نشست‌های مشترک دولت و مجلس در سال 94؛

نقطه پایانی تعامل دولت یازدهم و مجلس نهم! + تصاویر

دولت یازدهم تا کنون 6 نشست مشترک با مجلس برای تعامل هر چه بیشتر برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دولت یازدهم از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز تلاش کرده است تا روند رو به مثبتی را با مجلس نهم در پیش بگیرد به نحوی که رئیس‌جمهور بارها در سخنان خود بر ضرورت تعامل میان مجلس و دولت و حفظ جایگاه مجلس تاکید کرده است.

این دولت همواره در تلاش است تا تعامل سازنده‌ای را با مجلس نهم و نمایندگان داشته باشد، به همین دلیل در دوسال اول 4 نشست مشترک با بهارستانی‌ها برگزار کرده است.

شش نشست مشترک میان دولت و مجلس از سال 92 تاکنون برگزار شده است و براساس توافق صورت گرفته میان این دو قوا میزبانی نشست به ترتیب میان آن‌ها تقسیم شده است.

نشست مشترک دولت و مجلس در سال 94

اما در 23 فروردین‌ماه، نمایندگان ملت به پاستور دعوت شدند و دولت میزبان پنجمین نشست مشترک میان دو قوه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدا گزارشی از عملکرد دولت را ارائه داد و سپس به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: اگر در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و گفت‌وگوها در چارچوبی که مدنظر داریم به پیش برود، باز هم آثار اقتصادی آن در کوتاه مدت نمود چندانی نخواهد داشت، هم دولت و هم مجلس باید کاملا تمرکز کنیم که بار جدیدی بر دوش دستگاه اجرایی قرار ندهیم تا کشور آنگونه که مورد نظر مردم و رضایت خداوند است، اداره شود.

رییس جمهور در ادامه با تأکید بر تعامل با دنیا در مسأله هسته‌ای، گفت: در مذاکرات هسته‌ای دو گام بسیار بزرگ برداشته شده است. گام اول توافق موقت ژنو در سال گذشته بود که تجربه آن دارای اهمیت بسیاری است، چرا که در یک روز ما اقداماتی کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اقدامات انجام شده را تأیید کرد و همزمان برخی تحریم‌ها نیز برداشته شد.

روحانی در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گام دوم نیز می‌توانیم این تجربه را تکمیل کنیم، گفت: اینگونه نخواهد بود که در یک توافق، یک طرف قضیه به تعهدات خود عمل کند و طرف دیگر از مسئولیت خود شانه خالی کند.

نشست مشترک دولت و مجلس در سال 94

در ادامه علی لاریجانی مشکلات مردم را برای رئیس جمهور و اعضای دولت یازدهم بازگو کرد و در ادامه  مسأله هسته‌ای را یک موضوع مهم در صحنه بین‌المللی برای ایران دانست و با اشاره به سنگ‌اندازی برخی کشورها در سطح منطقه‌ای و جهانی برای جلوگیری از نهایی شدن توافق در مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: ایران در بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مستقل است و با وجود عدم همراهی برخی دولت‌‌ها، ملت‌ها به دلیل ماهیت انقلاب، همواره از ما حمایت کرده‌اند. بنابراین ما باید در همه مسایل روی پای خود بایستیم و نباید چشم امید به دیگران داشته باشیم.

رییس مجلس بر انسجام درونی در کشور برای مقابله با چالش‌های بیرون تأکید کرد و نامگذاری امسال به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی از سوی رهبر معظم انقلاب را دقیق و مناسب دانست و گفت: در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای، عده‌ای دغلکاری می‌کنند تا میان ایران با کشورهای اسلامی و همسایه اختلاف بیندازند و هاله دروغین ایجاد کنند که اجماع جهانی علیه ایران وجود دارد.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای از بین رفتن هاله دروغین اجماع جهانی علیه ایران است و با توانمندی و توفیق در مذاکرات، منافع کشور بیشتر تأمین خواهد شد.

نشست مشترک دولت و مجلس در سال 94

در ادامه "محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت در پایان نشست مشترک مجلس و دولت در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه اظهارنظرهایی از سوی نمایندگان مجلس و دولت مطرح شد که راه را برای اجرای بیانات رهبر معظم انقلاب هموار می کند.  
 
سخنگوی دولت افزود: در این جلسه تاکید شد ضمن این که باید در مذاکرات هسته ای بتوانیم حقوق ملت ایران را استیفا کنیم باید در بحث توسعه اشتغال و کاهش تورم هم گام برداریم.  

