بر زیارت تربت آرمیدگان در این مضجع و طلب برکت و سلامتی اهل خانواده خود در ایام پیش رو، چراغ های نفتی و یا شمع را به دست سادات حاضر در این بقعه روشن کرده و با آوردن آن به منازل خود، نور و روشنایی و گرمای عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را به منازل خویش متصل و در کانون گرم خانواده جاری می کنند.

در این بین، اهل خانه و خانواده، مواظبت کامل از شعله های برافروخته شده از چراغ های این بقعه را انجام می دهند تا همزمان با حلول سال نو، این نور متبرک، موجبات گرما و روشنایی خانه و کاشانه شان را فراهم کند.

آئین سنتی چراغ بران شهرکرد، در تاریخ 5 دی ماه 1390 و به شماره 391، در فهرست آثار ملی معنوی ایران به ثبت رسید.

گفتنی است: بقعه متبرکه حضرات امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (س) در مرکز شهر شهرکرد واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: سنت چراغ بران تحویل سال در شهرکرد، به عنوان آئین منحصر به فرد در زاگرس میانه، که دارای ریشه های کهن در هزاره های گذشته است، در ایام پس از ورود دین مبین اسلام و پذیرش آن از سوی مردم، با شکل جدید اعتقادات آمیخته شده تا حافظ مفاهیم اسلامی و شیعی در میان تاریکی های جهل ضد دینی تلقی گردد.

مصطفی هادیپور، با بیان اینکه؛ فرهنگ ریشه دار مردم چهارمحال و بختیاری در طول تاریخ، مفاهیم متعددی را در خود پرورش داده است، افزود: این فرهنگ مبتنی بر انگاره های دینی، مذهبی و اعتقادی بنا شده و از جمله این اعتقادات که شکل آئینی به خود گرفته، آداب و رسوم مربوط به گرامیداشت سال نو و نوروز است.

به گفته وی؛ فرهنگ گرامیداشت نوروز و سال نو در چهارمحال و بختیاری را بر 3 مبنای آئین های پیش از آغاز سال نو، حین حلول سال نو و پس از تحویل سال نو، می توان مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار