نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت: حکومت وحدت ملی در سال 2016 میلادی با 5 مانع عمده مواجه است که اگر مبارزه با هر کدام از آنها کوتاه بیاید، ممکن است به یک فاجعه بیانجامد.

5 مانع عمده برسر راه حکومت افغانستان/لزوم حضور همسایگان افغانستان در روند صلحبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «نیکولاس هیسم» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از وضعیت این کشور به اعضای شورای امنیت گزارشی را ارائه کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت: حکومت وحدت ملی در سال 2016 میلادی با 5 مانع عمده مواجه است و اگر در رسیدگی و مبارزه با هر کدام از آن کوتاه بیاید، ممکن است به یک فاجعه بیانجامد.

وی افزود: بقای حکومت وحدت ملی در سال 2016 یک دستاورد تلقی می‌شود.

نماینده ویژه بان‌کی‌مون در امور افغانستان گفت: حکومت باید با اقتصاد در حال انقباض، بیکاری، افزایش درگیری‌ها و فضای سیاسی بی‌نهایت شکننده مبارزه کند.

هیسم تاکید کرد که اگر افغانستان در هر یکی از 5 آزمون کوتاهی کند با پیامدهای شدید سیاسی و عواقب دیگر در تمام افغانستان مواجه خواهد شد.

وی فساد اداری را یکی از چالش‌های پیشروی دولت وحدت ملی افغانستان خواند و گفت که باید در مبارزه علیه آن از خود قاطعیت نشان دهد.

نماینده ویژه سازمان ملل در ادامه اظهارات خود به حضور نیروهای داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت: نیرو های امنیتی افغانستان توانستند نفوذ این گروه را محدود کنند.

وی سقوط موقت شهر «قندوز» را به مثابه بزرگترین ناکامی حکومت افغانستان در سال گذشته میلادی پس از سقوط طالبان در 2001 دانست.

هیسم هشدار داد که سقوط شهر قندوز، هر چند موقتی، برای رویکرد سیاسی حکومت وحدت ملی پیامدهای قابل توجهی را به بار خواهد آورد.

وی تاکید کرد: مردم افغانستان صلح می‌خواهند و سزاوار صلح هستند و به آن نیاز دارند.

نماینده ویژه سازمان ملل از نشست چهارجانبه مذاکرات صلح را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات صلح در افغانستان با همکاری و حمایت کشورهای همسایه و منطقه می‌تواند به یک پروسه موفق بیانجامد.

هیسم از تلاش‌های حکومت پاکستان برای نقش آن کشور در راستای تلاش به منظور آغاز دوباره روند صلح افغانستان استقبال کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: afghanestan ، yjc.ir ، 2016
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار