افزایش بازدهی فرآیند شیمی درمانی به کمک نانو حامل‌های مغناطیسی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به کمک تولید نانو حامل‌های مغناطیسی، بازدهی فرآیند شیمی درمانی سرطان خون را افزایش دادند.

محمد ایرانی دانشجوی دکتری دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دانوروبیسین را آنتی‌بیوتیکی مؤثر در درمان سرطان خواند و گفت: اگر این آنتی‌بیوتیک به صورت هدفمند سلول‌های سرطانی را نابود کند، با کاهش اثرات مخرب و افزایش قابل توجه بازدهی رو به رو هستیم. هدف از انجام این طرح سنتز یک نانو حامل کامپوزیتی مغناطیسی جهت انتقال هوشمند داروی مذکور به سلول سرطانی و رهاسازی کنترل شده آن است.

وی افزود: نانوذرات اکسیدآهن به کار برده شده در اجزای تشکیل دهنده این نانوحامل کامپوزیتی دارای خواص مغناطیسی است و در حضور میدان مغناطیسی نقش شناسایی سلول‌های سرطانی را در نانولوله‌های کربنی با کنترل منافذ نانویی نانوحامل، امکان بارگذاری بیشتر دارو و رهاسازی کنترل‌شده آن را فراهم می‌آورند.

دانشجوی دکتری صنعتی امیرکبیر روش کار را این گونه توضیح داد: پس از سنتز نانولوله‌های کربنی چند دیواره بین نانوذرات اکسیدآهن و نانولوله‌های کربنی پیوند برقرار کردیم و نانوالیاف کامپوزیتی سنتز کردیم. در مرحله بعد داروی دانوروبیسین را درون نانوالیاف بارگذاری کردیم تا نانوحامل حاوی این دارو تهیه شود.

وی با اشاره به نتایج حاصل از آزمایشات خاطرنشان کرد: نتایج میزان بارگذاری دارو و رهاسازی کنترل شده دارو توسط نانوحامل‌ها را در طول دو هفته نشان می‌دهد. همچنین در حضور میدان مغناطیسی خارجی سلول‌های سرطانی بیشتری می‌میرند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار