بهار طبیعت در چند قدمی تحولی عظیم قرار دارد و رفت و آمدهای پرنشاط عابران و ناگهان صدای انفجار و در پس آن جیغ عابران پیاده شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، روزهای پایانی سال است . بهار طبیعت که در چند قدمی تحولی عظیم قرار دارد . رفت و آمدهای پرنشاط عابران و ناگهان صدای انفجار و در پس آن جیغ عابران پیاده شنیده می شود.

قصه پر غصه روزهای انتهایی سال که هر بار رنگ و بویی از جنس وحشت و هراس به خود میگیرد.

دست تهاجم فرهنگی این بار به سنت دیرینه و مذهبی ما هم رحم نکرد و فراتر از حد تصور آن را دستخوش تغییر و تحولی بس نامیمون کرد.

چهارشنبه پایان سال ، چهارشنبه ایی که خانواده های زیادی را متاثر و داغدار عزیزانشان کرد، چهارشنبه ایی که قرار بود سر منشاآیینی دوست داشتنی باشد و حالا نیست.

قاشق زنی ، کوزه شکستن ،فال گوش ایستادن ،خوردن آجیل ، رفتن به دامن طبیعت ، گره گشایی و پختن آش بیمار تمام آداب و سننی است که میتواند چهارشنبه آخر سال را خاطره انگیز کند و ریشه در فرهنگ و قدمت این سرزمین دارد اما چه سود که تمام این سنت ها تبدیل به تنها آتش بازی و ساختن نارنجک های دست ساز شده است.

این روزها در حال نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال هستیم .هر سال تمام سازمان ها و ارگانهای امدادی و خدمت رسان برنامه ها و وظایف خاصی برای این روز از سال پیش بینی و اجرایی می کنند.

نیروی انتظامی به عنوان اولین ارگان پیشگیری کننده و نظم دهنده جامعه برنامه های خاص خود را خواهد داشت.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان درخصوص برنامه های نیروی انتظامی استان اصفهان برای چهارشنبه آخرسال گفت: هر ساله اقدامات خاصی برای این روز در نظر داریم که اولین گام اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هموطنان است که این مهم با چاپ ویژه نامه و توزیع پوسترهای آموزشی در سطح شهر انجام شده است.

کریمی با بیان اینکه گروه هدف ما نوجوانان هستند افزود: در اقدام مشترکی با آموزش و پرورش توزیع فیلم های هشداردهنده در تمام مراکز آموزشی شهر در دستور کار قرار داده شده است.

وی از اقدامات ترافیکی پلیس در این روز خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم امنیت و ترافیک میادین اصلی شهر را تحت پوشش قرار دهیم تا از هرگونه مزاحمت احتمالی پیشگیری شود .

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته شاهد تخلفات حادثه ساز در این روز نبوده ایم و با اقدامات پیشگیرانه انجام شده در سال جاری بیش از 60 هزار محموله های بزرگ مواد محترقه غیر استاندارد در استان اصفهان کشف شده است.

اولین ارگان اجرایی برای مقابله با حوادث، سازمان آتش نشانی و اورژانس است که در صورت بروز حوادث ملزم به حضور سریع و به موقع در محل حادثه است.

روابط عمومی آتش نشانی اصفهان گفت: امسال به منظور تسهیل در عملکرد و بهبود خدمت رسانی 3 نماینده به مراکز پلیس 110 اعزام شده اند تا به طور خاص در سریع ترین زمان ممکن و از طریق بی سیم با واحد عملیات در ارتباط باشند.

شریعتی تصریح کرد : استقرار خودروهای امدادی در میادین اصلی شهر و نقاط پرتراکم از عمده فعالیت هایی است که آتش نشانی اصفهان انجام داده است.

وی در پایان افزود : جوانان و نوجوانان از مناطقی که توسط سازمان ها و ارگان ها مورد حفاظت قرار گرفته همچون کوه صفه اصفهان میتوانند استفاده کنند و خانواده ها از امنیت این مکان ها به دلیل حضور جدی آتش نشانی و پلیس اطمینان داشته باشند.

تمام اخطارها و هشدارها برای سلامتی شهروندانی است که آغاز سال نو را در کنار خانواده و به دور از آسیب هایی که با یک بی احتیاطی ممکن است تا سالیان دراز گریبان گیرشان شود باشد.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر مصدومین چهارشنبه آخرسال 93 را کودکان تشکیل داده اند افزود: 18 نفر مصدوم ناشی از سوختگی در سال گذشته به این بیمارستان مراجعه کردندکه از این تعداد مصدوم حدود 60 درصد مربوط به سوختگی از آتش و 40درصد سوختگی از ترقه است.
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ یک از مصدومیت ها شدید و در حد تخلیه چشم یا قطع عضو نبوده است گفت:سال گذشته 50 درصد سوختگی های ناشی از آتش مربوط به کودکان 2 تا 15 سال بوده است که این موضوع اهمیت مواظبت از کودکان را در پی دارد.

محسن کوهی نصرآبادی جامعه شناس گفت: مهندسی برگزاری مراسم چهارشنبه سوری نیازمند یک بازنگری اساسی است. چرا که برنامه های موجود از یک ناکارآمدی فرهنگی عمیق رنج میبرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه نهادهای اجتماعی متولی، در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و برنامه های طراحی شده کارکرد لازم و مناسب خود را از دست داده است.احترام به ارزش های مشترک مانند رعایت حقوق دیگران ، رعایت قوانین و مقررات و نهادینه کردن هنجارهای اجتماعی میتواند مبنای رفتار مناسب و بهنجار در این مراسم ملی و تاریخی باشد.

کوهی استفاده از گروههای موسیقی سنتی را به عنوان یکی از راهکارهای کاهش رفتارهای خطرآفرین برشمرد و ادامه داد: زمانی که در فضای عمومی موسیقی سنتی نواخته شود و مردم از آنها استقبال کنند و احتمالا شاهد کاهش استفاده از مواد محترقه نظیر ترقه و نارنجک خواهیم بود و رفتار معدود افراد خاطی با واکنش عمومی مواجه خواهد شد.

سالانه میلیاردها ریال هزینه برای بازسازی و اصلاح معابر و گذرگاهها میشود که ما در برخوردی احساسی با به خطر انداختن جان خود و استفاده از مواد منفجره زیبایی شهر را تحت تاثیر قرار خواهیم داد.

این خسارت میلیاردی در حالی است که تنها به زیبایی شهر آسیب برسانیم و در صورت خسارت جانی دیگر قادر به برآورد هزینه خسارت نخواهیم بود. 



انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.