تالاب بین المللی کانی برازان با بهره مندی از آب رودخانه مهاباد ، زهکش ها و چشمه های پیرامون آن به طور کامل آبگیری شده است


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت :این تالاب بین المللی به طور کامل آبگیری شده و عمق آب تالاب هم اکنون بین یک تا 1.7 متر متغیر است.
کامران حسینی افزود: آبگیری این تالاب بین المللی از رودخانه مهاباد، چشمه قره داغ، آب مازاد زهکش ها و کانال های پیرامون این تالاب انجام می شود.
حسینی اظهار کرد: در تابستان امسال به علت کاهش میزان آب، قسمت هائی از این تالاب بین المللی در ضلع شرقی آن در نزدیکی روستاهای بفراون و قلعه حسن و قسمت شمالی در نزدیک روستای گروس به طور کامل خشک شده بود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تابستان امسال برای نخستین بار چشمه روستای قره داغ که یکی از منابع اصلی تامین کننده آب این تالاب است، به علت حفر چاه های غیرمجاز در حاشیه آن خشک شد که این امر موجب شد تا این تالاب با کمبود جدی آب مواجه شود.
حسینی با اشاره حضور بیش از 30 هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی بومی و مهاجر در این تالاب افزود: این پرندگان که در دسته های چند هزار تایی وارد این تالاب می شوند، در ادامه مسیر کوچ خود از جنوب به شمال اروپا مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می پردازند.
وی اضافه کرد: این پرندگان شامل غاز خاکستری، گیلان شاه دم سیاه، فیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی، انواع آب چیلک تک زی و آواز خوان، کشیم کوچک و بزرک و چوبپا نوک خنجری هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این تالاب به علت وضعیت و امنیت مناسب، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.
وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شکار گونه های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.
حسینی از گردشگران و مسافران نوروزی این تالاب نیز خواست با توجه به اینکه برخی از پرندگان تالاب در این فصل مشغول جفت گیری و لانه سازی هستند، هنگام بازدید از تالاب از رفت و آمدهای اضافی، ایجاد سر و صدای بلند و پرتاب سنگ و دیگر اشیاء به سوی کلنی های پرندگان خودداری کنند.
تالاب کانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجراست.
از بین تالاب های شهرستان مهاباد کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالاب های بین المللی به شمار می روند.
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.