اگر فیلم‌سازان انتقادی نسبت به شغل‌ها دارند، باید به صورتی به آن بپردازند و عیب آن را مطرح كنند كه ذهنیت مردم نسبت به آن شغل‌ها خراب نشود.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه درباره نمایش روحانیت در آثار نمایشی و سینمایی اظهار داشت: به نظر من نمایش یك روحانی در آثار نمایشی درست مثل بقیه شغل‌ها، فرقی با نمایش یك پزشك، مهندس و پلیس ندارد؛ اما برخی اوقات فردی از یك پلیس برداشت بد دارد و این برداشت خود را القا می‌كند كه نه مطابق با واقعیت است و نه خوشایند مخاطب. بنابراین این نوع برداشت‌ها نه تنها در مورد روحانیت بلكه درباره همه شغل ها صدق می‌كند و اشكال دارد. اگر روحانی شأن و قداست دارد، پلیس، پزشك، پرستار و ... هم قداست دارد.

وی با ذكر مثالی عنوان كرد: اگر فیلم كاری كرد كه بیماران با دیدن پرستاران بترسند یا اینكه اعتماد مردم به پلیس از بین برود، اینها فیلم های خوبی نیستند.

پناهیان تصریح كرد: اگر فیلم سازان انتقادی نسبت به شغل‌ها دارند، باید به صورتی به آن بپردازند و عیب آن را مطرح كنند كه ذهنیت مردم نسبت به آن شغل ها خراب نشود. به نظر من در مورد نمایش یك روحانی در سینما و تلویزیون نیز همین گونه است؛ بنده مخالف نقد نیستم اما مخالف تخریب هستم. 

وی بیان كرد: آن چیزی كه در نهایت در ذهن مخاطب باقی می‌ماند، مهم است و اینكه كارگردان شعار بدهد و پیامی را مطرح كند اما اثر فیلمش تاثیر دیگری داشته باشد، مورد قبول نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: گاهی اوقات فیلم ساز، آخر فیلم را با پیامی مثبت به پایان می‌رساند اما آن چیزی كه در ذهن مخاطب شكل می‌گیرد صحنه‌هایی است كه در اواسط فیلم دیده می‌شود و همین نكات مهم است. این ها وزن‌كشی‌هایی است كه خود هنرمندان بهتر از آن اطلاع دارند و به همین دلیل نمایش دادن یك روحانی در سینما موضوع مهمی نیست و هر كسی می‌تواند این كار را انجام دهد.

وی اظهار كرد: به اعتقاد من فیلم سازان باید نكات مثبت و انتقادی را مطرح كنند اما مسئله مهم زیبا انجام دادن این كار یعنی نمایش روحانی در یك اثر سینمایی است؛ چراكه ما نیاز داریم مردم به كسانی مانند روحانی، پلیس و پرستار اعتماد كنند.

حجت الاسلام پناهیان در مورد انتقادش از فیلم سینمایی «طلا و مس» در نمایش یك روحانی گفت: فیلم ساز در «طلا و مس» رسالت یك روحانی را طوری تعریف كرده كه مدام در حال قالیبافی است؛ در صورتی كه یك روحانی می‌تواند در صورت نیاز كارهای بسیار مفیدتری از قبیل تدریس قرآن انجام دهد. 

گفتنی است، دومین دوره جشنواره «روحانی و  سینما» 27 فروردین در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار