رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گفت: حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) با اجرای سه طرح عمرانی، برنامه های فرهنگی و زیرساختی ویژه نوروز آمادگی بهتری نسبت به سال های گذشته برای پذیرایی از زائران دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،فرزین بهمنی آزاد افزود: اجرای طرح کاشی کاری داخل حرم با سه میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار و نصب پنجره های این مکان مقدس با هشت میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق حرم دو طرح عمرانی جدید اجرا شده در این بارگاه نورانی است.
وی اظهار کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز با ساخت مرکزدرمانی مجهز به خانه پزشک، تزریقات و آمبولانس از محل بودجه نفت گام بلندی برای رفاه بهتر حال زائران برداشته است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران برنامه ریزی لازم برای اسکان، تامین روشنایی، تامین آب، خدمات رسانی بهتر بازارچه حرم، خدمات بهداشتی از امسال نیز همچون سال های گذشته انجام شده است.
وی با یادآوری اجرای طرح فرهنگی آرامش بهاری در حرم بی بی حکیمه (س) بیان کرد: اعزام مبلغ برای پاسخگویی به سوال های مراجعان، مسابقه های فرهنگی و خیمه نماز از دیگر برنامه های امسال در این بقعه نورانی است.
بهمنی آزاد با اشاره به در حال اجرا بودن طرح توسعه حرم بی بی حکیمه (س) که به مساحت 12 هزار متر مربع در حال اجراست، گفت: تکمیل این طرح نیازمند 100 میلیارد ریال اعتبار است که در صورت تامین بودجه و تکمیل تحول چشمگیری در بهبود خدمات رسانی به زائران ایجاد خواهد شد.
به گفته کارشناسان در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.
یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ (ع) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.
حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش به تنگه ای پناهنده و در درون غاری مخفی شد و در همان دیار بر اثر بیماری وفات یافت.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف بازسازی شد. مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال 1099 از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر، پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد.
حرم بی بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد که سالانه پذیرای یک میلیون و 500 هزار نفر زائر از سراسر ایران و کشورهای خارجی است.
انتهای پیام /ف
برچسب ها: پایتخت ، گردشگری ، زائران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.