ادبیات به طور عام و شعر به طور خاص از دید مفسرین و پژوهشگران این عرصه هنری پایه محسوب می‌شود، اما هنوز به جایگاه حقیقی خود نرسیده است.

محمود حبیبی‌کسبی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به جمع‌آوری مجموعه شعرش پس از 6 سال به عنوان اتفاق خوب سال 94 گفت: مجموعه شعرم را به انتشارات سوره مهر سپردم، این اثر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده رونمایی خواهد شد تاکنون نیز در سال 94 برایم اتفاق بدی نیفتاده است.

وی افزود: ادبیات به طور عام و شعر به طور خاص هنری است که از دید کلی مفسرین و پژوهشگران این عرصه هنر پایه محسوب می‌شود، اما هنوز نتوانسته است به جایگاه حقیقی خود برسد، به طور مثال جشنواره شعر فجر از نظر جوایز و تأثیرگذاری رسانه‌ای میان مخاطبان عام و خاص این هنر به پای جشنواره‌های دیگر هنرها نمی‌رسد.

این شاعر با اشاره به آنکه کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر آزاد و موضوعی به دریافت اثر و برگزیده شدن محدود شده‌اند، بیان کرد: امیدوارم این فرهنگ کم‌کم به ما نهادینه شود که تعداد این جشنواره‌ها محدود اما تأثیرگذار در روند ادبیات معاصر باشند تمام آن‌ها به محل جایزه گرفتن تعدادی شاعر مشخص و معین بدل شده است و بودجه ادبی صرف این جشنواره‌ها می‌شود.

حبیبی ادامه داد: امیدوارم مدیران فرهنگی به این نتیجه برسند که جشنواره‌های ادبی سودی برای ادبیات ندارند، کنگره‌ها و همایش‌هایی جایگزین جشنواره‌های ادبی شوند که به بررسی شعر امروز بپردازند، به هر حال برای آنکه بدانیم شعر به کدام سمت در آینده برود ابتدا باید فهمید در کجا قرار داریم احساسم این است که هم‌اکنون در ادبیات به گم‌شدگی دچار شده‌ایم.

وی تصریح کرد: چند سالی کنگره‌های پژوهشی و علمی شعر را برگزار کنیم و در این کنگره‌ها متوجه شود که شعر با توجه به آنچه در تاریخ ادبیات ایران پشت‌سر گذاشته است و با داشته‌های امروز خود در چه جایگاهی قرار دارد از طرف دیگر همایش‌های علمی جایگاهمان در مقایسه با ادبیات امروز جهان را بررسی کند.

این شاعر با اشاره به آنکه چرا شاعران کهن، شهیرترین انسان‌ها در جهان هستند، اظهار داشت: با وجود آنکه شاعران کهن، در ردیف مشهورترین افراد جهان قرار دارد نام و نشانی از شاعران امروزمان نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار