رییس جمهور غنى ضمن تاکید بر ترتیب نظام آبیاری میگوید که حکومت افغانستان در تولید، انتقال، توزیع و مصرف آب در چهار سال گذشته و تا کنون ناکام می باشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور که امروز در مراسم جشن دهقان و نمایشگاه زراعتی در بادام باغ شهر کابل صحبت میکرد، خطاب به دهقانان گفت: "هر سیر را که شما تولید میکنید، معنی اش اینست که دست افغانستان به دنیا دراز نمیشود.”

او میگوید، در صورتیکه در سال های گذشته بالای زراعت سرمایه گذاری میشد، حالا افغانستان محتاج دنیا نمی بود.

به گفتۀ موصوف، در حال حاضر در همه شهرها روزانه پیداوار خارجی به مصرف میرسد در حالیکه میلیون زن و مرد افغان در اطراف و شهرها بیکار هستند.

موصوف در خطاب به دهقانان گفت: "راه چاره بیکاری شما هستین، بابای پیداوار زعفران و دیگران است.”

رییس جمهور ضمن تاکید بر ترتیب نظام آبیاری سرتاسری گفت که در چهار سال گذشته و اکنون در بخش تولید، انتقال، توزیع و مصرف آب حکومت کامیاب نبوده است.

او از برداشتن گام های عملی در راستای مدیریت آب خبر داده گفت: "هر دهقان باید بداند که در یک شبانه روز چقدر آب نیاز دارد و چه مقدار بدست می آورد.”

غنی بدون ارایه جزئیات از آغاز کار بالای ۲۱ الی ۲۹ بند اساسی، طی سال جاری در سطح کشور خبر داده گفت: "اگر زراعت نباشد، نه تجارت است، نه صنعت، ما مردم با آب هستیم و بی آب زنده گی کرده نمی توانیم.”

موصوف می گوید، سیستم انتقال آب از سربند به مزرعه بسیار قیمت تمام میشود، قسمت عمده سربندهای ما دوامدار نیست، به اساس بررسی وزیر زراعت، ۵۵ فیصد آب که به زمینه میرسد، ضایع میشود. 

رییس جمهور علاوه کرد که کار بالای سربندها از سوی وزارت انکشاف دهات آغاز شده است.

او بر تقیسم ناعادلانه آب نیز انتقاد کرد و گفت: "اگر نظام عادلانه تقسیم آب داشته باشیم، حکومت تقسیم عادلانه آب را مدیریت بکند، مردم به تقسیم عادلانه آب برسند، مقدار تولیدات به صورت اساسی تغییر میکند.”

وی به وزارت های زراعت و مالداری، انکشاف دهات و آب برق هدایت داد تا به شکل بنیادی کار بکند و از ضایع شدن آب جلوگیری نمایند.

موصوف همچنان خاطر نشان کرد که فرق میان تخم اصلاح شده و غیر اصلاح شده زمین تا آسمان تفاوت دارد و قرار است طی سالجاری، ۴۰ هزار تن تخم اصلاح شده برای دهاقین توزیع شود.

او در خطاب به دهاقین گفت: "ضرورت شما باید در صدر برنامه های دولت قرار بگیرد.”

غنی می گوید که اولین بازار پیداوار افغانی قوای امنیتی و دفاع است و هدایت واضح داده شده تا تمام نیازمندی های قوای امنیتی و دفاعی از پیداوار داخلی تامین شود.

رییس جمهور همچنان در نشست امروز از انتصاب بعضی شاروالان برای ولایات خبر داد و گفت که برای شاروالان هدایت میدهد تا بازارهای هفته وار و ماهوار را در نقاط مختلف ولایات مربوطه شان ترتیب بکنند.

موصوف در خصوص تولید میوه های تازه بی کیفیت خارجی گفت: "به وزارت مالیه هدایت میدهم که تعرفه میوه های خارجی را از صد الی ۱۵۰ در صد بالا ببرد.”

وی همچنان یاد آور شد که اولین پارک زراعتی و صنعتی پروژه باریک آب که از بودجه دولت افغانستان تمویل میشود، کار آن امسال آغاز میشود و در چند سال آینده تکمیل و در خدمت دهاقین قرار خواهد گرفت.

موصوف گفت که چندی قبل باشماری از صادر کننده گان میوه تازه نشست داشت و با آنها به تفاهم رسیده تا در ماه جوزا، روزانه شش صد تُن میوه تازه افغانستان به کشورهای خلیجی صادر شود.

او از سکتور خصوصی خواست تا در بخش زراعت سرمایه گذاری بکنند و بدون پرداخت رشوت و کدام کثافت، زمین را بدست بیاورند.

وی به تولید ۲۴۰ میگاوات برق در سال جاری اشاره کرده گفت که مقداری برق که امسال تولید میشود در صد سال گذشته بی نظیر بوده است.

رییس همچنان در خصوص وصل قریه جات به شهرها گفت که هدایت واضح داده شد تا راه های مواصلاتی را اصلاح و ده ها هزار کلیومتر سرک دیگر ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.