"ابراهیم کارخانه ای" عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این جلسه بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر مجلس و دولت تاکید کرد و گفت: این جلسات باید به سمت اثرگذاری هر چه بیشتر حرکت کرده و از حالت تشریفاتی خارج شود.

"شهیندخت مولاوردی" معاون رئیس جمهور در امور زنان در پاسخ به این سوال که این جلسات چه خروجی اجرایی برای مردم خواهد داشت گفت: نباید انتظار خروجی عملیاتی یا اجرایی از این قبیل جلسات داشته باشیم؛ برگزاری این قبیل جلسات زمینه همدلی و همزبانی بین دولت و مجلس را ایجاد می کند و جلسات مشترک هر حوزه بین مجلس و دولت در تمام ماه ها و هفته های سال برگزار می شود که خروجی های مورد نظر از آن جلسات بیرون خواهد آمد.

 غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس و غلامرضا تاج گردون از کمیسیون برنامه و بودجه، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت در جمع اعضای مجلس و دولت سخنرانی کردند.

نشست مشترک دولت و مجلس در سال 94

نشست مشترک دولت و مجلس در سال 94

این جلسه حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید همزمان با اذان مغرب به پایان رسید و نمایندگان پس از اقامه نماز به ضیافت شام رفتند.

و اما آخرین و ششمین نشست مشترک میان دولت یازدهم و مجلس نهم عصر روز یکشنبه 31 خرداد ماه  94 و مصادف با چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار و طی این نشست مسایل مهمی همچون اقتصادی کشور، برنامه ششم توسعه و نیز نحوه تخصیص اعتبار بودجه به بخش‌های مختلف و همچنین موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ششمين نشست مشترك دولت و مجلس با اشاره به اينكه مذاكرات هسته‌اي به مرحله حساسي رسيده است، گفت: مذاكرات مسأله همه كشور است و اميدواريم با كمك مجلس و حمايت مردم ضمن احقاق حقوق ملت و تأمين منافع كشور به نتيجه قابل قبول و خوشحال‌كننده دست يابيم.

رييس شوراي عالي امنيت ملي از اين مذاكرات به عنوان يكي از مهم‌ترين مذاكرات ديپلماتيك كشور ياد كرد و اظهار داشت: اين كار مهم در چارچوب رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، شوراي عالي امنيت ملي و قانون اساسي پيش رفته و خواهد رفت.

روحاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به موضوع استيضاح وزير آموزش و پرورش گفت: سوال و استيضاح از وزرا حق قانوني مجلس است، اما در اين شرايط كه آخرين سال فعاليت مجلس نهم است، اميدواريم جلسه استيضاح به بهترين نحو كه نشانه همدلي و همكاري دولت و مجلس باشد، برگزار شود.

نشست مشترک دولت و مجلس در سال 94

همچنین علی لاریجانی با اشاره به تاکيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر لزوم هم‌دلي و هم‌زباني ميان قواي سه‌گانه گفت: ايشان در ديدار اخير خود با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مجدداً بر لزوم توجه به هم‌دلي و هم‌زباني علي‌الخصوص ميان مجلس و دولت تاکيد داشتند. معظم‌له فرمودند دولت در وسط ميدان است و بايد به او کمک کرد. در شرايط فعلي اميدوارم بيش از گذشته تلاش کنيم با توجه به مشکلات مردم، وقت‌مان را صرف حل مسائل اساسي کشور کنيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: اميدوارم که برگزاري اين جلسات به همگرايي و همفکري در مسائل عمده کشور کمک کند.

نشست مشترک دولت و مجلس در سال 94

در ابتداي اين جلسه حجت الاسلام مجيد انصاري معاون پارلماني رييس جمهوري ضمن خير مقدم به رييس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اظهار اميدواري كرد در سايه همدلي و همزباني دولت و مجلس، مشكلات كشور در عرصه‌هاي مختلف مرتفع شود.

مدت‌ها از موعد زمان برگزاری هفتمین نشست مشترک می‌گذرد و دولت یازدهم که میزبانی این دور از سلسله نشست‌ها را بر عهده دارد تاکنون زمان و روزی را مشخص نکرده است.

حال باید دید آیا دولت در ابتدای سال 95 آخرین نشست مشترک خود با مجلس نهم را برگزار می‌کند یا در انتظار تشکیل مجلس دهم و برگزاری هفتمین نشست مشترک میان قوه مجریه و مقننه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار