گزارش/

نگاه مجلس به صنعت سبز کشور/ آیا کلید قفل گردشگری در دست بهارستانی‌هاست؟

برای رسیدن کشورمان به جایگاه‌ اصلی‌اش در صنعت گردشگری، نباید نقش دیپلماسی پارلمانی را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتخابات به پایان رسید و مجلس شورای اسلامی چهره نو کرد. این در حالی است که تکیه اصلی شعارهای بسیاری از کاندیداهای مجلس دهم بهبود معیشت و رفاه ملت بود تا جایی که حتی برخی اولویت اصلی‌شان در صورت راهیابی به خانه ملت را توسعه گردشگری قلمداد کردند. در اینجا برای بسیاری از مردم سوالی پیش می‌آید که آیا به راستی نمایندگان آنان در بهارستان می‌توانند تاثیری بر توسعه صنعت گردشگری داشته باشد یا چنین اظهاراتی فقط در حد شعار باقی می‌ماند؟

ش

پیش از هر چیز در این میان جا دارد به جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل استناد کنیم که بر اساس آن ایران جایگاهی در میان ۱۰ کشور فعال در حوزه گردشگری منطقه خاورمیانه ندارد! به راستی چرا با وجود ظرفیت بسیار بالای گردشگری کشور این صنعت هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است؟ کشور ما که دارای ظرفیت‌های خدادادی گردشگری بی‌نظیری در دنیاست و چون بسیاری از کشورها به ساخت و آماده سازی جاذبه‌ها و طبيعت مصنوعی در جهت جذب گردشگر جهانی متوسل نمی‌شود، پس چرا از غافله عقب مانده‌ است؟

 در توضیح چرایی این اتفاق به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نباید از تبليغات منفی کشورهای رقیب گذشت چرا که آنان با تیره و تار نشان دادن اوضاع داخلی‌مان درصدد کاهش ورود گردشگران به ایران اسلامی هستند اما ما چه باید کنیم؟ آیا باید تسلیم شویم و دست روی دست بگذاریم تا دشمن به اهداف ضد ایرانی‌اش نائل شود یا اینکه باید با تبليغات جهانی گسترده چهره واقعی ايران را به همگان نشان دهیم و چنین توطئه‌هایی را خنثی کنیم؟

نگاه مجلس به صنعت سبز کشور/ آیا کلید قفل گردشگری در دست بهارستانی‌هاست؟

اما همه مشکلات این صنعت به تبلیغات منفی رقبا برنمی‌گردد بلکه پاره‌ای از مشکلات گردشگری به دلیل کم‌کاری‌های داخلی است؛ چرا که داروی گردشگری بر خلاف اعتقاد بسیاری فقط هتـل نیست بلکه برای توسعه این صنعتی که نقش ممتازی را در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند و تا حدود زیادی نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد، باید همه زیرساخت‌ها فراهم شود که متاسفانه بسیاری از اماکن تفریحی کشورمان با خلأ امکانات رفاهی روبرو است.

از طرفی وقتی در ایامی چون نوروز که عموم بیشترین استفاده را از مراکز گردشگری و تفریحی کشور دارند، قیمت هتل‌ها سر به فلک می‌زند، نباید از ضربات و  لطمات شدیدی که این بی‌برنامگی‌ها به ساختار گردشگری کشورمان می‌زند متعجب شد.

بعد از این همه طول و تفصیل می‌رسیم به آنجا که نقش بهارستانی‌ها در توسعه این صنعت چیست؟ به ضرس قاطع می‌توان گفت که در این زمینه نیز نمی‌توان از نقش مجلسی که همیشه در رأس امور بوده و هست عبور کرد چرا که ریل گذار دولت است و با نگاه ویژه و روشن به صنعت سبز کشور می‌تواند اقتصاد ملی را از چنته نفت وارهاند و ضمن حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی، ایران را بر جایگاه شایسته خود در گردشگری جهان بنشاند.

رفع خلأهای قانونی با ورود مجلس

در همین زمینه محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان می‌گوید: طرح‌هایی نظیر حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی و بخش‌هایی نظیر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی نقش بسزایی در توسعه گردشگری دارد.

ش

نماینده مردم اردکان با تاکید بر نقش صندوق احیا در تسهیل توسعه زیر ساخت‌های گردشگری افزود: این صندوق می‌تواند محدودیت‌های موجود در زمینه بودجه و اعتبارات دولتی را با مشارکت بخش خصوصی پشت سر نهد و اندوخته‌های سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در راستای تعالی بخشیدن به جایگاه آثار تاریخی و فرهنگی سامان بخشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: مجلس به سهم خود در رفع خلأهای قانونی حوزه احیاء بناهای تاریخی و میراث فرهنگی می‌تواند کمک کند و دولت نیز باید برنامه‌های خود را برای جذب سرمایه گذار و تقویت بخش خصوصی با جدیت دنبال کند.

افزایش اعتبار در سایه حمایت بهارستان


علاوه بر این حمیدرضا پشنگ، دبیر کمیسیون عمران در مورد تاثیرات معماری بر گردشگری  اظهار داشت: معماری سنتی معمولا از عوامل اصلی جذب گردشگر به شمار می‌رود و گردشگران از نقاط مختلف دنیا حاضرند  با صرف هزینه‌های زیادی برای بازدید از آثار باستانی کشورهای مختلف هزینه صرف کنند.

دبیر کمیسیون عمران با اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای افزایش اعتبارات حوزه گردشگری گفت: مجلس این آمادگی را دارد که در حوزه گردشگری و صنایع دستی با افزایش اعتبارات حمایت لازم را از دولت انجام دهد تا خدمات در این حوزه به حد مطلوب برسد و در سال‌های آینده بتوانیم در حوزه گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی جهش خوبی را داشته باشیم.

مانعی به نام روادید

همچنین به گفته ابوذر ندیمی، سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس یکی از راه‌های توسعه روابط گردشگری لغو روادید است چرا که در حال حاضر ایران یکی از کشورهایی است که به لحاظ صدور روادید هنگام سفرهای خارجی محدودیت‌هایی دارد در حالی که پیش از انقلاب رفت و آمدها با خارج از کشور بیشتر صورت می‌گرفت چون نیازی به روادید نبود از این رو اگر در بسیاری از موارد لغو روادید را داشته باشیم بخش عمده‌ای از موانع گردشگری نیز برداشته خواهد شد.

کمبود بودجه


ش

علاوه بر این جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و گردشگری مجلس با اشاره به بودجه‌ اختصاص داده شده به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی گفت:‌ مبلغ در نظر گرفنه شده برای بودجه میراث فرهنگی نمی‌تواند از عهده توسعه گردشگری برآید و اگر به دنبال تحولی عظیم در این صنعت هستیم باید توسعه گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که مادامی که گردشگری در دست دولت باشد آن هم با اقتصاد نفتی، نباید انتظار بالایی از این صنعت داشته باشیم.

و کلام آخر اینکه

با تصویب برجام و اجرای آن، امیدها به خیزش صنعت گردشگری کشور دو چندان شده و در این میان نباید از نقش مهم دیپلماسی پارلمانی با محوریت گروه‌های دوستی مجلس در جهت جذب گردشگران خارجی چشم پوشید.

انتهای پیام/

گزارش از زهرا علیدادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار